Langkau ke kandungan utama

Soalan 'femes'

Penjagaan telur dan anak ikan (femes)

Kenapa fry saya kiok/mati semua ?

- anak ikan laga adalah antara ikan yang tersensitif dan mudah mati, penjagaanya juga perlu teliti. Fry yang masih kecil mudah terkena fungus atau bakteria yang boleh membawa maut sekelip mata. Bayangkan seekor betina mampu menghasilkan sehingga 300-1000 biji telur pada masa yang sama. Namun majoriti yang boleh terselamat adalah 5-80.

Kenapa ikan laga makan telur-telurnya ?

-Bapa akan makan telur-telur yang rosak, telur yang rosak boleh berjangkit pada telur-telur lain. Memang pernah jantan memakan semua telur, tapi anda mesti peka, telur rosak kerana air yang teruk. Penjagaan rapi amat ditekankan ketika ini.

Bagaimana keadaan telur-telur yang terdampar pada dasar aquarium ?
-Kalau bapa nampak, bapa akan mengambilnya, admin sarankan supaya semasa bapa menjaga telurnya tempat tersebut mesti cerah supaya jantan boleh mengawasi telur2 tersebut.

Berapa lama anak ikan laga boleh berenang sendiri ?
- anak ikan yang berumur 4-5 hari.

Cara cuci air bagi anak-anak ikan yang masih kecil ?
-anak ikan laga amat sensitif dan mudah mati. Boleh dicuci tapi dengan menyedut keluar semua kotoran yang terdapat pada dasar bekas dengan menggunakan paip kecil yang boleh didapati mana-mana kedai ikan. Anak ikan amat sensitif terhadap pergerakan, berhati-hatilah.

Proses pembiakan


Bila bapa boleh dipisahkan selepas telur-telur disenyawa ?

- seminggu ataupun anak-anak ikan boleh berenang bebas tanpa pantauan oleh bapa.

Kenapa pelaga jantan mengejar betina semasa proses pembiakan ?
- sesetengah pelaga akan mengejar betina, dalam proses ini betina akan melepaskan telurnya lalu dikutip oleh pelaga jantan dan diletak pada sarang buih buatannya. Jika pelaga jantan mengejar betina bertujuan untuk mencederainya, pasangan ini perlu dipisahkan dan cuba pasangkan dengan pelaga lain. Semasa proses mengenal admin lebih suka jika tempoh perkenalan lebih lama dalam seminggu supaya pasangan ini mengenal dengan rapat.

Boleh ker ikan jantan dibiak dengan betina berlain jenis ?

-Boleh, ikan laga bebas dibiak dengan mana-mana jenis induk kerana ikan ni sama spesis yang membezakan hanya jenis ekor, warna dan saiz.

Penjagaan ikan laga


Kenapa ikan saya tidak mahu makan dan hanya berdiam diri ?

- ikan anda stres, ini disebabkan oleh keadaan air yang tercemar. Penyelesaiannya adalah dengan menukar air pelaga anda dengan air baru tanpa klorin. Letak daun ketapang atau blackwater ianya bertindak sebagai ubat dan pemulihan semula. Dedahkan pelaga anda pada cahaya matahari untuk 5-10 minit. Penjagaan seperti biasa, pelaga anda akan beransur pulih.

Kenapa ikan saya tak nak makan ?

-ikan laga juga tergolong dalam ikan-ikan yang cerewet, jangan terlalu kerap bagi makanan yang sesama ,sekurang-kurangnya tukar makanan jenis/jenama lain bila ikan tidak makan. Caacing kering juga bagus untuk ikan laga. Ikan yang sakit juga tidak akan makan, anda harus mengenal pasti keadaan nikan anda.

kenapa abdomen/ perut ikan saya besar melampau ?

- disebabkan oleh pemberian makanan yang banyak. Pelaga akan terus makan jika diberi makanan dan menyebabkan perutnya membesar melampau. Ini akan menyebabkan pelaga anda hilang imbangan dan sesetengah akan berenang terbalik. Tiada rawatan yang efektif namun peluang untuk hidup masih ada, anda perlu menukar air baru dan meletakkan ubat air hijau, daun ketapang atau blackwater.Kemungkinan untuk selamat adalah sederhana.

Umum mengenai ikan laga


Bagaimana nak bezakan jantina?

- hanya jantan yang membuat buih yang terlampau banyak dan betina tidak. Terdapat biji putih pada abdomen betina dan betina agak buncit. Pelaga yang belum matang tidak membuat buih mahupun mempunyai biji putih pada abdomennya

Suhu manakah yang sesuai untuk ikan laga ?

- Ikan laga tidak boleh diletakkan pada suhu yang sejuk, keadaan sejuk akan menyebabkan pelaga mudah terkena penyakit. Cuba elak dari letak aquarium/balang pelaga anda diatas simen, cuba lapikkan dengan kain. Elak juga berdekatan dengan penghawa dingin (aircond) . Suhu yang sesuai adalah suhu sederhana iaitu suhu bilik, tidak panas dan tidak sejuk.

Microworm

Microworm tahan berapa lama ?
-Microworm boleh bertahan sehingga 3-4 minggu. Semasa penjagaan boleh tambah oatmeal supaya microworm terus hidup, mulakan microworm yang baru jika yang lama mula berbau busuk.

Berapa lama microworm boleh berada dalam air?
-Boleh sehingga 6-8 jam, ada yang boleh sehingga berjam-jam lamanya.


Soalan anda tiada disini ? Boleh komen dibawah, soalan yang seakan dengan yang atas tidak akan dijawab. Sekian









Ulasan

  1. saya berasa lega kerana memberitahu cara penjagaan ikan laga.semoga diberkati allah.terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa ikan saya tak nak mengawan? Langsung. Asyik lari je ikan betina tu

      Padam
    2. saya punya ikan laga pun sama

      Padam
    3. Assalamualaikum... Masa yang perlu diambil untuk betina mengeluarkan telurnye berapa lama??

      Padam
    4. Assalamualaikum... Masa yang perlu diambil untuk telur menetas berapa lama?

      Padam
    5. Berapa lama betina yang dah bertelur atau jantan yang dah dikawinkan untuk proses perkawinan baru..

      Padam
  2. Kenapa ikan laga betina mahu dekat dengan sarang buih jantan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak makan telur kot...Lain kali cuba asingkan ikann betina ke bekas lain...

      Padam
  3. Nk mkan tlur lh tu, tu sebab kne asing.. Slamat hari raya aidiladha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum bos kenapa ikan laga betina mati selepas dikahwinkan..mlm tu sy khwnkn pukul 8mlm..n mse nk prgi krja esk pgnya kul 7 sy tgk ikan betina elok2..lps blik kerja..tgk2 dah mati ikan betinanya dgn ksan ekor trkoyak..

      Padam
    2. Mungkin sebab ikan laga jantAn pukul ikan betina sampai mati kot

      Padam
    3. suami bunuh isteri malam pertama :’(

      Padam
  4. Mcm mane nk tau telur ikan laga menetas

    BalasPadam
  5. macam mana cara untuk membuat anak ikan laga cepat membesar

    BalasPadam
  6. Mana nk dapat microworm?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh guna starter dia tapi kalau takde starter boleh guna cara saya yaitu
      Menanam kentang dalam tanah kalau nak tahu selanjutnya boleh
      Tengok kat blog mr laga

      Padam
  7. 1. Mana saya nak tahu kalau Ikan laga saya nak mengawan?
    2. ikan saya macam malas nak gerak. makan pon macam tak nak je. apa patut saya buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1.Ikan laga jantan akan buat buih di permukaan
      2.Kalau ikan tu malas maknanya dia stress . Tukar air takpun tukar makanan dia .

      Padam
  8. ikan laga jantan saya,dia makan semua telur kenapa?

    BalasPadam
  9. bang,ikan laga berapa hari boleh tahan lapar???

    BalasPadam
  10. Bagai mana mahu buat micro worm tanpa micro worm starter....?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena ada starter. mcm nk bt ank ikan laga, kna ada induknya. hihi

      Padam
  11. kenapa ikan laga betina dengan ikan laga jantan saya dah buat buihtapi ikan laga jantan hentam dia sampai mati??kenapa ek

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat sesi kenal2 dulu, masukkan betina dalam cawan plastik berasingan, letak dalam bekas breed bagi jantan kenal2 dulu.

      Padam
  12. Kenapa ikan laga betina saya gigit sirip ikan laga jantan sy? Huaaaa sedih ni

    BalasPadam
  13. bang,kenapa ikan laga jantan saya mengeluarkan buih yang banyak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kemungkinan dia gembira ataupun dah bersedia nak mengawan...Sama-sama

      Padam
  14. Sy cuba nk biakkan ikan laga..tp dah 3 ekor ikan betina sy mati..sy cuba 3 pasang dalam 3 bekas berlainan...tp semua yg betina mati=(

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat sesi kenal2 dulu, masukkan betina dalam cawan plastik berasingan, letak dalam bekas breed bagi jantan kenal2 dulu.

      Padam
  15. admin blog boleh bagi nombor tak? mudah utk saya hubungi bagai mana utk pembiakpembiakan seterusnya.

    BalasPadam
  16. Saya punya ikan laga betina patutnya gemuk tapi saya punya kurus saya tahu dia betina

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikan laga tu dh dingawankan oleh tokey kedai tu kot.telurnya dh habis

      Padam
  17. Knape ikan laga jntn msih mnyerang ikn laga betina . nape dorg x mngawan ? Sy dh cuba seminggu . please reply . . .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku punye pon die hentam kaw2. Tp xmati betina tu. Cume sopak2 je. Jadi2 tu jadi telur sume. Last2 anak2 sume mati. Mungkin faktor air kot.

      Padam
  18. Apa kata klau kita buat gp ws untuk ikan laga . ? Nnti boleh tnye ap² kt dlm tu .

    BalasPadam
  19. Kenapa ikan laga betina saya sentiasa melarikan diri sehingga sijantan bertindak agresif tpi tidak mncederakan sibetina tersebut

    BalasPadam
  20. Asalamualaikum..ikan laga jantaan sy dh buat buih..:tp dya xkejar yg betina .....kenapa eh...tk

    BalasPadam
  21. Asalamualaikum..ikan laga jantaan sy dh buat buih..:tp dya xkejar yg betina .....kenapa eh...tk

    BalasPadam
  22. Assalaamualaikum. sy ada bekalan microworm yg bnyk, blh contact 0176182178.

    BalasPadam
  23. saya x faham la pasal cawan polistrin tuh?

    BalasPadam
  24. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  25. kenapa ikan laga saya tidak mahu membuat buaih

    BalasPadam
  26. Ikan laga sya ni dah mengawan tapi yg hairannya , knp si betine makan telur dia sendiri ? Yg jantannya sibuk buat buih padahal dah bnyk buih ... geram pulak sya melihatnyaa .. balas ye adminn

    BalasPadam
    Balasan
    1. betina mmg akan mkn telur...lepas bertelur tu kena asingkn yg betina.biar jntn yg jga..

      Padam
  27. Assalamualaikum. Tumpang tanya. Ikan laga sy baru menetas beberapa hari. Xsabar tunggu besar. Ibu bapanya ikan laga normal, bukan halfmoon ke apa.Dalam banyak2 anak ni bila dia membesar, ada kemungkinan dapat ikan laga yg cantik2 ke? Halfmoon ke fullmoon ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dh genetik dia ikan laga kampung jd tkkn jd halfmoon lh mcm mnusia jgk tkkn lh mat salleh ngn mat salleh kahwin dpt bangla?

      Padam
  28. Kenapa anak ikan laga saya yang baru menetas tu tak dan seminggu dah mati......kenapa eh
    Balas ye admin

    BalasPadam
  29. Kenapa ikan laga betina saya mati padahal dia baru jumpa yang jantan tu 2hari lps

    BalasPadam
  30. Kenapa ikan laga betina saya mati padahal dia baru jumpa yang jantan tu 2hari lps

    BalasPadam
  31. ikan laga baru menetas, berapa lama ikan saya besar???silaa blas admin

    BalasPadam
  32. Fry usia brape hari baru boleh tukar air admin?dan adakah infusuria bagus untuk fry?tapi infusuria boleh diberi fry pada usia brape hari dan brape lama?

    BalasPadam
  33. sye nk tnya bentuk telur ikan laga mcm mne ye? adakah ikan laga b,telur? telur ikan laga sume mmang kt dasar aquarium ke? n quantity telur ikan laga mmang x bnyak ke? sory bnyak tnya sbb baru b,laja bela ikan laga

    BalasPadam
    Balasan
    1. waktu betina keluarkan telur, jantan akan kutip telur dan letak dalam buih yg jantan dah buat. telur atau fry yg menetas dan jatuh ke dasar, jantan akan kutip letak dalam buih.

      Padam
    2. Kenapa ikan sy . wane pudar , perut buncit , ad biji putih kt perut . tp dy buat buihh. Pondan ke

      Padam
  34. knape ikan betina selalu melarikn diri, sedgkn ciri utk mngawan tu dh ada..

    BalasPadam
  35. knape ikan betina selalu melarikn diri, sedgkn ciri utk mngawan tu dh ada..

    BalasPadam
  36. boleh tk letk daun ketapang sebelum mengawan???

    BalasPadam
  37. Anak ikan laga boleh hidup sekali dalam satu aquarium kaa??

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh, tunggu sehingga dah bergaduh, boleh asingkan

      Padam
  38. Maca mana nak bagi ikan cepat buat buih..sebab ikan laga jantan saya bt buih sikit sangat macam mana saya nak bagi mengawan...

    BalasPadam
  39. Kenapa ikan laga aku asyik kembang je apabila nampak akuarium sampai betina aku tak dia bt tak tau je...jenis ikan tak teringin betina kut...

    BalasPadam
  40. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  41. Soalan 1. Selepas BERTELUR asingkan betina..so jangka masa pula betina tu boleh mengawan lagi?

    BalasPadam
  42. Sy breed ikan laga sy dalam rendaman air daun ketapang...pastu...sy tgk bnyk fry sy mati..adakah fry xblh dgn air rendaman daun ketapang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. fry tu ape plak..pak cik..

      Padam
  43. Admin kenape ikan laga ni bila duduk satu bekas die macam x ade respon,yang jantan x kejar2 pun dngn betina?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bli yg laen..mybe ikan tu sakit

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  44. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  45. macam mana nak tukar air untuk fry

    BalasPadam
  46. Kenapa ikan sy beli . dy ckp betina . wane pudar . perut bucit ,ad bji putih kt perut ,tp hairan die buat buih

    BalasPadam
  47. kenapa ikan laga jantan sya x buat buih bnyak bila sya dh campur kan dgn betina,padahal,si jantan tu dh matang??mohon pencerahan

    BalasPadam
  48. berapa lama ikan pelaga boleh hidup?

    BalasPadam
  49. Macm mana nk thu yg betina tu dh kluarkn telur

    BalasPadam
  50. sya baru berjinak2 dgn ikan laga ni... beli 2 pasang...cubaan pertama utk biakkan ikan laga tak jadi, sebab tak da suai kenal...ada satu ikan jantan dah membelit utk proses mengeluarkan telur, tp telur tak keluar2... so sya tukarkan pasangan ikan utk percubaan kedua. masukkan ikan betina dlm bekas yg ble dilihat spt botol mineral atau dsb... kemudian masukkan botol tu dlm tempat ikan jantam tu...bagi dulu ikan tu suai kenal...agak2 da byk buih yg ikan jantan tu buat, ko lepaskan ikan betina tu dr botolnya...proses kejar mengejar akan berlaku pd awalanya sehinggalah proses pembiakan...senang jak nak tau sama ada pembiakan tu berjaya atau tak, ko tgk masa ikan jantan tu membelit ikan betina, ada kelur telur kecil warna putih atau tdk...kalau ada keluar, maknanya ok la tu...bagi la ikan tu buat proses tu sampai da tak buat...lps tu asingkn ikam betina...biarkan ikan jantan jaga telurnya...telur2 yg keluar dr ikan betina akan dikutip oleh ikan jantan guna mulut (sbb ikan tak da tangan atau kaki utk kutip telur tu). ikan jantan kan letak telur tu dlm buih2 yg dia buat sblm proses mengawan... klu ko tak sempat tgk ikan mu mengawan dan ko nak kepastian yg ikan tu suda ada telur, senang jak..ko tgk buih2 tu..klu ko tgk ada warna lain dlm buih tu, maksudnya ada telur dlm buih tu...dlm sehari lebih telur tu akan menentas, tp anak ikan tak pandai berenang...klu anak ikan jatuh ke dasar, mmg bapa ikan akan tlg kutip dan letak balik dkt buih2..klu bapa ikan makan telur atau anak ikan, mungkin sbb anak ikan da mati atau berpenyakit...klu telur, mungkin telur tu rosak..jd tu la di makan...sampai sini jak perkongsianku, sbb aku pun masih jaga anak ikan, sambil baca blog ttg penjagaan ikan..tp setakat ni aku guna air paip yg suda aku letak air garam utk elak penyakit..dan aku letak daun ketapang...setakat masuk 3 hari anak ikan ni, masih ok lg..tak mati jg...tp mmg gembira la tgk anak ikan yg mcm beratus2...haha..tp tak tau la klu semua berjaya atau tak...

    BalasPadam
  51. Apakah makanan anak ikan laga yang berumur 3 hari

    BalasPadam
  52. Boleh berikan saya info tentang tumbesaran ikan laga berdasarkan isipadu?

    BalasPadam
  53. Bolehkah ikan laga betina di letakkn dlm satu aquarium yg ada ikan laga bertina jgk?

    BalasPadam
  54. Berapa lama ikan laga mengawan?

    BalasPadam
  55. Oh ya, berapa lama ikan laga boleh hidup tanpa makanan?

    BalasPadam
  56. Please ya jawab Saya betul betul kena tahu

    BalasPadam
  57. Bolehkah ikan jantan dan betina dibela dalam 1 akuarium?

    BalasPadam
  58. Bolehkah ikan jantan dan betina dibela dalam 1 akuarium?

    BalasPadam
  59. Mengapa ikanlaga jantan saya kejar si betina tapi betina lari?Bolekkah membuat sesi soal mengenal di dalam bekas sebelahnya.

    BalasPadam
  60. Kenapa ikan laga betina saya selalu naik dan baring atas polisterina

    BalasPadam
  61. Assalamualaikum.. Anggaran masa yang perlu diambil untuk betina mengeluarkan telurnya berapa lama yer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm..
      Jantan bt buih ja, abg buh truih betina... nak elok abg cari betina hat org pngil karen parit... ekoq labuh oo

      Padam
  62. Anggaran masa yang perlu diambil agar telur menetas berapa lama

    BalasPadam
  63. Kenapa ikan laga saya suda 2 hari tapi masi tiada telur keluar

    BalasPadam
  64. Kenapa ikan laga jantan makan ekor ikan laga betina

    BalasPadam
  65. Salam bos..
    Ramai jga sama hobi nk breed ikan laga ni ya.. sya dh masuk 3 kali oercubaan.. telur jadi..fry byk..tp lastnya semua mati..paling lama seminggu smkn kurang akhir nampak mcm x de dh fry dlm breeding tank..
    Stahu sya fry mmg sgat sensitif..tp habit sya setiap hari akan suluh check fry..adakah sbb perbuatan mnyuluh tu sebabkan fry mati? Baru sya trfikir mayb mata fry yg haluih tu x thn kena cahaya yg terang...
    Tolong tuan bagi pencerahan yer..sbb sya ada dua tank lg yg dh ada fry..takut nasib yg sama berulang..hu2
    Tima kasih in asvance tuan...

    BalasPadam
  66. Adakah ikan laga akan membesar atau bentuk asal....

    BalasPadam
  67. Salam..
    Ni nk tanya.. sbulan brapa kali beteloq? Nk kena kira siap2 psai fry kita papoi blaka... jem oo..

    BalasPadam
  68. Assalamualaikum.
    1. Saya nak lepaskan ikan laga saya, tapi tak tahu nak lepaskan kat mana. Boleh ke ikan laga saya survive dalam sungai?
    2. Ikan laga boleh bertahan hidup tanpa makanan berapa lama ye?

    Terima kasih.

    BalasPadam
  69. Salam..nk tanya,adakah patut saya buang fry yg mati didalam bekas yg ada fry yang lain..bagaimana caranya kalo perlu

    BalasPadam
  70. Assalamualaikum nk tumpang tanya berapa hari ikan laga dapat bertahan tanpa makan..Terima kasih admin

    BalasPadam
  71. Kenapa ikan laga betina saya melarikan dirinya daripada ikan laga jantan saya

    BalasPadam
  72. adakah ikan laga betina boleh bertukar jantan...sbb saya dh buat tpi betina tuu lepaskan telur sendiri tnpa pensenyawaan jntn..lpstu dlm dua hri cmtu ...saya cuba keluar kan betina dri bekas jantan..lpstu dyabada reaksi mcm jntn ..dia kembangkan insang dia...adakah dya betina tuu tukar jantan...tolong reply
    admin

    BalasPadam
  73. Berapa lama ikan laga hidup tanpa makanan?

    BalasPadam
  74. Berapa lama ikan laga hidup tanpa makanan?

    BalasPadam
  75. Arlet......admin hmmmmmmm
    ........ni soalan paling penting bagi saya lah heheh hmmmm....betina lepas kawin dh habis telor kn bila reduce balik

    BalasPadam
  76. Arlet......admin hmmmmmmm
    ........ni soalan paling penting bagi saya lah heheh hmmmm....betina lepas kawin dh habis telor kn bila reduce balik

    BalasPadam
  77. Kenapa ikan betina saya membuat buih??

    BalasPadam
  78. Ikan laga betina selepas mengawan.. berapa tempoh pulak bru dia bolh mengawan semula

    BalasPadam
  79. Saya kena outstation 1mgu....umur anak ikan baru 4 Hari....macam mna mahu bagi makan? Klu letak rumpai laut hidup ke???

    BalasPadam
  80. salam semlm mlm pkol 10 sya dh msukkn jantan betina 1 tempt...arini nie saya tgk bnyk buih adakah betina dh bertelur??...cbb telur ikn laga pon saya x knal...pndapat

    BalasPadam
  81. Kenapa ikan jantan aysik kejar
    Ikan betina tapi tak mengawan

    BalasPadam
  82. nak tanya, kalau buih tak cukup yapi waktu tu yg jantan nak amik telur then nak letak kat buih, tapi buih tak cukup, macam mana? even jantan dh letak telur kat atas, tapi telur masih jatuh, boleh ke anak laga hidup kalau telur berasal dari dasar, sebab byk yg ada kat dasar

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara Penjagaan Ikan Laga Untuk Penternak Baru

Mukaddimah 
Habitat asal bagi ikan laga @ karem dulunya di sawah. Kawasan air yang cetek,luas,keruh dan terbuka. Antara tips untuk mengekalkan kesejahteraan ikan laga, adalah dengan mengekalkan habitat asalnya. Bukan sepenuh nya, tetapi dengan elemen-elemen yang seakan-seakan seperti penggunaan daun ketapang, tumbuhan hidup, pemanas air dan lain-lain. 

Habitat Semulajadi ?

#Kucing lahir terus hisap puting susu. Sapa ajarkan? haa, tu lh org pgil smulajadi.. erti kata lain fitrah.. tidak dilahirkan dengan ilmu, tapi dah tahu.. mcm ikan laga jgk, dia pn ada kehidupan semulajadinya sblum dibiak dengan suasana moden, dah wujud dalam darah tak boleh dipisahkan..



Sorry lari topik, terlajak.. ki3

1. PENYEDIAAN AKUARIUM

Okey pertama korang kena cari bekas/balang ataupun akuarium untuk ikan korang.

Untuk penyediaan balang, standard atau kebiasaan orang guna bersaiz 6x8 inci atau 4x8 inci macam gambar kat atas tu. Mitos orang cakap, ikan laga kena letak dalam bekas kecil, mangkuk hayun kecil. Takk, ika…

PENJAGAAN TELUR DAN ANAK IKAN

Manfaat daun ketapang untuk ikan laga

Ketapang?

Pokok ketapang ni memang tak asing kat Malaysia, pokok ni hampir ada kt mana-mana ja, mungkin korang tak perasan. Orang dulu-dulu guna pokok ni sebagai tempat berteduh sebab dia punya daun boleh tahan lebar juga. Nama botani atau nama ala-ala saintifik untuk pokok dipanggil Millania Catappa, boleh cuba search wikipedia kalau ragu-ragu dengan admin acecece. Khasiat dia banyak kt mana? Well, untuk ikan nie admin nak bagi batang dia pun tak tergamak besar bapa kot. Ambil daun je ye. Omputeh panggil daun ni Indian Almond Leaves, dorang pun guna daun nin jugak do bukan malaysia je. Tapi alhamdulillah kt Malaysia nak dapat daun ni senang, kalau sana mau kena pos-pos beli negara seberang sana. So syukur dipanjat disitu.

Pokok ketapang adalah sejenis tumbuhan yg tak asing lagi di Malaysia dan juga rendang kerana daunnya yang agak lebar. Dulunya pokok ini dijadikan sebagai tempat berteduh oleh kebanyakan orangpetani kerana daunnya yang lebar dan rendang. Nama botani bagi pokok ketapang…