Dikuasakan oleh Blogger.

Halaman lain di pelaga blog

Khamis, 31 Januari 2013

Cara Penjagaan Ikan Laga Untuk Penternak Baru

Mukaddimah 

Habitat asal bagi ikan laga @ karem dulunya di sawah. Kawasan air yang cetek,luas,keruh dan terbuka. Antara tips untuk mengekalkan kesejahteraan ikan laga, adalah dengan mengekalkan habitat asalnya. Bukan sepenuh nya, tetapi dengan elemen-elemen yang seakan-seakan seperti penggunaan daun ketapang, tumbuhan hidup, pemanas air dan lain-lain. 


Habitat Semulajadi ?


#Kucing lahir terus hisap puting susu. Sapa ajarkan? haa, tu lh org pgil smulajadi.. erti kata lain fitrah.. tidak dilahirkan dengan ilmu, tapi dah tahu.. mcm ikan laga jgk, dia pn ada kehidupan semulajadinya sblum dibiak dengan suasana moden, dah wujud dalam darah tak boleh dipisahkan..


   


Sorry lari topik, terlajak.. ki3


1. PENYEDIAAN AKUARIUM


Okey pertama korang kena cari bekas/balang ataupun akuarium untuk ikan korang.


Untuk penyediaan balang, standard atau kebiasaan orang guna bersaiz 6x8 inci atau 4x8 inci macam gambar kat atas tu. Mitos orang cakap, ikan laga kena letak dalam bekas kecil, mangkuk hayun kecil. Takk, ikan laga BOLEH letak dalam bekas kecil tapi bukan bermakna wajib bekas kecil. Bro, ikan nak tawaf2 jugak, lau sempit tak ke kesian.. ikan pn ada hati, huuuu


nak guna akuarium bersaiz besar pun lagi lawa dan semestinya dibolehkan. Nanti nak letak hiasan, pokok pokok, kapal lanun apa semua lagi best.. luass do. Tapi jangan besar sangat, ikan laga besar ibu jari ko letak dalam akuarium untuk ikan kelisa, erkk.. dekat kedai berlambak, pandai pandai cari lah ye.


Seterusnya hiasan @ interior design buat akuarium korang.


Setakat ni ikan laga kalau bab hiasan dalaman dia tak memilih mana. So, kalau korang nak letak apa apa hiasan adalah dibolehkan dengan syarat, tut tut tut

  • segala mak nenek barang hiasan nak letak dalam akuarium dibersihkan terlebih dahulu sebelum letak. Jangan main letak je, nanti kuman buat port.
  • jangan terlalu melampau sampai terbatas ruang untuk ikan laga bergerak, agak2 lah ye
  • sentiasa cuci dari masa ke semasa, kotoran juga berkumpul dekat barang2 hiasan ni.. kalau kecil boleh la nak angkat cuci, kalau besar sangat pandai pandai lah ye.. heee
Satu lagi, abam kim galakkan korang letak pokok hidup dalam akuarium. Hal ini demikian kerana, hehe.. pokok hidup dia menghasilkan oksigen untuk ikan disamping menyerap segala kekotoran dalam air.. Tak pelik lah, kalau tengok akuarium jernih je air.. Selain itu, pokok2 ni juga menghasilkan lumut sihat.. lumut ni sebagai makanan emergency ikan korang kalau2 tetiba terkunci luar rumah, tak dapat nak bagi ikan makan.. huuu cobaan 

Penting!!

Ikan laga jenis suka berlaga, jangan letak bersama dengan mana2 ikan lain.. asingkan.. seekor satu bekas, kalau banyak letak jaring pembahagi ye, lau tak memang botak lah ikan korang kena bantal sesama sendiri.. jenis kuat gadoh woo..

2. PENYEDIAAN AIR.

Air adalah elemen utama dalam penjagaan ikan laga. Sebabnya, dari air ikan sihat dari air juga ikan sakit. Tapi hakikatnya itu semua ketentuan tuhan, hehe.. Memang banyak kes ikan mati sebab air yang tak bersih @ kotor.. Bilamana air ikan kotor,

  • makanan yang dicerna terdedah kepada kotoran lalu masuk perut.. 
  • keadaan air yang kronik menyebab kulit ikan dijangkiti kuman
  • terlalu banyak partikel asing dalam air menyebabkan ikan susah bernafas
Adalah pentingnya untuk korang menjaga kebersihan air. Take noted bro, sis.. 

Air yang boleh digunakan dalam konteks penjagaan ikan laga yang baik,kondusid dan proaktif, aceceh terlajak bahasa tinggi lakk.. hhee, air tersebut ialah
  • air tapis
  • air telaga
  • air paip yang dijemur 2-3 hari
  • air yang dianti klorinkan
  • air masak bukan yang panas ye
Selain darinya air jus ke apa, memang tak boleh,tambahan, klorin ni bahaya.. tu bila nampak bebudak tangkap ikan sungai letak dalam air paip ikan mati, buih2 kecil melekat pada badan.. tu lah yang dinamakan klorin, so adalah wajib perlu dianti-klorinkan.. anti klorin seringgit je sebotol, alahai tu pn berkira ekk.. 

Penting!! 

Air hujan abam tak galakkan, sebab lain tempat lain situasi dia,, ada yang hujan biasa, ada hujan asid.. untuk lebih berhati-hati, gunakan air selain dari air hujan..
Sukatan air dalam bekas pula kira seinci dari atas.. jangan terlalu penuh, ala kadar.

3. MAKANAN IKAN ANDA.

Kaedah pemilihan makanan yang baik untuk ikan korang.


Pertama, makanan yang dibolehkan adalah makanan yang berbentuk pelet @ biji kecil yang dikhaskan untuk ikan bersaiz kecil.. Jangan g bantal makanan ikan guppy sudah lah, kecil sangat tuu..


Selain pelet, makanan yang dibenarkan adalah

  • cacing kering
  • bloodworm
  • jejentik
  • frozen worm @ cacing beku
  • microworm (untuk anak)
Untuk jejentik, perlu disaring terlebih dahulu.. Makna disaring ni, perlu dbersihkan.. Kalau yang dari air bersih xpe la, ni korang bantai kat longkang laman rumah, haaa.. cara saring, jejentik diletakkan dalam air yang bersih dahulu sebelum diberi makan kepada ikan laga.. Bagi diorang menggedik dalam air tu dulu baru bagi ikan makan.. kotor2 masih melekat kalau korang tak saring.. ibarat bagi makan buah yang tidak dicuci

Kebaikan makanan hidup ni, ikan cepat membesar dan sihat.. tapi abam tak galakkan korang bagi setiap hari, dalam 2-3 kali seminggu dah okey.. terbiasa dengan makanan hidup pun boleh bawa penyakit, selalunya penyakit perut besar melampau.. haa, jaga2 

Ikan laga juga jenis yang cerewet, tambah2 bab makan.. memang bila dia tak makan dia nak selera lain lah tu.. pndai2 lah cari makanan lain erk, banyak jer brand luar sana.. chaiyokk, ki3

Kadar pelet yang abam galakkan 5 biji 3-2 kali sehari.. ikan akan terus makan selagi korang bagi, so kena hadkan.. karang najis je byk nnti..

4. Pejagaan peribadi IKAN LAGA

Mudah kata kebersihan lah..


Macam abam bgtaw yang pasal air, yang tu utama dan diperlu diberi perhatian lebih.. Selain kebersihan air, kebersihan makanan, hiasan, oksigen, pemanas air semua perlu dijaga..


Untuk kebersihan air, untuk yang bekas kecil.. abam galakkan korang cuci 2 kali seminggu.. lama pn tak pe, asalkan air bersih.. untuk akuarium besar, cara cuci buang air separuh je dan isi dengan separuh air baru.. kalau untuk akuarium besar, memang sesuai kalau nak letak pemanas air, oksigen dan mak datuk perkakasan akuarium.. semua barang ni memastikan kebersihan air ikan korang tanpa perlu cuci tiap2 minggu..


kaedah cuci pun kena ada cara, jangan terbiasa main bantal tukar air macam tu je.. kena ada prosedur dia, ikan boleh mengalami kejutan suasana kalau korang main pindah haprak camtu je.. caranya

  • pindahkan ikan ke bekas lain dengan menggunakan air dari akuarium lama.
  • pindah menggunakan jaring yang lembut warna putih kalau tanak ekor ikan rosak
  • buat cucian pada bekas lama, dan diisi dengan air baru
  • hiasan2 yang kotor termasuk pasir perlu dibersihkan sekali
  • biarkan air sama suhu dengan air yang lama
  • angkut ikan dengan jaring, letak dalam air baru perlahan-lahan
  • siapp!!
Kalau yang jenis malas nak tukar air baru, macam abam dah cakapkan tadi.. bagi makan kena ada hadnya, kalau tak jadi taik seterusnya mengotorkan air.. letak di tempat yang selamat jauh dari gangguan cicak, atau pun kucing korang mahupun habuk2.. serius, kucing abam pernah sekali g celup bekas ikan.. hampehh punya kucing

5. PENEMPATAN

Ikan laga alergik dengan suhu yang terlalu sejuk, diorang boleh dapat penyakit tak pun paling kronik mati kesejukkan.. suhu yang paling ideal, adalah suhu bilik.. korang masok balik, ttup lampu jangan pasang apa2, tu lah suhu sesuai untuk ikan..

Elakkan dari tempat yang berhawa dingin@air cond.. Juga elak dari letak terus keatas simen atau permukaan bermozek nanti air jadi sejuk.. lapik dengan kertas sebaiknya..

Akhir sekali, jangan lupa tutup bekas ikan korang, ikan laga jenis yang aktif dan boleh melompat keluar, perlu berhati hati dan peka dengan ikan korang.. jangan tutup mati sampai tak ada ruang untuk ikan bernafas, cari penutup yang berlubang2 atau pun buatkan lubangpada penutup.. standard akuarium kan dah ada lubang udara..

Kalau bekas korang besar xpe lah nak letak oksigen, kalau kecil tak perlu.. kang mati sebab pening.. mesin oksigen tu tak penting pun cuma kalau ada tu pun okey, xde xpe..

6. BERMAIN DENGAN IKAN ANDA.


Akhir sekali, bagi keperluan batin ikan korang hehe.. makna batin disini, bagi kebebasan, bermain, tak pun bercakap dengan diorang walau hakikat ikan hanyalah ikan.. bagi diorang nama, tak lah setiap masa nak kena panggil IKAN haa.. nk power skit, bagi nama Black Dragon, Purple Queen, Bloody Jestic, Tompok.. apa2 je atas keselesaan korang..

Cara nak rapatkan silaturahim dengan ikan korang.. mana2 haiwan dalam dunia ni, cara nak jinakkan diorang @ dengar kata adalah ketika tengah lapar.. masa nak bagi makan, pandai2 korang letak sebiji demi sebiji.. lama kelamaan dia akan ikut jari korang.. aisehhh bangganya.. selalu jenis yang emosi lebih ni suka meluahkan, ikan laga pun boleh jadi tempat luahan.. kan hati orang lain2, haa... 


Kenapa bela ikan laga ni suatu kebanggaan? Apakah kebaikan sebaliknya, erti kata lain hikmah? Wuuu, jeng3

  • Ikan laga boleh menenang mana-mana mata yang memandang, aura positif tu ada.. haippp
  • Mewujudkan sikap puntuality, iaitu tepati waktu dan tanggungjawab..
  • Mengalakkan korang menjadi pembersih, sikit2 lama2 jadi bukit
  • sambil study, pandang ikan.. ilmu mudah masuk, ilham melimpah
  • mewujudkan suatu aura yang tenang dalam minda
  • dan banyak lagi yang korang2 akan perasan nanti.. fikir mendalam!!
Membela ikan dalam hukum agama?

Tidak salah membela ikan selagi mana kita memberi tempat tinggal dan makanan untuknya.. Kalau ikan mati sebab korang tak bagi makan atau sebab kelekaan sengaja, jatuh dosa bro.. hati2, ikan pun masih makhluk yang diktiraf dan ciptaan-Nya..

Buat laga, jangan sebab nama dia ikan laga jadi korang nak lagakan.. dosa sis, sebab menzalimi.. kesian dorang.. 

Posting berbelit sangat? bahasa pasar? 

heee, maap lh ye.. dah terbiasa.. ni abam selitkan bahasa yang lebih mudah difahami dan diterjemah ke bahasa lain

Cara penjagaan ikan laga

Bekas
  • Saiz minimum bekas adalah 4x8 inci, selebihnya adalah dibenarkan
  • Hiasan tambahan adalah dibenarkan dengan syarat bersih dari kekotoran
  • Pokok hidup adalah digalakkan kerana dapat menghasilkan oksigen semula jadi dalam akuarium
Air
air yang dibenarkan hanya air..
  • air yang telah ditapis
  • air dari telaga
  • air jemuran selama 2-3 hari
  • air yang telah diletakkan anti-klorin
Makanan 
Pelet yang bersesuai dengan saiz ikan. Beri pada kadar memadai, 5 biji bagi 3 kali sehari. Makanan hidup juga sesuai untuk ikan laga tetapi tidak digalakkan diberi terlalu kerap kerana akan membawa kepada penyakit. Ikan laga juga jenis yang cerewet, seringlah bertukar-tukar jenama atau jenis makanan.

Hak asasi ikan laga
Berikan nama untuk ikan anda. Main dengan ikan anda dengan cara memberi makan secara berkala agar ikan mengikut jari anda.

#
yeahhh, sekian. semoga posting tak seberapa ini menjadi pnduan untuk korang2 yang baru nak bela ikan nih.. wuhuuu, selamat beramal.. Assalamualaikum daun pisang.. #

*ada soalan? boleh tanya abam direct dekat facebook i-kanlaga ye. soklan pelik2 bab jodoh, abam dk mana,rmh mana mmg tak dilayan.. erkkkk -_-* jgn lupa bg salam dlu haaaa..

 p/s : gambar hakmilik google

183 ulasan:

  1. aku akan namakan ikan laga aku adiputra dengan si comel.

    BalasPadam
  2. Kalau ikan tersebut tidak mengikut jari kita atau tidak mahu bermain, adakah dia stress? Pemakanan dan air semua okay.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan nie x akan ikut jari kta trus..bla ikan nie dh biasa dgn pembelanya..dia akn biasa..dn mula mngikut jari ktika diberi makan..ikan yg stress hnya diam tnpa buat apa2..tgok klu ikan nie aktif brenang sna sni..mknanye ikan nie shat..laen klu ikan nie diam err..

      Padam
    2. kemukinan kerana ikan pon buleh strees

      Padam
    3. Ikan laga boleh ddk dlm keadaan yg gelap tak ? Maksud saya ddk di sudut yg gelap. Ada cahaya sikit2 je

      Padam
    4. Boleh ajarkan saya cara bela ikan laga ...ngan luas aquariumnya,...sekurang kurang nya berapa keluasannya ....ni nombor hp sya,01121856898,..pm sya ye,thanks

      Padam
  3. Ikan saya berenang dgn laju dan hempas bekas, adakah dia stress atau mrh apabila melihat wajahnya di cermin?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikan laga brdarah 'fighter'...nma pun ikan laga..pntang nmpak ikan laen...msti brlaga..tpi tuu prkara biase err..keadaan nie akan buat ekor dia lbih menarik sbb slalu kembang...

      Padam
    2. kalau ikan tu taknak makan ke ape ke nak buat mcm mana eh?

      Padam
    3. gantikan dgn air daub ketapang.. sbb air ketapang neutralkan air.. klaw xda daun ketapang, pegi kdai ikan cari black water... pati air ketapang.. klaw lemah lg, bg mkn hidup.. contoh kutu air, jejentik

      Padam
  4. boleh ker ikan laga dimasukkan ke dalam aquarium bersama dengan udang yang kecil??

    BalasPadam
  5. Bleh tpi asalkn...udng2 trsebut x ganggu pergerakkan ikan nie..

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam...saya nak tanye kenapa ikan sy nie jenis yang agrasif bile jumpa ikan betina...ikan sy nie ikan jantan...
      ke ikan jantan memang cam tuu.

      terima kasih..

      Padam
    2. Wa'salam...ikan laga brdarah fighter...xx bleh ltak skali dgn mna2 ikan..klu x ikan nie akn brlaga..ikan laga mmg agresif bila brtembung dgn ikan laen..ikan nie lbih suka sndirian...

      Padam
    3. Boleh x ank ikan laga makan kutu air..? Tolng jwb..

      Padam
    4. tk bokeh,sebernarnya...

      Padam
  6. biasa ikan laga normal kehidupan mcm mn ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. smua jnis ikan laga..mempunyai khidupan yg sma...kehidupn asal ikan laga...di kwasan...padi2..mkanan ikan laga nie serangga..

      Padam
    2. Dimana nk cri rumpai hidup ek????

      Padam
    3. Saya nak tanya ? Berapa lama ikan laga boleh tahan tanpa makanan ?

      Padam
    4. 2 minggu kot bergantung pada fizikal ikan laga

      Padam
  7. Adekah kita kena letak jantan dan betina apabila bertelur
    tolong bg jawapan sya nak tahu

    BalasPadam
    Balasan
    1. slepas ikan betina brtelur..ikan betina kna diasingkan..ikan betina akn makan tlur...hnya ikan jantan yg akn jaga tlur...

      Padam
    2. Takkan ko nak letak betina ngan betina pulak..mestilah ikut hukum alam jantan ngan betina..

      Padam
  8. sy dh bela ikan laga ni start feb lagi.akarium sy sebijik mcm wana biru di atas..seminggu dua ni sekor ikan sy tu mcm pasif je..knapa ye?sy ingatkan mknan y sy tukar xsesuai dgn dia.tp sy sy sudah tkr semula kpd mknan asal..atau adakah jangka hayat dia sudah tiba????

    BalasPadam
  9. Jangka hayat ikan laga brapa lama??

    BalasPadam
    Balasan
    1. standard 5 Thun...klu bleh jga lbih baik..boleh smpai 8 Thun...

      Padam
    2. Knapa ikan saya tidak mahu berenang,Dan paling lama pon 2 minggu ja huhuhuhuuuuu......

      Padam
  10. klau bagi mkn cacing yg diproses boleh?

    BalasPadam
  11. brapa jangka hayat utk seekor ikan laga??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga boleh mncecah sehingga umur 6-10 thun...brgantung pda penjgaan

      Padam
  12. bagaimana cara mahu mengawinkan pasangan ikan laga ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Merisik dlu ikan laga tu..tnya mak dia bg lepas ka x..haha..wat ja sperti yg diajar..

      Padam
    2. boleh rujuk pda cara pembiakan ikan laga..

      Padam
  13. mcm mne xnk bg ikan sya ni stress....sya tkut ikan sya ni mati...sbb smlm sekor da mati..die diam jer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh cuba dgn ltak crmin spaya ikn laga lbih aktif dn tidak stress...

      Padam
  14. Kalau betina bertelur sendiri.apa patut dibuat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betine jrang brtelur sndiri..kbanyakan ada jntan keika brtelur..klu brtelur skali pun..betine akn makan...

      Padam
  15. bro,klu air mineral water yg dijual dipasaraya tu..adakah ia bebas klorin??atau nk kne tambah anti klorin lg??
    lagi satu air mineral yg bleh masuk syiling tuh..20sen dpt byk tuh...bleh tak utk ikan laga?? nk kne tambah anti klorin atau xpayah??
    TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu mineral boleh...mna2 air mineral boleh.,..

      Padam
  16. Adakah anak ikan laga akan hinggap pada dinding bekas selepas sahaja menetas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup..ank2 ikan yg baru mnetas akn hinggap kwasan tepi2 bkas..

      Padam
  17. maafkan saya kenapa ikan saya duduk diam shj takde buad pape diam je saya dah tukar air bagi makan. kenapa stress ke atau hendak ssuaikan diri?

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu diam x buad pape..ikan tuu kna stress..cra rawat cba tkar air baru tnpa klorin...klu aderr daun ketapang ltak dlm sekeping..ataupun sdikit gram akuarium...bg kna mathari skit..dh okey..bru bg mkan...

      Padam
  18. Ikan laga sy jga dia punya sisik kembang lah..knp ek??dia x sihat ke apa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga memang camtu sebab tu ah dia SPEACIAL

      Padam
    2. Tu dropsy la,sisik mcm nenas gtu

      Padam
  19. Ikan laga sy sebelum ni dia aktif....tp tba2 je dia duk diam.....sy dh tukar air tp dia duk diam jgak...sy mula lh risau....

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum...kalau ikan betina bertelur,kena keluarkan ikan betina. Selepas telur itu menetas,adakah kena keluarkan ikan jantan??

    BalasPadam
    Balasan
    1. slepas telurr mnetas..jntan prlu dibiar utk mnjga ank2 yg baru mnetas..bapa prlu diasing slepas ank2 ikan boleh brenang sndiri tnpa pengawasan bapa..ktika tubuh ank2 ikan berwrna putih dn boleh brenang..

      Padam
    2. Bkn k ikan laga jantan akn mkn anknya selepas tlr menetas....dn ikan betina mst dimasukkan kdlm aquarium untuk mnjaga ank2 dia...

      Padam
  21. hai mengapa ikan laga saya macam pelik ja lepas saya tukar air petang td...pas tu malam masa nak bagi dia makan tiba2 je badan dia terlengtang macam nak mati dah...tapi bila saya ketuk bekas tu dia berenang balik...tapi tak lama lagi dia diam n badan dia melengtang lagi...kenapa ahh boleh tolong bg tau???

    BalasPadam
    Balasan
    1. tmpat ltak bkas ikan laga..jgn tmpat brsimen...nnti air jdi sjuk..ikan laga bila air sjuk..mudah trdedah pda mna2 pnyakit...

      Padam
    2. Dye ngantuk ler tuu..

      Padam
  22. nak tnya , sy beli ikan tgh hr , ptg smpai rumah , syg trus setting tmpat utk dia . mlm tu jgk dia mati . Dua2 pulak tu . Air sy dh letak anti klorin . Mkn pun dah bg :'( . Knape ehh ??? Pls rply . Tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. mgkin sbb air sjuk..bila air sjuk ikan akn mdah trkena pnyakit...aaupun mti sbb kesejukan...elakkan dri ltak di tmpat2 brsimen...sbb simen2 nie sjuk..cba lapikkan dgn kain ataupun krtas...

      Padam
  23. Tadi balik kerja je bergegas tengok ikan pelaga. Tengok2 yg betina dah terlentang..tapi masih hidup. Kat badan dan ekornya ade selaput putih..tlong kawan2..apa yg patut buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy ade 3 ekor ikan laga betina tapi bile sy letak ke3-3 ikan sy tu dia gaduh tp bukan ke betina bleh cmpur satu bekas???????




      Padam
    2. klu ada brlaku lgi..trus tkar air...cba ltak daun ketpang...jgn bg mkan shingga ikan dh shat....

      cba ltakkan dlm bkas yg lbih luas...ikan betine yg aggresif mmg akn gaduh...klu bkas luas..ini akn mngurangkn masalah trsebut..cba ltak pkok2 ataupun btu2 sbagai tmpt prlindungan/hiasan..

      Padam
  24. Bolehkah ikan laga viel tail mengawan dengan betina halfmoon?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh...ikan laga boleh dingawan dgn mna2 jnis ikan laga...

      Padam
  25. sye beli ikan laga sebab t'tarik dgn wrnanya..tp xtaw betina ke jantan..cmne nak taw erk? and ikan laga bole membesar lg besar mcm ikan yg lain ke? sbb bekas tmpt ikan sye ni kecik je..-8cm x 8cm .

    BalasPadam
    Balasan
    1. sya ada post stu tajuk mengenai prmasalahan prbezaan jntina ikan laga..boleh rujuk stu... :)

      Padam
  26. seekor berapa ringgit

    BalasPadam
    Balasan
    1. brgantung pda jnis dn kualiti...dn juga pada hati budi penjual ada dlm rm3-rm45... stndard sesetengah kedai jual dlm rm4-rm15...

      Padam
  27. Berapa lamakah proses untuk menghasilkan telur setelah ikan jantan dan betina diletakkan bersama?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dlm 2-3 hri..ini dpt melihat pda srg buih...akn trdapat tlur pdanya..

      Padam
  28. assalamualaikum..selain daun ketapang atau rumpai air,apakah jenis daun lain yg sesuai utk ikan laga? dan saya letakkan biodisc dlm air utk mengoksigenkan air tu lebih lagi,bleh ke?.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bkan biodisc dgunakan untk tapisan air..klau biodisc mnapis smua kekotorn trmasuk klorin..boleh dgunakan utk ikan laga..klu mengenai oksigen...smua jnis pkok air hdup menghasilkn oksigen...mana pkok2 air hdup bleh dgunakan untk ikan laga...

      Padam
  29. boleh x saye bg ikan sy mkn semua jenis serangga

    BalasPadam
    Balasan
    1. sesetgh serangga ada bhaya utk ikan...cba lkukan kajian sblum mngguna serangga sbagai mkanan... mgkin boleh cba cri dilaman2 sesawang/Google..

      Padam
  30. assalammualaikum kenape selepas saya bermain dengan ikan laga saya ia menjadi kelihatan sunyi

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'alaikumussalm...untk ikan laga yg gmbira dn aktif...boleh cba ltakkan hiasan2 dn pkok2 hdup utk ikan laga brmain...dn pstikan air sntiasa brsih ....

      Padam
  31. asalamualaikum
    kat mane nk dapatkan daun ketapang......

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba search di mudah.my ....

      Padam
    2. cari dah x jumper pon

      Padam
    3. Biasanya pokok ketapang banyak tumbuh kat pantai2

      Padam
    4. Kat tepi hyway banyak....

      Padam
    5. KALAU NAK DAUN KETAPANG BOLEH EMAIL KE legalclerk11@YAHOO.COM

      Padam
  32. Biase ikan nie boley besa smpi bpe cm utk veiltail dan asal pulak ade satu jenis tu besa saiz badannye dr yg yg slalu jual tu..adakah sbb faktor penjagaan dye yg da lme atau spesis bru yg namenye king/giant betta tu..?

    BalasPadam
  33. Mcm mna klau ikan betina dah kawin oastu dpat telor..boleh x ltak ikan betina tu ngn jantan lain plak??
    Sila blas

    BalasPadam
    Balasan
    1. CURAAAAAANGGGG..main kayu tiga..da kawen crik yg lain..

      Padam
    2. Boleh sja sebab saya pon tau kebanyakan pasal ikan laga.. Tapi kalo byk sangat betelur stress la dia

      Padam
  34. ikan aku namanya Gapi dan Lombo....haha....sekor biru sekor merah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sukati kaulah..janji idup kau ngan ikan kau bahagia slalu..

      Padam
  35. kalau betina muda dan jantan tua boleh mengawan

    BalasPadam
  36. Nak bagi makan ikan ni berapa kali sehari? Sekali makan 8-9 palet ke? Ikan saya nama Jaws ..agagagaga!

    BalasPadam
  37. Salam.. Mula2 saya beli ikan laga saya tu ekor dia kembang... Lepas beberapa bulan dah tak kembang dah.. Ekor dia mcm dah kecut.. Kenapa ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin di dah tua

      Padam
  38. Mcm mana x mau bg cacing mati arrr...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Simpan kat tanah

      Padam
  39. boleh x letak kangkung kat akuarium ikan laga??????

    BalasPadam
  40. agaknya anak ikan laga umur sebulan panjang mana ye???!!!

    BalasPadam
  41. eeeerrr cepatlaaah!!!!!

    BalasPadam
  42. grrggrrrgrgrgrgrgrgrgr

    BalasPadam
  43. bro macam mna kita nak kenal ikan laga betina?

    BalasPadam
  44. Mcm mna nk bg ikn laga active semula?? Sya ad 10 ekor dan sekarang 1 demi 1 mula mati..

    BalasPadam
  45. Ikan betina saya x nk mengawan tapi ikan jantan saya dh wat buih

    BalasPadam
  46. saye ade ikan laga saye letak kat bilik abg saye tapi abg saye selalu buka aircond waktu malam boleh ke ikan laga hidup??

    BalasPadam
  47. hahahaha mmg lawak la soalan2 dan jawapan2 kt sini..
    nk tanya jugak la..sebelom tuh nk bgtau dulu..ikan saya nama rupper kaler merah dan cody kaler cooper..hihihi
    ruppert sgt aktif walaupun dh letah penghadang tp dia mcm dapat tahu yg sebelah tu sicody still pusing2 kiri kanan x berenti bergerak..yg si Cody plak rilex ja cool kenapa erk..tolong la jawap..

    BalasPadam
  48. Dimana nk cari rumpai hidup???tolong jwbò

    BalasPadam
  49. Brape minggu leh asingkan anak2 ikan laga yang dah besar?

    BalasPadam
  50. ikan laga saye tk nak buka insang walaupun dh latk la gi sekor dkt2 yang lagi sekor tu buat tak tau je lagi sekor bkk insang mcm nk gaduh

    BalasPadam
  51. bleh tlong tak tntag masalah saye nie

    BalasPadam
  52. Camne nak ubati ikan laga yang murung dan tak aktif? Dan lagi satu agak agak brape lama dy akan semboh? ? Haa lagi satu nape ikan jantan mkan telor? abis clear dy mkan. Sedihhh!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan jantan x bleh mkn telur.dia jaga telur...ikan betina yg mkn......O:-)

      Padam
  53. Aalm,nape ikan laga sya marah sangat kt ikan laga betina?dia asyik serang je ikan laga betina saya tu..nape ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga memang macam tu tambah-tambah lagi yang jantan

      Padam
    2. mcm mne nk taw ikan laga betina n jantan?

      Padam
  54. nak tanye sikid. Ikan laga waktu malam mmg tak aktif ke? Sbap saya tgok ikan laga saya dudok diam je di tepi daun ketapang? dy sakit ke? risau jugak tgok dy dok diam. atau dy tydo

    BalasPadam
  55. saye nkkan ikan laga yang aggresif12 Julai 2014 5:56 PG

    ikan saye tak nk makan....dan xnk berlawan jika saye masukkan ikan laga lain dlam bekasnye.....

    BalasPadam
  56. Ikan laga saya makan pellet tapi die muntah kan balik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu cuma normal ikan laga memang macam tu

      Padam
  57. Macammana tu atau cara die makan begitu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Makanan tu tak sedap kot

      Padam
    2. Ataupun makanan tu tak muat di mulut dia

      Padam
  58. Kenapa ikan lag a Betina saya kejar yang jantan asalkan saya dah kenalkan mereka. Saya Ada 1laga Bettina & 6 lag a jantan yang plain dah mati

    BalasPadam
  59. ad jual ke ikan laga

    BalasPadam
  60. assalamualaikum,,kalau guna green water sampai bila ??? plzzz jawap





    BalasPadam
  61. Boleh x bagi ikan laga makan ikan guppy?harap balas

    BalasPadam
  62. Tidak Boleh kerana nanti ia menyerang ikan guppy sampai mati ia tak makan pun. kalau ia berasa sangat lapar baru ia makan

    BalasPadam
    Balasan
    1. mcm ne nk taw ikan laga jantan n betina..?

      Padam
  63. boleh x kalau saya ganti air ikan laga saya guna air mineral?

    BalasPadam
    Balasan
    1. lagi bagus kalau gunakn air mineral,kerana ia air yg bersih dn ditapis...

      Padam
  64. Assalam... sampai bile nak letak daun ketapang tuh?.. saye ader setup aquarium n pokok idup.. perlu ke sy letak jugak daun ketapang tuh???

    BalasPadam
  65. mcm mna nak taw ikan tu betina @jantan..tlg jwb sye mmang nak tahu..

    BalasPadam
  66. Saya nak tanya boleh ke ikan laga makan ulat sampah yang masih belum dibersihkan???dan apa yang akan terjadi sekiranye kite bagi dia makan kalau ulat sampah tu masih kotor...

    BalasPadam
  67. salam.......kenapa ikan sya x makan pallet yg diberi??? dia makan tapi keluarkannya balik?? ada x effect terhadap ikan laga sekiranya anti- klorin diletakkan banyak..... berapa kali sehari ikan perlu diberi makan.... mohon balas......

    BalasPadam
    Balasan
    1. mesti ikan tu stress,atau pun air xditukar,atau tempt terlalu kecil dan ikan berpenyakit,cuba tukar air tu,guna air tapis,kalo xde air tapis pakaï air paip lepastu letk anti klorin,dlm 2/3 titik,jgn beri anti klorin terlampau bnyak kerana ia boley menyebabkn ikan mati...

      Padam
  68. assalamualaikum.....knape ikan laga betina saya gemuk?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Obesiti kot..hahhaha

      Padam
    2. x berak kot

      Padam
  69. slm,sye bru beli ikan lga Giant,mse bru beli ikn tu happy N bereng sna sni,tpi lps 5hri ikn sye senyp dn xde selera mkn sangt...kalo bgi ikn sye mkn mkn cacing darah yg fresh...boley x...ade ape² kesan kt ikn laga sye nnti...???
    jawab...........

    BalasPadam
  70. Salam , ekor ikan laga saya agak terkoyak sejak baru baru ini ,mohon penjelasan . persekitaran yg bagai manakah yg sesuai utk ikan laga ni ye ?

    BalasPadam
  71. kenapa ikan laga jantan saya bunuh ikan laga betina

    BalasPadam
  72. boleh ke letak daun kiambang kat ikan laga

    BalasPadam
  73. BAGAI MANA KALAU IKAN LAGA D LETAK DALAM AIR PAIP.......

    ATAU AIR PANAS TELAMPU......HAHAHAHAHAHAHA

    BalasPadam
    Balasan
    1. panas terlampau?? tu dah agak kterlaluan..
      tapi air paip boleh hidup....

      Padam
  74. jentik2 pun dy makan??
    bagus la..

    BalasPadam
  75. ade effect ke kalau sye bwk ikn ni ke ofis yg ade aircond? suhu dlm 20-25C

    BalasPadam
  76. If you wanna CoC advantage for your clan go to http://clanshelper.com - Best free source for Clash of Clans gems! I just tried that with all my clan! (QjrEO1LKIK)

    BalasPadam
  77. If you wanna CoC advantage for your clan go to http://clanshelper.com - Best free source for Clash of Clans gems! I just tried that with all my clan! (QjrEO1LKIK)

    BalasPadam
  78. Assalamualaikum, setelah habis hujan. Air hujan akan tersentuh tanah. Tapi ini tanah padang. Belum jadi lumpur. Adakah boleh digunakan?? Dan adakah elok digunakan??

    BalasPadam
  79. ikan laga bley hidup ngan garam utk memasak x

    BalasPadam
    Balasan
    1. TAK BOLEH. GARAM IKAN TAK SAMA DENGAN GARAM MASAKAN

      Padam
  80. ikan laga bley hidup ngan garam utk memasak x

    BalasPadam
  81. Makanan ape yg ssuai ? Klau pelet xde . Sayur ke ? Roti ke ??

    BalasPadam
  82. Makanan ape yg ssuai ? Klau pelet xde . Sayur ke ? Roti ke ??

    BalasPadam
  83. Kalau kita guna air menirel tak payah letak klorin ke?
    Lagi satu kalau kita bukak penghawa dingin boleh ke ikan laga tu hidup.

    HARAP TUAN BALAS KERANA ESOK SAYA NAK PERGI BELI IKAN NI

    BalasPadam
  84. Assalamualaikum klo nk tau ikan laga tu betina atau jantan mcm mane...
    Assalamualaikum klo kita ltk kn ikan jantan dan ikan jantan blh k...
    Assalamualaikum klo ikan laga betina brtlr kita kene keluarkn ikn betina kn sbb nnt ikn betina mkn tlr....Jika tlr dh menetas kene keluar kn ikn jntan kn dan msuk kn ikn betina...
    Harap bls ye sbb ikn baru beli tknk bagi ikn mati...

    BalasPadam
  85. Assalamualakum. Admin! Saya baru beli ikan laga betina ngan jantan. Sya ltak Dua-dua ikan tu dlm bekas luas brisi air paip boleh dak?

    BalasPadam
  86. Kenapa ikan laga saya tidur terbalik 😭😭😭

    BalasPadam
  87. Kenapa ikan laga saya tidur terbalik 😭😭😭

    BalasPadam
  88. boleh x letak ikan laga kt dalam bilik ber aircond

    BalasPadam
  89. boleh x letak ikan laga kt dalam bilik ber aircond

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh..tpi kalau terlalu sejuk tubuh ikan tak boleh tahan dan akhirnya mati.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  90. nanti aku nak try ikut cara ni nak tengok jadi ke tak



    BalasPadam
  91. Kalau pakai air hujan bole x

    BalasPadam
  92. Salam ikan saya nie x nk mkn dh bgi mcm2 dh..kenape n camne nk rawat tanpa daun ketapang

    BalasPadam
  93. ikan laga saya x happy

    BalasPadam
  94. Betul ke ikan laga ni suka duduk dlm gelap?

    BalasPadam
  95. kenapa ikan laga saya duduk diam je walaupun dah letak daun ketapang

    BalasPadam
  96. Assalam .. biase nye air paip klau ltak anti klorien bleh digunakan selalu ke?atau kne bia 2,3hari dulu ? Newbie .harap sifu tnjuk ajar

    BalasPadam
  97. kalau letak air masak boleh x????

    BalasPadam
  98. ikan laga saya bila saya letak jari dia tak main ngan saya pon ikan laga saya tu wana hitam rasa macam dia jahat je sebab saya benci dia dia mudah membunyh semua ikan saya beli 5 ekor ikan laga dan saya bagi diora

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga tak boleh letak sekali.. kena asing2 ye.. dia suka duduk sorang2.. kalau letak banyak dia gadoh

      Padam
  99. Assalamuaikum.. sukutan air untuk ikan laga macam mana? saya menggunakan bekas plastik petak penutupnya merah tu yg tinggi( alah,bekas letak kuih raya tu ) sukutan air sparuh bekas ke mcm mne?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam, dlam 2 inci jauh dari penutup..xnbak rapat je.. tkut ikan lompat..

      Padam
  100. nak tnya, klu kita tinggal ikan tu lama camne? sbb nnt kang mati sbb xmkan plak.. ikan laga xperlu tangki oksigen kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak diwajibkan.. kalau jaga elok2, sminggu xmkn pn xpe..

      Padam

author
Iskandar saje
Seorang insan biasa tak seberapa , yang gila suka pada ikan laga. Saya tak keseorangan, anda pun sama!!