Dikuasakan oleh Blogger.

Halaman lain di pelaga blog

Ahad, 11 November 2012

CARA MUDAH BIAKKAN IKAN LAGA

BettaSource
Assalamualaikum,

Salah satu asbab kenapa abam suka kan ikan laga adalah kerana cara pembiakan dia unikkk..

Apa yang uniknya?
  • Ikan laga bertelur, sekali bertelur boleh cecah 700
  • Tugas jaga telur adalah jantan, betina makan je tau
  • Jantan penghasil sarang BUIH terbaik, wuuuu
  • Warna anak-anak ikan lebih cenderung kepada bapa biarpun bapa hanya menjaga telur, bukan yang bertelur
  • Daun ketapang, agen "Pengaktif" terbaik untuk ikan laga dan banyak lagi yang korang akan nampak sendiri nanti.
Wuuu, kan3.. berabad bela ikan baru tahu.. huyoohh

Orait, dalam entry kali ni abam kata mudah kan.. Yup memang mudah, yang merumitkan tu korang heee..

Apa mudahnya? Haa tgk step by step ekk

Penyediaan Pasangan 

Pertama, korang kena ada dua induk. Satu jantan, satu betina. Agak2 nak letak jantan sama jantan, sampai kiamat tak akan ada telurnya.. Abam ada masukkan satu entry perbezaan jantan dan betina. Rajin2 lah ye jenguknye..

Untuk induk jantan, cari yang matang dan sihat. Makna matang disini, ikan tu perlu lah mencecah umur 4-5 bulan. Kalau terlalu muda, masa bertelur tu mungkin nampak okey.. Nanti masa jaga telur baru nampak hapraknya, sebab muda sangat belum matang.. Tak sampai lagi akalnya huhuks.. nk tau umur ikan, korang tnya penjual..

Untuk betina, cari yang matang jugak.. Paling kurang dalam umur 3-4 bulan.. Tempoh ni baru telur betul2 masak, kalu awal sangat tak jadi biaknya.. Telur belum mencapai tahap keimunan optimum, erti kata lain macam baby lahir tak cukup bulan haaa..

Penempatan

Seterusnya adalah penempatan biak diorang.. Untuk awal awal pembiakan, kita kena kenalkan dulu dua pasangan ni.. Jangan main campur, karang.. " Admin, kenapa ikan patuk2.. habis koyak ekor.




Sebelum ni saya ada post satu kaedah untuk biakkan ikan laga. Mungkin korang tak faham sangat jadi saya permudahkan untuk korang semua. Buat semua langkah-langkah ini insyaallah mesti jadi…
  1. Korang perlu sediakan 2 bekas bersaiz sederhana untuk ikan2 ni.
  2. Kemudian sediakan induk jantan dan induk betina
  3. Sediakan 1 bekas berlainan untuk meletakkan induk ini bersama
  4. Sediakan satu cawan polistrin yg dah dibelah dua
PERHATIAN!!!
  1. 2 bekas yg korang sediakan tuhh hanya permulaan tak perlu besar sangat
  2. Ingat satu jantan satu betina > tak boleh dipoligami > confem tak jadi
  3. Waktu ikan2 ini akan diletak sekali bekas tu kena besar sikit > kesian bermalam bilik kecil
  4. Cawan polistren ni bertujuan untuk mengekalkan sarang buih > kadang2 sarang tu boleh musnah jadi polistren ni akan mengekalkan buih tu
KAEDAH
  1. Ikan2 tu diletakkan dalam bekas masing2 dan diletakkan bertentangan
  2. Biar ikan tersebut dalam keadaan sedemikian selama 5 – 7 hari. Ikan tersebut perlu diberi makan dalam tempoh tersebut.
  3. Selepas beberapa hari akan nampak telur ikan pada sarang buih
  4. Ikan betina dipisahkan kerana induk tu akan makan telur2 tersebut
TIPS TAMBAHAN
  1. Ikan yang nak dibiak tu sekurang-kurangnya berumur 4 atau 5 bulan
  2. Untuk memilih induk betina pilih yang abdomennya mempunyai biji putih > biji putih adalah telur ikan
  3. Letakkan daun ketapang supaya sepanjang proses membiak tu mereka ni kuat dan sihat > selain merangsang pembentukkan buih oleh induk jantan
  4. Air yang sesuai digunakan adalah air tapis ataupun air yg dh dicampur dengan ubat titisan anti-klorin.
  5. Untuk penjagaan anak ikan saya ada buat post baru boleh jenguk2..klu ada musykil apa2 boleh tanya saya

96 ulasan:

  1. kalau guna air tapis perlu tak masukkan ubat anti klorin

    BalasPadam
  2. nak tanya.....kalau ikan jantan dan betina masuk sekali ....mereka gaduh x

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu dh dikenal kn x gduh...klu trus dimasukkan...mmg akn gaduh..

      Padam
    2. ikan sy gaduh cian yg betina dah ilang ekor kene gigit.

      Padam
    3. wktu dikenal-kenalkn..pstikan
      1.Jntan betul2 brsedia..jntn yg btul2 brsedia akan buat buih,bnyk mengembang
      2.dua2 induk nie sihat...
      3.air yg brsih,..cadangan gnakan daun ketapang...daunketapang baik utk memperangsangkn horman ikan laga..

      Padam
    4. yg kena letk cawan polistein tu kat mana

      Padam
  3. klu gna air tapis..x kena..dh bubuh ubat anti klorin..sbb klorin dh ditapis dlm proses penapisan air tuu..

    BalasPadam
  4. klu dh bwat apa yg patot...ikan2..tuu..xkan gaduh..klu trus letak..gaduh tuhh dh stu kemestian..

    BalasPadam
  5. knpa ikan jantan asyik kejar si betina ja..kesian tgk betina tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu jntan msih kjar brtine..cpat2 pisahkn...jika brtujuan utk dibiak
      pstikan wktu dikenal-kenalkn..
      1.Jntan betul2 brsedia..jntn yg btul2 brsedia akan buat buih,bnyk mengembang
      2.dua2 induk nie sihat...
      3.air yg brsih,..cadangan gnakan daun ketapang...daunketapang baik utk memperangsangkn horman ikan laga..

      Padam
    2. Kalau jantan makan anak macam mana
      Saya dah biak tapi jantan makan anakz

      Padam
  6. klu ikn x telo camne nak wat

    BalasPadam
  7. klu tine dok telur nak kene tuka tine lain ke

    BalasPadam
  8. kalau anak ikan baru menetas kena asing tak induk jantan....

    BalasPadam
  9. btina tuhh x ready lg larr..tuhh..dia klu nk jdi sungguh lg elok kasi dia knal2 lma2 skit...bru ltak skali...kadang2 kejar2 nie prkara biasa..tpi klu dia kejar sbb len..tuhh..nmpak sgt..x knal spenuhnya lg...

    BalasPadam
  10. safwan:ikan btina dia dri kcik dh adaa telo..dia brgantung pda si jantan untuk mndapatkan telo2 tuhh...si jantan nie adaa larr cra dia..mgkin dia pluk..ka...atau kejar..k..

    BalasPadam
  11. safwan:klu x der..tukar len..dn bwat proses len..tpi bg yg jntan tuhh rehat sket..ya..

    BalasPadam
  12. induk jantan jgn asing sbb nnti dia yg akan jga anak2 dia tuhh..cma yg btina kna asing..klu dk hbis dia mkan..klu anak dh bsar tuhhh mmg wajarlah kna asing....diorg kna brdikari gak..

    BalasPadam
  13. time kasih ikan sye dah netas

    BalasPadam
  14. hason jason ,nk tanye skt klu tine dah penah telo boleh telo lgi tk . . . (ADA MEJA DALAM BAS ,SUDAH BACA HARAP BALAS) .

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu..prut..dia..msh..kmbung...mgkin..adaa..tlur..ag..klu x..sya x brapa pasti..yupp..k

      Padam
  15. sye bri ank ikn sye yng beumur 4 hari mkn makanan ikn laga yng tlh ditumduk (dihancurkan) tpi nape dia x mkn

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia..mkn..kta x nmpak...klu dh membesar tuhh..dia mkn arr..tuhh...x perlulah tggu tgok die makan...

      Padam
    2. kalau ikan jantan garang macam mana dia nak mengawan

      Padam
    3. mna2 ikan laga...klu dibiakkan keadaan tetap sma mcm ikan laga biasa..

      Padam
  16. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  17. induk tine blih menghasil kn bape biji tlor

    BalasPadam
    Balasan
    1. bnyk gak..mgkin 50-100...tpi kna jga elok2 arr..klu nk smua tlur tuhh..slamat..

      Padam
  18. sya x bebrape faham psl cawan polistrin tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. prnah tgok cawan polistrin..yg putih2 tuhh..ambk stu pastu potong tengah...dia akn jd cawan separuh kn..haa ltak polistrin tuu kt permukaan aquarium...ikan laga akn buat buih bwah tuu arr...bila dia buat buih bwah polistrin nie..risiko nk pcah tuu tipis err..

      Padam
    2. Mesti cwn polistrin ke

      Padam
    3. Sekarang saya faham apa fungsi cawan tu..polistrin tu kerana terapung..dan letakkan dalam keadaan terlangkup (macam sampan terbalik)..supaya ikan buat buih dalam cawan tu..betul tak admin?.

      Padam
  19. Assalamualaikum saudara .saya ada 1 soalan yang ingin saudara terangkan . Ini berkaitan dengan ikan laga betina . Soalan :- kalau ikan laga betina "giant" , sesuai tak untuk dibiakkan dengan ikan laga jantan "deltas" itu sahaja soalan saya . Sekian terima kasih .

    BalasPadam
  20. xper2 saudara boleh biak...tpi kedua-dua induk nie msi ckop umo..skurng-kurngnya 2-4 blan...sbb klu jntan trlalu muda..proses membiak takkan menjadi...jadi jntan yg lebih matang diperlukan untuk dibiak dgn mna induk betina..betina jga prlu ada tlur..k

    BalasPadam
  21. Hason jason nk tnye sikit.Knpe ikan betina yg
    aq beli perut die bsr sngt
    nk bertelur ke???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesetengah ikan klu bsar sgt prut yerr...saki...klu besa biasa2 arr..aderr tlur..ikan laga betina x brtelur trus..dia mstii adaa bntuan oleh induk jntan..sbb klu yer bertelur..yerr akn mkan gk..

      Padam
  22. 1.microworm tu bnde ape???
    2.nk cari mne???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Microwrm tuu sejenis ulat terkecil yg dijadikan makanan pertama untuk ikan2 kcil seperti anak ikan laga.Admin pon pyh nk terang pnjang2 tpi yg pasti microworm nie bagus untuk ikan2 kcil yg bru menetas.

      Sesetengah kedai ada jual. Klu xderr cba cari kt mudah.my sbb admin prnah jmpa microwrm kt mudah.my...

      Padam
  23. ikan laga saya banyak dah menetas,tapi dia xnak makan la makanan ikan laga yang paling halus tu,badannya x besar lagi.dah kat 3 minggu dah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cba bg microworm...ataupun ltak pokok air yg brlumut...

      Padam
  24. klu bg jntan any type kawin ngn betina normal type..?? amacam... leh jadi tak.. pasal nk cari betina jenis canggih susah skit.. kecuali jenis biasa kt kedai pet..hehe cuba tuan ulas pnjng lebar skit isu ni.. tqvm

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo..xpe2..yerr x kra jnis..klu mikan laga..nk ngawan kna ikan laga gk...ikan laga nie stu arr...cma byk jnis...klu biak ngn jnis yg brbeza mmg x derr msalah lgsg.. Hahah.. ckop pjg dh err

      Padam
  25. nk bgi anak ikan laga cepat besar nk buat cm ne erk

    BalasPadam
    Balasan
    1. nk anak ikan cpat bsar bg..bg mkanan hdop2..mcm Microwrm atau Jentik2..penjagaan yerr kna rapi gk..klu ktor kna cuci k..

      Padam
  26. hason anak ikn laga yg bapa dia x perlu jaga dh boleh x bagi mkn cacing kering yg dihancurkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. bleyh..aslkn makann ttuu muat ng mulut ank yerr,

      Padam
  27. kalau x bagi mkn microworm leh x hason, anak ikan laga yg 4 hari boleh x bagi mkn cacing kering yg dihancurkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. xperr...aslkn makann tuu kcik dh sesuai untk ank yerr..bg mkn cacing xperr..

      Padam
  28. brape bulan agak-agk ank ikan laga nk jdi dewasa

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu diberi mkn secukupnya dn dijaga ngn baik..dlm 2 blan dh dewasa..tpi majoriti 4 blan..nk cpat dewasa kna jga ngn baik err

      Padam
  29. kalau 1 ikan jantan laga big ear naper gaduh ngan ikan laga betina biasa boleh beritahu x

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga..klu gaduh2 nie mmg perkara yg wajar...die mmg x bleh ltak skali...klu nk letak skali kna ltak brtentangan beberapa hri..klu nmpk jntan dh ok bru letak skali...

      Padam
  30. tima kasih...banyak pengajaran

    BalasPadam
    Balasan
    1. trima kasih..krana sudi mlawat.. :)

      Padam
  31. ikan laga lepas bertelur,mmg induk betina wajib asingkan ye??..xblh letak sekali..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wajib...klu x betine akan mkan smua ank ikan...betine ptut diasing lps brtelur..bg bpa jga.,.

      Padam
    2. mcm mne nk tau ikan tu dh betelor

      Padam
    3. kenapa ikan saya bertelur lebih awal padahal,saya belum letak induk jantan

      Padam
    4. ikan betine klu brtelur skalipun..hnya jntan yg mampu memikul tggungjwab mnjaga...cba biakkan slepas tuu...

      Padam
  32. kalau betina tu masih kecik tapi dah ade benda warna putih boleh kawin ke....

    BalasPadam
    Balasan
    1. btina msti yg ada tlur..tpi lbih elok dgn betine yg lbih matang...spaya proses pengawanan lbih lncar dn tratur...

      Padam
  33. Saya tak pasti ikan saya ni Betina ke jantan?? saya dah tengok dah post pasal nak tau mana ikan betina mana jantan tapi tak pasti la!.. TT_TT

    BalasPadam
    Balasan
    1. sya ada jwab beberapa prsoalan anda..boleh rujuk situ.. :)

      Padam
  34. dia ambik masa wapa lama untuk angkat si jantan tuh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. slepas ank2 ikan dh b oleh brenang sndiri tnpa bntuan..bapa...boleh diasingkn dri bapa..

      Padam
  35. kalau bgi 6ber fon bley x?
    senang skit nk calling2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf...admin cbuk skit...utk blog..tpi admin aktif di facebook...boleh ke fb I-kanlaga...ya

      Padam
  36. Ikan laga sya dah menetas tp asyik kna makan je drn bapa dia cm mana tu??

    BalasPadam
    Balasan
    1. tlur ikan laga yg rsak akn dimakan oleh bapa..ini krana tlur yg rsak akn mnjangkiti tlur2 lain...

      Padam
    2. kalau yang betine lbih garang dri yg jntan leh jgak ke??

      Padam
  37. kalau tiada air ijau camna ....

    BalasPadam
  38. saudara,,knapa ikan laga jantan saya buat buih sikit ja..dh bnyak hari dah..

    BalasPadam
  39. Salam admin..nak tanya selepas proses mengawan berapa la induk jantan n betina tu boleh mgawan semula?

    BalasPadam
  40. black water boleh wak tumbuh balik tak ekor???

    BalasPadam
  41. Slm...kalo selain can polistrin leh ?

    BalasPadam
  42. Tlng jwb please

    BalasPadam
  43. assalamualaikum.. boleh sya tnya siket tak?. emm.. ikan laga yg sya beli ni yg jantan tu ekor dia jenis tajam2 tu. yg betina pulak yg biasa. kenapa yg jantan asyik nak attack yg betina? sbb betina tu low class ke? smpai betina tu nak mati dan tercabut2 sisik dia.. dah 3minggu sya bela ikan ni.. yg jantan wat buih banyak pstuh pecah balik, pstu dia buat lagi dan pecah balik.. persoalannye, sya kena beli lebih bnyak ikan betina ke utk yg jntan tuh? ke kene tunggu betina ni mati dulu??
    harap balas..

    BalasPadam
  44. saya punya ikan jenis crowntail.. adakah betta ni mmpunyai citarasa yg tinggi trhadap ikan betina?? sbb dia asyik attack ikan betina tu dan dah trcabut ekornya, sisik dia pon dah trcabut bnyak.. ikan betina sya tu dah macam zombie dah pon...saya kena tukar ikan betina yg lain ke sbelom ikan betina saya yg skrang ni mati?? atau biarkan je ?? harap balas..

    BalasPadam
  45. guys,tahu tak cara nak buat microworm tapi tanpa microworm started,tolong jawab ya

    BalasPadam
  46. Ikan saya xnak mkn,dah dkt seminggu dia xnk mkn,nk buat camne eh

    BalasPadam
  47. 1 je sy musykil..sume sy phm..daun ketapang ni..rsenye habitat smula jd ikan laga xd kn daun ni?..so ni just inisiatif jela kn untk mningkatkn hormon ikan laga untuk kekal sihat swktu mating, soalan sy,, andai kata xd daun ni, mmg xjd ke or ikan sng mati ke pe?..mntak pnjelasan please..

    BalasPadam
  48. Hai hason jaaon.. sy anuar, dah 5 hari saya letak ikan laga jantan n betina berasingan.. jantan dah buat buih tapi sy xsengaja rosakkan masa nak alihkan daun, sekarang buih dah xde.. boleh ke x, sy nak letak betina sekali betina supaya mengawan walaupun buih dah x ade?

    BalasPadam
  49. Brp ari ikan tu nk ngawan ?

    BalasPadam
  50. camne nk kacukkan biar dapat anak colour hitam

    BalasPadam
  51. boleh tk anak ikan laga tidak diberi makan jentik2



    BalasPadam
    Balasan
    1. Anak ikan laga tak boleh makan jentik2 kerana jentik2 akan makan anak ikan
      Laga tu kalau anak ikan laga tu lagi kecik dari dia

      Padam
  52. ANAK IKAN LAGA TU .. BILA SUDAH MENETAS , ANAK IKAN TU PERLU D BERI MAKAN APE YE ??

    BalasPadam

author
Iskandar saje
Seorang insan biasa tak seberapa , yang gila suka pada ikan laga. Saya tak keseorangan, anda pun sama!!