Dikuasakan oleh Blogger.

Halaman lain di pelaga blog

Selasa, 15 Januari 2013

PENJAGAAN TELUR DAN ANAK IKAN


Anak ikan laga ketika masih dalam telur

Anak Ikan Laga 2-4 hari


Untuk makluman anda Induk Jantan akan makan telur yang sudah rosak. Telur yang sudah rosak perlu dialih kerana dikhuatiri telur-telur yang sihat akan rosak. Jadi tak payah arr risau kalau nampak bapak die makan telur. Bapak die buat tindakan yang betul untuk menyelamatkan telur-telur yang lain. 


Macam dalam gambar nie Induk jantan akan makan anak2 ikan yang macam nie..sbb dia sama kerana nak elak daripada dijangkiti oleh anak2 ikan yang lain.


Induk jantan selalunya tumpu pada telur2 ikan daripada buihnya. Induk nie akan tangkap anak2 ikan dengan mulut die. Buih yang jatuh sesetengah akan buat semula sesetengah tak buat dah. Ikan nie tak boleh buat 2 kerja dalam masa yang sama.


Bagi yang ingin membiak ikan laga. Disarankan supaya bekas/aquarium mengawan diletakkan di tempat yang cerah sikit. Bila ikan nie dah bertelur Induk jantan akan melakukan tugas dia menjaga telur. Kalau gelap keadaan nie akan menyukarkan tugas Induk jantan untuk melihat/mengalih/mengutip telur. Jadi disarankan supaya diletakkan tempat yang cerah. Dalam erti kata lain bagi lampu menyala klu malam k. Jangan bawah matahari trus mati x pasal errkk.


Akhir sekali, kalau nak bagi makan elok bagi selepas telur dah menetas. Bertujuan supaya induk nie x termakan telur2 yang sihat. Anak ikan ambil masa 2-3 hari untuk menetas. Dalam tempoh tu kta bagi ikan nie puasa dulu. Untuk kebaikan dia gak. Time nak bagi makan elok tabur kat tepi2 arr jangan bagi terkena sarang. Satu lagi klu nak tahu telur2 ikan nie rosak disebabkan kulat atau seumpanya yang melekat pada sekitar telur. Kula nie datang dari air yang x bersih.

228 ulasan:

  1. diini tak ada kah cara menjaga telur ikan

    BalasPadam
    Balasan
    1. lps ikan brtelur elok...jgn diganggu smpailah tlur trsebut menetas...selpas 4-5 hri anak2 ikkan boleh diberi mkn,.

      Padam
  2. selepas ikan laga saya menetas saya asingkan yang jantan ok ke?.sebab saya tengok dia mcm nak makan anak dia je.byk jugak yang mati.

    BalasPadam
    Balasan
    1. xper2..anak yg dh bsar bleh brenang sndiri... boleh diasing..

      Padam
    2. Selepas induk Bettina bertelur boleh asingkan ?

      Padam
  3. kenapa ya selepas telur ikan laga saya menetas dan anaknya pegi kat bawah pastu mati...

    BalasPadam
    Balasan
    1. anak yg kcik2 akn brada kt srg buih...time nie anak2 ikan x boleh brenang..klu jtuh bapak akan ambk..tpi klu bnyk...x psti arr klu bapak akn ambk smua.. cba tkar air ataupun latak pokok hdop..anak2 ikan ska maen..

      Padam
    2. Ikan laga saya saya semua benda sya dah bagi makan tapi kawan saya mengesyorkan memberi makan anak cacing apakah komen awak??

      Padam
    3. bleh gk...try mkanan2 hdup laen sprti jentik2 err//

      Padam
  4. apa makanan yg ssuai untuk ikan laga berumur 1 hari

    BalasPadam
    Balasan
    1. bg artemia yg ditumbuk halus..slalu ikan yg berumur 1-3 hri..x kna bg mkan dlu..sbb yerr masih ada yolk kt badn..lps tempoh tuu..bru bleh bg mkan..

      Padam
    2. artemia tu aper

      Padam
  5. ikan laga saya dh bertelur lps tu saya asingkan la ikn jntn ngn betina. tinggal jntan tu jer jga ank die lpstu buih ikn tu x der pun dia kutip anak die lpstu die letk kt permukaan air .lepastu telur jatuh balik .macam mna yer? betul ker org kata kalau buih dh rosak boleh guna air liur?

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu dh darurat..mmg xderr cra laen..cba jgn grakkan sgt bkas ikan..bla goyg yerr akn jtuh/pcah..jdi hti2 err..

      Padam
  6. anak ikn laga dlm berapa hari yer boleh bagi mkn.anak ikan laga dlm brapa hari boleh tukar air.bapa dn telur die ni kena letk kt tempat cerah ker.dalam masa dia tengah jaga anak die dia leh x buat buih sebb buih dia tinggal sikit jer.telur ikan laga yg jatuh kt bawah kalau bapa die x prasan nnti boleh mati ker tapi telur ikan saya dah 2 hari dh 80% yg boleh brenng sikit2x dia akan mati ker kalau bapa die x kutip yg boleh bereng pon

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dlm 5-6 hri bleyh bg mkan. Dlm umo 3-4 mggu. Kna ltk tmpt cerah skit spaya bapa die nmpk time nk urus tlur. Dia kn buat smula tpi klu byk kali jatuh yerr takkan buat byk kali. Ermm redha je lerr bap x prasan kn.

      Padam
    2. Bleh x bgi dried worm or blood worm utk ank ikan umur 3 hri....sbb artemia or green water ssah nk cri

      Padam
    3. Bleh x bgi dried worm or blood worm utk ank ikan umur 3 hri....sbb artemia or green water ssah nk cri

      Padam
    4. Bleh x bgi dried worm or blood worm utk ank ikan umur 3 hri....sbb artemia or green water ssah nk cri

      Padam
  7. kalau saya letak tumbuhan akuatik yg ada akar,tapi slalu anak ikn saya yg umur 3 hari tu x suka duk kt dlm buih tapi dia suka tenggelam dan duduk kt kawasan akar pokok, boleh ker?

    BalasPadam
    Balasan
    1. die bkan x ska..kdg2 ank ikan akn jtuh dari buih..dn ikan nie x bleyh brenang sndiri utk ke dasar..klu bapak die nmpk..bpak die akn tangkp..klu dh tenggelam..bpak x nmpak arr tuu..klu ank ikan tuu oke..xperr err

      Padam
  8. anak ikan laga ni dalam masa bapa hari erk boleh bereng sendiri

    BalasPadam
  9. anak ikan lga saya dah berumur 6 hari lpstu saya asingkan la yg bapak.anak ikan laga tu saye bagi mkn mknn biji yg ditumbuk halus tapi x mkn pon?boleh ker saya asingkan yg bapa tur?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yerr lg elok klu biarkn 1-2 mggu dgn bapa..lps tempoh tuu bru pisah..kdg2 ank ikan akn makan..microworm pun sesuai sbgai mkanan ank ikan laga krana saiznya yg kcil..

      Padam
  10. anak ikan laga yg 1cm tapi leh bereng dh boleh ker kita bgi mkn dn asingkn bapanyer

    BalasPadam
    Balasan
    1. bleh dh..1cm kiranya dh bsar arr skit..

      Padam
  11. microworm slalunya nya leh tahn bapa lama kalau x dlm peti ais leh x nk bagi thn lama

    BalasPadam
    Balasan
    1. microworm bleh thn sampai smggu..tpi kna dlm suhu blik..mcm dlm almari..atas rak..klu ltk dalam pti ais yerr akn memprlambtkn proses pmbiakn microworm..dn microworm takkan hdup lma..microworm bleh dihasilkn lg..sbb microworm yg lma..dh x bleh dipakai..

      Padam
  12. tadi saye pergi kedai ikan saye tanya dia ada jual microworm ke x dia kata x der dia ada jual mknn anak ikan laga tapi dia kata mknn ni kena tak garam baru boleh bagi makn,haraganya 25 ringgit mhal gak.kt mna ada jual microworm??

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu microworm cba cri dkt mudah.my ataupun mna2..x byk kedai yg jual microworm..

      Padam
    2. microworm

      Padam
  13. anak ikan laga ni kalau boleh bereng tapi baru 1cm boleh ker bagi mkn.saya tengak ikan ni kecik je lagi nk buka mulut pon x leh lagi.tapi saya dh asingkan bapa dia sebb dia boleh bereng sendiri dh

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu dh bsar 1cm tuu bleh diaingkn..klu nk ikan nie cpat bsar cba bg makan mkanan hdup sperti jentik2 kerr..microworm..

      Padam
  14. nk tnya,ble telur dh menetas induk jantan akan meletak kan anak2nya dalm buih...bilekah induk jantan akan dikeluarkan,sbb sy takot induk jantan akan memakan ananknya sendiri....

    BalasPadam
    Balasan
    1. jntan x mkn anak..jntan akn mkan tlur yg rsak..elok 1-2 mggu lps tuu...bru bleh dipisah..

      Padam
  15. salam. anak ikan saya baru berumur 4 minggu. tapi air da kotor sebab dulu ayah dia duk skali. skrg ni perlu ke tak tukar air tu? takut nak tukar sbb risau kalau anak ikan akan mati bila dapat environment baru.

    at least bila keladak banyak tu, ikan2 tu tau nak cari makan kat mana.

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu ank ikan masih kcik..cma buang kotor yg trkumpul..dgn sedut pkai paip mini...klu dh bsar..xperr..akn akn biasa..aslkn buat tuu x kasar...pkai net yg lmbut..klu kosor bleh rsakkan sirip ikan..

      Padam
  16. klau kita tau pokok hidup,tapi saya tak bagi mkn cancing atau pun jentik2,boleh tak?sampai anak dia besar

    BalasPadam
    Balasan
    1. xperr...tpi klu smapa bsar x bleh kot..sbb pokok sja x ckup..yerr kan ada mkanan tambahan jgak..

      Padam
  17. kla kita asingkan anak dia yang berusia1-2 minggu tu nak asing satu2 ke nak semua dalam satu aqurium

    BalasPadam
    Balasan
    1. asingkn smua skali dlm stu aquarium..sbb time nie ikan x ckup dewasa lg..lps 5-6 mggu..bru bleh diasing satu2..

      Padam
  18. klau singkan air dia nak letak klorin atau tak?.daun ketapang dan garam tu apa fungsinya?.

    BalasPadam
    Balasan
    1. klorin kna ltak klu x mti ikan..ikan xbleh kna klorin..daun ketapang bgus utk ikan laga yg murung..daun ketapang menggersangkan lg ikan laga spaya lbih aktif..dn garam bgus utk hndar dri trkena apa2 penyakit..klu kna pnyakit kulit..garam bleh membantu..

      Padam
    2. klau 1-2minggu tu kita asingkan boleh tak terus bagi mkn jentik tak payah bagi mkan microworm blh tak?

      Padam
    3. tgok ank ikan tuu..klu dh bsar skit..boleh bg..ikan nie makan apa yg muat dgn mulut yerr..klu kcik lg..bg makan makanan yg halus2 dlu..

      Padam
  19. klau saya bagi microworm beku boleh tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu microworm tuu x bsuk @ bruk..bg jerr...

      Padam
  20. kenapa saya tengok ikan jantan saya makan telur dia, sampai tinggal sedikit, n then saya alihkan si jantan tu, tinggal telur2 sahaja dalam akuarium tu...hehe..boleh bagi penerangan sal penjagaan telur x? sebab pelik bila tengok ikan jantan makan telur tu...tq..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kdg2 ikan jantan akn mkan tlur yg rsak..sbb tlur yg rsak akn menjangkiti pda tlur2 laen..sma gk dgn ank yerr yg sakit...klu bapak mkan skit2 xperr...klu lbih2 tuu laen err..ank ikan laga selepas 4-5 hri bleh diasing drpd bapa..time nie ikan2 nie dh bleh berenng dn x brpaut lg kt srg...tpi kna jga btul2 ank ikan laga sensitif skit..

      Padam
  21. I baru beli ikan laga .... i beli satu aje.... tapi lepas dua hari di dak bertelur

    BalasPadam
    Balasan
    1. kdg2..tlur dri ikan btina..akn trkeluar dri abdomennya...klu aderr ikan jntan..jntan akn kutip tlur2 ltak kt sarng buih...sesetengah betina akn biar tlur yg jtuh..

      Padam
    2. Harus ke saya pisahkan betina itu dari telurnya

      Padam
    3. betina kna dipisahkan dri tlurnya...sbb klu x dipisahkn..dia akn mkan smua tlur2 tuu..

      Padam
  22. anak2 ikan aku dh umur 2 hri...lpas 6 hari bleh x lgi dipisahkan dri bapanya...?

    BalasPadam
  23. mcm mana nak menjaga anak ikan laga tu,saya dah cuba tetapi anak ikan tu semua mati.makan dia kena bagi makan apa?kalau pelet,boleh kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu bg pelet bleh..tpi elok dihancurkn...sbb ank ikan hyna amakn apa yg muat dgn mulut yerr...ank ikan sensitif skit..jdi kna jga lbih rapi skit..

      Padam
  24. mcm mana nk keluar kan telur2 yang ada kt bawah batu kecik dlm akuarium?

    BalasPadam
  25. klu aderr bapa...bapak akn kutip tlur2 tuu...

    BalasPadam
  26. Ank ikn laga sy dh 2 mggu.mse tlur bnyk.ni hdp 9 ekor jer.dh asingkn dh.dh pndi berenang.nk tgkp pn ssh.skrg dok dlm air ijau.letak jntik2 xmkn pn.ikn gn jntik2 dh cm sme bsar.smpt jdi nymuk jntik2 tu.bg mkn dedak hncur blh hdp lme ke?kcik sgt ikn2 tu.tlg bg pndpt.

    BalasPadam
    Balasan
    1. anak ikan agk snsitif wktu kcil...mg pyah nk maintain smua hdup...makanan bg microwrm bleh ataupun makanan biasa ikan laga tpi ditumbuk halus..sbb ank2 ikan kcil lgi...klu jga elok..boleh hdup lme...

      Padam
  27. salam...nak tnya kenapa anak ikan saya yg umur 3 hari smua mati??saya xda bg makan papa sbb umur dia baru 3 hari kan..bapa dia saya x asingkn cuma ibu saja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'salam...ank ikan laga mmg agk snsitif..pnjagaan die kna lbih rapi...klu air elok air yg brsih dn ltak pokok...anak ikan akn main di kwasan pokok...

      Padam
  28. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Klau pos bleh x? Rm10 gak ker sy duk area n9

      Padam
    2. 2 bekas rm10 ? area mana ? saya area banting ..

      Padam
    3. muhd zarique haiqale19 Januari 2014 12:10 PG

      saya nak tapi saya area pandan indah.awak?

      Padam
  29. saya nak tanya .. anak ikan laga boleh makan cacing mealworm yang dicincang tak ? sekadar bertanyaa :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. brgantung pda saiz..klu kcil...ikan boleh mkan...tpi klu dimuntah smula..die x suka..jdi kna pkai makanan biasa..brgantung pda ikan..

      Padam
  30. ohh .. biasenye harga microworm yang dah siap berape ye ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg siap sma jga...kebnyakan rm5 sebekas..

      Padam
  31. As salam/salam sejahtera.dari komen2 sebelum ini,ikan jantan perlu di asingkan dalam masa 1-2 minggu?betul ke?nak kepastian?sebab dalam usia nak ikan 2 minggu, jika tak asingkan yg janjtan, ada keburukan ke?terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'salam...yerr..tpi brgantung pda ank ikan..klu nlpk ank ikan dh boleh brenang dgn sndiri...bleh dipisahkn...ini brtujuan spaya bapa x laga dgn anak2..sbb bila dh bsar smua akn brsaing...klu ank ikan msih kcil xperr x diasingkn...

      Padam
  32. anak ikan laga berumur 1 hari dh bole berenang ker??? bole x asingkn jantan apabila telur dh mnetas sbb nnti jntn mkan ank tu..ikan berumur 1 hri dh bole berenang kn??

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1 hri blum lg...time nie ank ikan msih dlm pnjgaan bapa..3-5 hri bleh baru bleh brenang...

      Padam
  33. asslamualaikum..nk tanye klau air ank ikan laga bleh idup x klau air dlam atau ank ikan laga nkkan air yg cetek
    ..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'alaikumussalam...dua2 boleh..aslkn tidak mengehadkn prgerakan ank2 ikan..

      Padam
  34. adakah tanaman hidup ni bleh menjdi mkanan kpda ank ikan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh..tpi blum tntu smua ank ikan akn mkan tanaman2 trsebut..

      Padam
  35. ikan laga sy bru btelur la..tp ada telur yg jato ke dasar n ada telur yg terapung..yg jato ke dasar tu telur rosak kah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg jtuh tuu...mmg dh kebiasaan...bapa akan kutip dn ltakkan pda srg smula..

      Padam
  36. telur ikan sume da jatuh bawah..sume dah rosak ke mcm tu? ;(

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg slalunyer bapa akn kutip...klu dh brkali2 jtuh...x smua bapa kan kutip...

      Padam
  37. Kalau jantan umur setahun dan betina umur 8 bulan bleh dikawinkan tak?

    BalasPadam
  38. assalamualaikum tumpang tanya yea sy da sdah pn bg ikan laga saya mengawan pada 2 hari yang lalu tp sya xsure laa mcm mna nk konfomkan yg dalam breeding tank tu ada telur ikan laga..? yg saya nmpk buih2 makin banyak selepas saya asingkan si betina..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'alaikumussalam..cba prhatikn pada buih2 trsebut..ada biji2 putih kcil yg trkumpul pda buih...biji2 trsebut adlh tlur ikan laga..

      Padam
  39. ikan aku terapung asik pandang atas je

    BalasPadam
    Balasan
    1. klau ikan laga ambk udara tuu prkara normal..

      Padam
  40. Muhammad iffat26 Ogos 2013 7:30 PG

    Bekas apa yang sesuai untuk mengawan

    BalasPadam
  41. Kalau tine bsr dari jantan bleh kawinkan tak

    BalasPadam
    Balasan
    1. lbih elok klu jntn lbih bsar dri betine...klu betine lbih bsar..mgkin jntan akn dilaga..

      Padam
  42. kalau cacing halus2 tu..boleh tahan lama x ???

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu caing kering boleh...klu yg hdup2 brgntung pda keadaan dn suhu...

      Padam
  43. ank ikan sye menjadi kehitamn dlm umr sblan adkh warne ini akn kekl sampai bsr or ank ikn lga ni menjdi warne hitm mse kecik dan akn brubah warne apbla dh besr....

    BalasPadam
  44. Kalau ikan laga tu dia tak buat buih tapi anak ikan dah bertelur camne .......

    BalasPadam
  45. Bila sedang dikenalkan.apa tanda yang tine dah ready untuk dikawinkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. kebnyakan reaksi lbih kpada jntan..klu jntan msih agresif ketika dikenalkn..x ready lgi..klu jntn oke boleh dikawinkn..

      Padam
  46. ank ikn lga sye umr dah sblan lebih npe x besr2 ek

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga kan lbih cpat bsar klu diberi mkanan yg hdup..admin cdangkn bg mkan jntik2 yg disaring..

      Padam
  47. Assalamualaikum, tumpg tye.. Dekat mne bolehh dpt daun ketapang ye??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusslam...daun ketapang byk tumbuh kwasan tepi2 jalan..kwasan kmpung...x byk kedai ikan bekal daun ketapang yg ada pun black water...cuba google contoh daun ketapng..

      Padam
  48. assalamuaikum admin,,tumpang tanye,,berape fry ikan ni nak kena asingkan ngn ayah dy ek??kejap kate 2 minggu,,kejap 5-6 hari,,berape ye??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusslam..brgntung pda ank ikan..klu ank ikan dh boleh brenang sndiri tnpa pengawasan bapa...kire dh boleh 'brdikari' boleh diasingkn dri bapa...

      Padam
  49. Ubat aper kena guna kalau ekor ilan laga dah tingal separuh

    BalasPadam
  50. tkar air baru...klu aderr daun ktapang ltak dlm skeping klu xderr xper..pstikkn n tiada bnda2 yg mengotorkn air ikan...mkanan lbihgan ptut dingkat buang...bg mkanan yg shat...mkanan jga menggalakkan prtumbuhan ekor...ekor akn mula tumbuh..

    BalasPadam
  51. Terima kasih dengan info nya..
    Saya nk tnya slepas ikn brtina dah bertelur dan di asingkn, adakah jntan n btina boleh d ngawankn semula setelah ank2 ikn dlm tmpoh 3 minggu..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh...tpi lps dibiak...elok bg ikan2 nie rest dlu dlm 2-3 mggu...

      Padam
  52. kenapa ikan laga jntn saye tidak jaga anak yang dah menetas??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ank yg bru menetas akn brpaut pda srg buih...tgas bapa jga ank dri jtuh...yg jtuh dia akn kutip...

      Padam
  53. mau tanya ne...lepas tlur menetas bila kita boleh kasi lari jantam..dan kenapa akan ikan aku yang umur 1 minggu bayak yang mati.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga yg msih kcil mmg snsitif dn mudah mati...pstikan air sntiasa brsih..klu boleh ltak daun ketapang sekeping..dan pokok hdup ski utk ank ikan brmain...jntan boleh diasingkan lpas ank2 ikan dh boleh brenang tnpa pengawasan bapa..

      Padam
    2. macm mane nk kasi air tu selalu bersih..nak guna alatan apa

      Padam
  54. boleh x letak batu halus?? saye letak batu tu tapi ikan laga jantan x nampak anknye. mati ke ank tu??

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh..tpi klu nk ank ikan slamat...ltak btu jrang2 jgn trlalu dkat..bg aderr ruang..pda stiap btu..klu bapa x nmpak...dh x boleh bwat perr..dh..ini dh kejadian smula jadi ikan laga..kita cma boleh cegah... :)

      Padam
  55. air hijau harus dibagi lepas anak2 ikan menetak???

    BalasPadam
    Balasan
    1. air hijau bgus utk ikan laga....klu nk ltak ank ikan pda air hijau..elok ikan dibiak dlm air hjau trus..bila dh mnetas bdan ank ikan amat snsititf..dn mudah mati..klu dijamah/sntuh..

      Padam
  56. hason, bolehh tak lau kita asing kan anak ikan laga ngn bpk dye?? anak ikan uh baru kecit lg ..

    BalasPadam
  57. klau ikan da btelur,kne asingkan betine atau kluarkan betine ke tidak? ke nak biarkan jntan dgn betine jage telur skli..mne yg paling baik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. krja2 jga tlur krja bapa..betine x boleh..betine akn mkan tlur...betine prlu dipisahkn/dikeluarkan stelah brtlur...biar jntan jga tlur..

      Padam
  58. byk info dpt..tq bebanyak

    BalasPadam
  59. kenapa ikan saya x mengawan slepas 5 hari sy campur kan?
    sebaliknye si betine mengigit ekor jntan dan same juga yg janatan mengigit ekr betine..knp ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wktu dikenal-kenalkn..pstikan
      1.Jntan betul2 brsedia..jntn yg btul2 brsedia akan buat buih,bnyk mengembang
      2.dua2 induk nie sihat...
      3.air yg brsih,..cadangan gnakan daun ketapang...daunketapang baik utk memperangsangkn horman ikan laga..

      Padam
  60. bila nak keluarkan ikan jantan ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. slepas ank ikan dh boleh brenang tnpa bntuan bapaa...keadaan ini ank ikan bopleh brdikari..

      Padam
  61. kalau gune air yg diguna bpk dye 3hari lepas dgn daun ketapang n air tu dah kuning boleh ke untuk telur2 n anak dye kekal hidup smpai 1-2 mnggu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh..tpi air tuu mstii nmpk jrnih..wlaupun kekuningan...klu kotor..brsihkn dgn mnedut kotoran yg trkumpul pda dasar..dgn mgunakan paip kcil..sedut kotoran2 trsebut dgn hati2..

      Padam
  62. bila dah habis mngawan.....ikan laga betina nak kna asingkan ker?????

    BalasPadam
    Balasan
    1. mstii...klu x..betine akn makan tluur2 trsebut...betine prlu diasingkn sjurus selepas brtelur..jntan x perlu...

      Padam
  63. tlur anak ikan mnetas bila ek...lpas ikan laga dh mengawan boleh mengawan balik kaa???....harga paip mini brapa

    BalasPadam
    Balasan
    1. tlur ikan menetas dlm 3-4 hri...boleh,tpi bg ikan rhat dlm 2-3 mggu...
      paip yg digunakan untuk water pump aquarium..dijual sekitar rm2-3 semeter....

      Padam
  64. Assalam......ikan laga saya baru bertelur tadi....lepas saja ikan betina bertelur saya terus asingkannya saya tinggalkan ikan laga jantan saja telur........lepas 2 jam saya tengok dah tak ada telur dalam bekas tu la.....kenapa ah

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam...bapa ikan laga akn mkan tlur yg rsak...tlur yg rsak boleh mgjangkiti tlur2 lain...cuba pada pmbbiakan lain...air dn prsekitaran brsih...

      Padam
  65. saya nak tanye,saye kasi ikan laga saya mengawan tapi sebelum mengawan dia da kuar telur mcm mna

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga saya dah mengawan,,lepas tu bole ke kasi mengawan lgi

      Padam
    2. boleh tpi...msti direhatkn..selepas 2-4 mggu...

      Padam
    3. klu ikan tuu brtelur skit biarkn...tpi lihat pda keadaan bapa..dn ltakkan skali...

      Padam
  66. saya nak tanya, kenapa ikan laga saya sudah seminggu masih tidak bertelur lagi??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga juga brgantung pda kmatangan utk brtelur...ikan yg muda tidak boleh brtelur lgi...

      Padam
  67. Salam anak ikan saya baru 2 hari tapi air dh kotor sebab ada makan ya lame sebelam ikan2 saye bertolor,, boleh x saye tukar air.. Sebab saye takot anak2 ikan saye mati la, tu pon saye tngk bnyk yg kt bawah , cm dah mati je

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam...cuba cuci mggunakan paip halus...paip yg dgunakan pda water pump aquarium...gnakan dgn mnyedut smua kotor2...lkukan hti2 tnpa menyedut ank ikan...

      Padam
  68. nak tanye..ikan jantan y dh buat buih tp lom ade btiina ape tndenye?then klu letak betina klu dh bertelur bru buat buih eh??xtaw lg sbb bru nak knal ikan ni..ikan laga saya dh buat buih..tp xtaw mksdnyee

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga yg buat buih brmakna ikan nie gmbira/aktif...ini normal.,.

      Padam
  69. sy dah bgi makan anak tapi mati jugak .. sy tengok mcm ank tak makan je ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ank ikan mmg agk snsitif...x bnyk yg trselamat dlm bratus-ratus ekor..cba ltakkan pokok2 air yg brlumut...dn gnakan makann ikan sprti biasa...tpi prlu dtmbuk spaya mkanan lbih mdah utk dimakan oleh ank ikan...

      Padam
    2. makanan ape yg sesuai untuk ank ikan .. ?

      Padam
    3. makanan hdup...sperti microworm..

      Padam
  70. Klau bagi ikan laga mkn cacing tanah blh x??

    BalasPadam
  71. Ikan laga saya kena penyakit nak ubat kan macm ne

    BalasPadam
  72. Ikan laga saye baru bertelur..betina saye dh asingkan..boley ke klau selepas 4 hari..saye bagi makan siu ci..yang busuk tu??

    BalasPadam
  73. kalau air kotor, ikan jantan dah buat buih . lepas tu kata tempatnyer harus bersih,macam ner nak buat.nanti dijangkiti kuman

    BalasPadam
  74. air hijau nak dapat maner?????

    BalasPadam
  75. Ikan betina dh bertelur tp ikan jantan x buat buih.telur semua jatuh ke dasar.boleh ke telur2 ni menetas kalau telur kat dasar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm mna nak dpt jentik 2.dan mcm mna nak tahu ikan laga ni da msuk 4 blan.dan bape blan anak ikan laga ni nak besar

      Padam
  76. Larva nymuk(jentk2) bleyh dpt(prgkap) dgn cre...
    DIY(Do It Yourself);
    (1)Sdiakn btol1/litre
    -isikn air sbnyak 500ml@stgah
    btol tdi.
    (2)msokn MAURIPAN(yeist)
    -1/sudu
    & gula-1/sudu kcau sbati.
    sbgai pnarik induk nyamok,
    p'oxygen & mknan utk jntk2.
    (3)Ltak d sdut rumh @ dlm smak.
    *SELAMAT MENCUBA!!!* sekian...
    (p/s)SYORKAN ADMIN TRY UTK BWAT (1) BLOG PSAL JENTK2 NIE. KEGUNAAN-UTK BETTA KITE2 AJE..
    -Naz21

    BalasPadam
  77. Microworm 1-rm3.90, 3-rm10 x msuk postage. Ada jual di pet shop az feed & farm. Sms/watsup 0162506301. Boleh juga tgk di fb AZ FEED & FARM - PET SHOP. Cod di no 32, jln raja mokhtar dua,off jln kapar,pekan kapar, klang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tumpang tnya.. kedai pet shop untuk bli microworm tu..yang dekat ngan cheras..ade x?

      Padam
  78. Saye x tahu bile ikan saye menetas.pastu saye tengok ade ank ikan tp sebelum ni x der pon telur..saye x tahu laa bile nak asingkan yang jantan..so tolong bagi tips blehh x

    BalasPadam
  79. brape lame telur ikan menetas?saye tak nampak mane telur die.sbb penuh dgn buih.. 8?

    BalasPadam
  80. Klau anak yg baru lahir nie dlm beberape minggu boleh x bagi makan frozeen blood worm???

    BalasPadam
  81. Kenapakah induk jantan saya mati selepas seminggu telur yang dijaganya menetas?

    BalasPadam
  82. Mircoworm 1 botol =RM5 minimal order 2 botol.
    2 botol RM10
    post laju = RM10
    Contact number = +60178888564

    BalasPadam
  83. Kenapa jantan makan telur dia yg baru bertelur dan tak buat buih dah? Huhuhu
    #stress

    BalasPadam
  84. ikan sy baru menetas pagi ni.dan sy dah asingkan jantan dan betina.tingal anak dia je.xpe x?sbb dua2 suk mkn anak.tapi anak xbanyak sgt,dlm 10 ekor je.ke telur lain ada lg yg xmenetas?

    BalasPadam
  85. air tak payah tukar lagi ke sebab nampak mcm dah kotor.maklumlah bekas kecik sgt.

    BalasPadam
  86. kalau anak ikan umur 2 hari tpi xleh brenssng ....lps 2 ade yg boley brenang...saya tengok anak ikan 2 kne makan kat bpk die







    BalasPadam
  87. assalamualaikum,ikan laga sy dah 2kali bertelur tetapi x dpt membesar

    BalasPadam
  88. Mana nk cari rumpai hidup???tlg jwb.....

    BalasPadam
  89. bila masanya nk asingkan ikan jantan dari anak2 dia yg dh menetas?

    BalasPadam
  90. abg.....kenapa kat jantan ade besar kembung ek..atau jantan jaga telur or anak dia dlm mulut....n betina nak asing kan ke dari buih2......

    BalasPadam
  91. Assalamualaikum,hasonn jason, Sye Nk tanye ni. Kenape ikan betina sye dh bertlur dan sye dh asingkannya dan biarkan yang jantn di dalam. tapi bile sye tengok esok hari. telurnye tiada. adakah si jantan makan telurnye atau simpannya di dalam perutnya?

    BalasPadam
  92. tak paham arrr.. banyak ayat berbelit-belit...tapi.. maklumat dia banyak juga.. terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. mana ada lahhhh..]

      Padam
  93. masta sipu ku, ikan sy sudah bertelo arini, tp mknan utk ank yg mnetas x beli lg, boleh tuan lampirkan no telepon pnjual microworm yg dpercayai disini, sy xtau nk beli kt mna micro ni

    BalasPadam
  94. macam mana nak tahu,saya ada pelihara seekor ikan laga,tak tahu betina ke jantan,dalam 2 hari ini dia asyik keluarkan buih2,ada dalam 10/15 buih.apa yang patut saya lakukan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ia ikan jantan.Biarkan jantan buat buih..
      jantan yg buat buih selalunya dah bersedia nak breed(mengawan) so cepat2 lah cari pasangan.

      Padam
  95. Hi semua..
    Baru2 ini saya ada memelihara sepasang laga(betta).Selepas beberapa hari berkenalan saya mempunyai banyak fry(ank ikan) dalam 60-70 ekor.Selepas seminggu saya asingkan si jantan tp kalau korang yakin si jantan tak makan biarkan selama 2-3 minggu,itu pun tengok atas si jantan.Selepas tetas saya bagi makan microworm,dan selepas beberapa minggu semua fry(ank ikan) mati.Saya buat kajian mungkin salah air atau makanan yg tak sesuai untuk fry itu sendiri.
    Ada apa2 pertanyaan boleh tanya pada saya terus,melalui email saya
    aarishasyahirah@yahoo.com.
    Saya boleh membantu korang yg masih tidak mahir dalam jagaan betta ini.Tq

    BalasPadam
  96. macam mne nk bagi ank ikan tu cntik bila dh besar...

    BalasPadam
  97. Anak ikan saya baru menetas.makanan ape harus diberi.dan air dalam kolam perlu ditukar atau tidak sebab anak ikan masih kecil

    BalasPadam
  98. Nak buat mikrowarm memerlukan starter..starter ni ape bnda sbnarnya

    BalasPadam
  99. Assalam.
    Kebiasaannya, telur akan dikutip oleh jantan dan letak dalam bubble condo, Tapi, Apa akan jadi pada telur yg bergelimpangan kat dasar atau dicelah2 keladak, telur akan menetas tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Klau nk lbih baik... Letakkan smthing yg bulat.. Yg berongga.. Mcm paip.. Tapi terapung..
      Ikan jntan akan buat buih dskitar kwasan bnda tu n d bhgian dalam skali..
      Tlur yg jatuh mngkin xdapt oksigen mnyebabkn tlur mati.. Lgi dlm air lgi kurng oksigen.. Klau tlur yg dlm alat tu jatuh.. Dia jtuh xtlalu dlm.. Bklan oksigen mngkin masih ad...
      Sbb pnggunaan aerator xde..
      Klau boleh letak la tmbuhan hidup skali..
      Sy dlu gunakan daun pisang.. Gulungkan daun pisang muda n letakkn dlm aquarium.. Sbgai tmpt blndung n buat buih

      Padam
  100. Mcm mana nak tukar air ikan tu sbb air dia dah kotor . Tak effect ke kat telur telur tu kalau air kotor .

    BalasPadam
  101. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  102. Assalamualaikum..saya nak tanya sikit fry yg berumur 4hari boleh x saya bagi makan telur kuning yg direbus?

    BalasPadam
  103. Anak ikan laga ni perlu guna filter x .ikan yang nk mengawan tu ,mengawan pada waktu pagi kan.pukul berapa ekk

    BalasPadam
  104. Kalau bagi makan anak ikan laga smooth egg tofu boleh

    BalasPadam
  105. Kalau bagi makan anak ikan laga smooth egg tofu boleh

    BalasPadam
  106. Kalau bagi makan anak ikan laga smooth egg tofu boleh

    BalasPadam
  107. Kalau bagi makan anak ikan laga smooth egg tofu boleh

    BalasPadam
  108. Kalau bagi makan anak ikan laga smooth egg tofu boleh

    BalasPadam

author
Iskandar saje
Seorang insan biasa tak seberapa , yang gila suka pada ikan laga. Saya tak keseorangan, anda pun sama!!