Dikuasakan oleh Blogger.

Halaman lain di pelaga blog

Ahad, 28 April 2013

Manfaat daun ketapang untuk ikan laga

Ketapang?

Pokok ketapang ni memang tak asing kat Malaysia, pokok ni hampir ada kt mana-mana ja, mungkin korang tak perasan. Orang dulu-dulu guna pokok ni sebagai tempat berteduh sebab dia punya daun boleh tahan lebar juga. Nama botani atau nama ala-ala saintifik untuk pokok dipanggil Millania Catappa, boleh cuba search wikipedia kalau ragu-ragu dengan admin acecece. Khasiat dia banyak kt mana? Well, untuk ikan nie admin nak bagi batang dia pun tak tergamak besar bapa kot. Ambil daun je ye. Omputeh panggil daun ni Indian Almond Leaves, dorang pun guna daun nin jugak do bukan malaysia je. Tapi alhamdulillah kt Malaysia nak dapat daun ni senang, kalau sana mau kena pos-pos beli negara seberang sana. So syukur dipanjat disitu.

Pokok ketapang adalah sejenis tumbuhan yg tak asing lagi di Malaysia dan juga rendang kerana daunnya yang agak lebar. Dulunya pokok ini dijadikan sebagai tempat berteduh oleh kebanyakan orang petani kerana daunnya yang lebar dan rendang. Nama botani bagi pokok ketapang ialah Millania Catappa atau selalunya dipanggil Indian Almond Leaves. Setiap bahagian pada pokok ini mempunyai khasiat masing masing.


Mana kaitannya dengan ikan laga?

Daun ketapang ni dah diguna sejak turun temurun oleh kebanyakan penternak ikan laga dan dipercayai mampu memberi tenaga  luar biasa yang mana-mana haiwan tak boleh peroleh.Air rendaman daun ini memang cukup bagus untuk ikan laga kerana manfaat dari air rendamannya mampu memberi tenaga dalam amsa yang sama mengurangkan stress ikan laga. Alhamdulillah daun ni memang tak asing lagi di Malaysia serta mudah didapati, malah masyarakat luar negara berpusu pusu ingin mendapatkan daun ketapang untuk ikan laga mereka tambahan iklim negara tertentu tidak mengizinkan tumbuhan ini tumbuh bebas. 

Daun ketapang mengandungi asid Humin dan Tunnin yg boleh mengurangkan nilai ph atau asid dalam air. Namun daun yang dipilih mestilah yang sudah kering kerana hanya yang kering boleh memberi air rendaman optimum untuk ikan laga.Daun ini bukan sahaja boleh merawat luka-luka pada ikan laga malah juga boleh memberi tenaga untuk ikan laga yang murung mahupun untuk pengawanan. Air rendaman daun ketapang ini berwarna agak coklat pudar.
  Pokok Ketapang

Daun ketapang adalah alternatif terbaik untuk ikan laga bagi menggantikan blackwater. Daun ketapang mempunyai bentuk yg lebar dan besar. Daun ketapang bukan sahaja digunakan untuk ikan laga malah daun ini juga digunakan oleh penternak untuk ikan kelisa ikan ikan koi dan banyak lagi ikan yang kebanyakkan ikan air tawae, antara manfaat lain daun ni mampu bertindak sebagai pembunuh bakteria yang boleh mendatangkan penyakit-penyakit buruk kepada ikan.

                 

                Daun Ketapang Kering

Antara manfaat daun ketapang untuk ikan laga ialah

  1. Mampu menurunkan nilai Ph/Asid dalam air yang beralkali
  2. Bertindak sebagai pembunuh bakteria yg boleh mendatangkan penyakit kepada ikan laga
  3. Merawat luka-luka pada ikan laga
  4. Mencegah ikan laga dari terkena penyakit
  5. Mengoptimum kesihatan ikan laga
  6. Merangsang pembentukan buih oleh ikan laga jantan ketika mengawan serta menggersangkan lagi ikan laga ketika mengawan
  7. Menyerap serta menyahtoksidkan bahan-bahan kimia yg terdapat dalam air seperti logam berat (tembaga,zink,aluminium,kadmium) 
  8. Memastikan ikan laga sentiasa/kekal aktif dan sihat
  9. Mencegah fry/anak ikan baru dari terkena penyakit
  10. Ikan akan berasa seperti di habitat semulajadinya yang gelap
  11. Menggalak pertumbuhan ekor yg cantik serta memulihkan sirip,ekor dan kulit yg rosak
  12. Mengurangkan stres/murung ikan laga
  13. Suatu keadaan yg nyaman dan selesa untuk ikan laga

Perhatian/Amaran:
  • Penggunaan berlebihan daun ketapang boleh menyebabkan nilai Ph air tidak stabil disamping dapat membahayakan nyawa ikan. 
  • Daun yang dipilih mestilah daun yang bersih dan kering. Daun yang belum sepenuhnya kering tidak mendatangkan manfaat malah boleh memberi keburukan kepada ikan.
Cara Penggunaan:
  1. Sekeping daun ketapang yg kering direndam ke dalam bekas/akuarium 
  2. Kepingan tersebut boleh dibiar atau dialihkan setelah air bertukar kekuningan bertujuan memberi ruang untuk ikan bergerak.
  3. Untuk penggunaan yg sedikit daun tersebut boleh dipotong menjadi beberapa keping. 2-3 kepingan yang dipotong sudah cukup memadai untuk menukarkan warna air kepada kekuningan
  4. Boleh digunakan ketika ikan laga sakit/stres
  5. Juga boleh digunakan untuk ikan yg sihat bagi mencegah daripada terkena penyakit disamping memberi tenaga sampingan. *untuk mengawan*
  6. Ditukar 1-2 mggu sekali
#sorry yer do kalau pnjg sgt, tpi ilmu ni.. mne ler tau, assignment korang lepas ni.. hihi



83 ulasan:

  1. Ummm lepas air jadi kekuningan, kena buang daun ketapang eh? Saya nak cuba buat di rumah :)




    BalasPadam
    Balasan
    1. daun x buang xperr...bleh jdi tmpat utk ikan nie brsembunyi/main...klu nk buang xperrr..

      Padam
    2. Nk tanya ni daun ketapang ada jual x kalau ada saya nk beli......tapi kalau ada bape harganye.......

      Padam
    3. Nk tanya ni daun ketapang ada jual x kalau ada saya nk beli......tapi kalau ada bape harganye.......

      Padam
    4. nak beli daun ketapang contact saya zul @ 0179033021..whatsaap pun boleh.

      Padam
  2. salam.....klau daun yg masih hijau mcm mna ? bole ka ???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'salam..hnya daun yg kering sesuai...daun yg kering akn mghasilkn air kuning-kekuningan brbanding dgn daun yg msih hjau...

      Padam
  3. Bagaimana cara membesarkan ikan laga dengan cepat

    BalasPadam
    Balasan
    1. amal dgn memberi mkanan hdup seperti microworm @ jentik2...

      Padam
  4. saya baru nak mula bela ikan pelaga. di kwsn saya tiada bekalan ikan betina yg adapun saiznya kecil. bila saya campurkan asyik la berkejar-kejaran .dah beli 3 kali. asyik mcm tu juga. takpr usaha lagi...

    maklumat awak ni sangat bagus dikongsi bersama. terima kasih . saya nak gunakan untuk mengajar anak murid saya . boleh kan....

    BalasPadam
  5. salam....ade jual kutu air/microworm x

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam...admin x jual lgi...cba cri di mudah.my...

      Padam
  6. Salam,Berapa bilangan anak ikan yang akan di keluarkan oleh ikan betina

    BalasPadam
    Balasan
    1. dlm 150-200...tpi kbanyakan pda awl usia...byk yg mati...yg trselamat mgkin dlm 50-80,,,

      Padam
  7. maaf nak tanya selain (bbs) artemia ada lagi tak makanan sesuai untuk anak betta yang baru menetas..harap di bantu :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. microworm jga bgus utk anak ikan laga...tmbah lagi saiznya yg kcil..

      Padam
    2. Kalau bagi ikan laga makan ikan guppy boleh x???harap balas

      Padam
  8. ada tak alternatif lain selain letak daun ketapang?sbb di kwsn rumah saya tiada pokok ketapang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau nak daun tu bg alamat saya poskan tapi belanja pos saudara bayarkan

      Padam
    2. Bagaimana hendak menghubungi saudara?

      Padam
    3. kalau org trsebut masih brhubung di blog ni...boleh cba dptkn daun ketapang dgnnya..klu tidak cba cari di mudah.my ...

      Padam
  9. pokok kangkong boleh masukkan kan ke kedlm akuarium ikan laga?

    BalasPadam
  10. Saya pernah letak rumpai dan daun kangkong kat dlm bekas yg mengandungi anak ikan laga dulu.. dlm tempoh 2 hingga 3 hari.. anak ikan tu tgl 2 ekor je... bila di perhatikn,rupa2nya kat dlm bekas tu ada pemangsa lain.. larva flydragon.. anak2 pepatung ni terselit antara akar kangkong... saya ambil tumbuhan tu.. lepas tu sya pancut dgn ari paip yg kuat pun dia msh melekat kat akar tu.. jdi.
    Hati2 dgn tumbuhan yg air yg kta ambik dri sungai ke bendang ke.. ? Anak2 flydragon ni hidup dia memakan anak2 ikan dn berudu.. cuma nak ingatkn je.. hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk pegetahuan umum cara nak bunuh serangga sebegini boleh ambil garam dgn nisbah 1:10 cuka suling 1:10 dan air 8:10. campur hingga semua bahan larut sepenuhnya, lepastu pergi rendam daun kangkungtu. pernah jadi kes tahun 2014 ada 1 budak perempuan makan kangkung lepastu mati akibat lintah. kalau amalan merendam kangkung dan sayuran lain seperti diatas diamalkan, budak perempuantu dan anak ikan laga tu pasti hidup
      #wallahualam
      #sorrylambat

      Padam
    2. rendamtu biarlah 10min keatas

      kebaikan amalan merendam diats adalah:
      1. bunuh haiwan perosak
      2. lunturkan bahan sembuhan kimia yg disembur pada buahan dan sayuran

      Padam
  11. Mengikut pengalaman sya.. dulu sya pernah gunakn rumpai dn daun kangkong ni.. sya dah cuci bersih tumbuhan tu... sya letak di dlm bekas yg ada anak2 ikan laga ni.. lepas 2,3 hari mcm tu.. bru sya perasan yg anak ikn laga syA makin berkurangan.. rupa2nya kat rumpai dn daun kangkong tu ada pemangsa.. larva flydragon... anak dri sejenis pepatung.. dia hidup kat akar kangkung dn kat rumpai air.. habis anak2 ikN sya tgl 2 ekor je .. kehidupan larva ni kat dlm air tawar,dia akan memakan anak2 ikN dan berudu utk jgka hidupnya dlm air seblm berubah menjdi pepatung. Cuma nak nasihat je..hati dgn tumbuhan yg jta ambil sendiri.. sedih tgk anak2 ikn jta mati nanti...

    BalasPadam
  12. soalan 1.
    selain daun ketapang daun apa lagi boleh?

    soalan 2 .

    saya mengawankan ikan saya , lepastu saya tengok ikan jantan makan telur.Itu sebenarnya makan telur atau kutip telur?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg jantan x makan Telur ia hanya kutip Telur, Keluarkan yg female sbb yg female tu yg akan makan telur k

      Padam
  13. Sesuai ke ikan yg jantan kecil dan ikan betina ygbesar 2 kali ganda dri jantan duduk sekali .

    BalasPadam
  14. air ikan laga kena tukar berape kali eh??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Skli smggu dh mmadai ..brgntung pda kekotrn air ...

      Padam
  15. salam..daun ketapang nak dapat kat mana

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh cuba search di mudah.my. Ada orang jual daun ketapang RM2 sehelai.

      Padam
  16. bro, nak minta kongsi info ni bleh? nnt saya letak kredit :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak cari kat mane tengah tengah pekan ipoh ehh ????

      Padam
  17. Pokok Daun ketapang slalunya ada tepi pantai..pokoknya besar..

    BalasPadam
  18. sye nk tnye klu guna air tapis boleh ke

    BalasPadam
  19. Macam mana nak kuatkan ikan laga

    BalasPadam
    Balasan
    1. hntr ikn tu gi gym....

      Padam
    2. terbaik.....hahahah

      Padam
    3. Sya Ada sekor ikan laga hntar g gym...dlam masa sminggu saya lihat ikan say Ada 6pax...wow..mmberangsangkan...Trina kasih krana mmbantu

      Padam
  20. awak ni buat lucu keee... :p

    BalasPadam
  21. Camne nak ubati ikan laga tang murung dan tak aktif? Dan lagi satu agak agak brape lama dy akan semboh? ? Haa lagi satu nape ikan jantan mkan telor? abis clear dy mkan. Sedihhh!

    BalasPadam
  22. guna telur kuning untuk makan bayi ikan laga boleh ka ?

    BalasPadam
  23. as salam..tumpang tanya..nape ikor ikan laga sy ttiba mcm ada kesan terkoyak sedangkan die xde pon blaga ngan ikan lain..

    BalasPadam
  24. ada ikan jantan sy yg tiba2 jadi kaku badan nya...apa yg sy kena buat...sblm nie ikan ni confirm mati...sedih ooo

    BalasPadam
  25. ekor ikan laga sy tertanggal akibt di gigit, adkah ia akan tmbuh semula? dn bagaimana hendak tumbuh kn semula?

    BalasPadam
  26. saya kata dekat ayah saya 'daun ketapang ada ke' ayah saya kata 'dekat rumah saudara' saya tengok daun tu lebih besar dari yang dalam gambar lepastu saya letak daun dalam tangki tak berubah warna coklat pun kenapa? daun tu 4/10 bentuk macam pokok mapletree dan bila dauntu mati dia jadi tergulung betul ke daun ketapang?

    BalasPadam
  27. berapa umur yg sesuai utk fry ikan laga dbri mkn jntik2..

    BalasPadam
  28. Nak kena carik daun ketapang nih... ikan laga kat umah dah mula murungg ja....

    http://supernifzvitamin.com/cara-nak-ukur-perut-buncit-atau-tidak/

    BalasPadam
  29. Tak salahkan kalau saya letakan bunga plastik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak salah cuma takut bunga plastik boleh mengoyakkan ekor ikan laga yang cantik itu.

      Padam
  30. I just breed betta fish and sell all those fish.. I make a profit about rm200-250

    BalasPadam
  31. kenape ikn laga sye mcm ikan laga...
    kenape ikan sye ade mulut,mata,ekor & badan...
    kenape ikan sye ade sisik bewarna-warni.
    kenapa ikan laga sye keluar taik kat dubur dia...
    kenapa ikan laga sye makan makanan...
    kenape ikan sye hidup dlm air...
    kenape ikn sye mengembang kn insang ...dan mengembang kn ekor nyer...
    kenape ikn sye ekor nyer warna ada warna
    kenape ikn sye hidup...
    kenape ikan sye x berak kt jamban...
    kenape ikn sye x pakai baju & seluar...
    kenape ikn sye mandi lme sngt...
    kenape ikn sye xminum air milo...
    kenape ikn sye x mkn chikenChop yg sye bgi...
    kenape ikn sye pergi sekolh pastu xnk belajar...
    TOLONG:-JAWAB...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bodonye menatang ni

      Padam
  32. Bagaimana nak pastikan ikan laga betina dah bersedia nak mengawan sedangkan ikan laga jantan dah buat sarang buih?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Badan betina akan ade belang2 skit

      Padam
  33. Adakah ikan laga betina boleh bertelur selepas pernah bertelur sebelum?

    BalasPadam
  34. Berapa lama air ketapang tu nak berubah warna?

    BalasPadam
  35. nak beli Daun Ketapang dgn poslaju malaysia sila SMS/whatapps +60175522128.

    BalasPadam
  36. Bagaimana nk hasil kn moina untk bg anak ikan mkn...??

    BalasPadam
  37. Nak beli microworms untuk anak anak ikan laga.
    Sila sms / whatsapp ke 012-7166567.
    Bungkusan akan di hantar melalui courier express.

    BalasPadam
  38. Nak membeli Daun Daun Ketapang?
    Sila SMS / Whatsapp ke (+60127723875)

    BalasPadam
  39. Nok daun ketapan hubungi saya 0139033816

    BalasPadam
  40. Dimanakah nk cari daun ketapang kat area parit jawa or area muar ..n sape ade jual ikan betina dgn ikan big ear

    BalasPadam
  41. Dimanakah nk cari daun ketapang kat area parit jawa or area muar ..n sape ade jual ikan betina dgn ikan big ear

    BalasPadam
  42. Saya pun sedang mencari big ear area ipoh, perak...sila whatapps saya di 013 495 3216..terima kasih kepada sapa yang sudi jual ikan kepada saya pada masa hadapan

    BalasPadam
  43. Nak tanya , saya baru bela ikan laga ni . Veil tail jantan , plakat betina . Saya dah kenalkan dorg dalam masa dua hari. Tapi jantan still kembangkan sirip dia tanda utk bergaduh. Apa perlu saya buat eh?

    BalasPadam
  44. Boleh x kalau letak pokok yang hidup di dalam air yang ada ikan laga

    BalasPadam
  45. Pokok daun ketapang ada mcm bunga ataupon mcm buah ka dekat hujung dahan

    BalasPadam
  46. Knapa daun ketapang kering semua xsama dlam geogle saya tngok dan knapa daun saya lain dari dlam gmbar

    BalasPadam
  47. Daun ketapang dari hutan borneo contek Dynack Whatsapp 013-5505520

    BalasPadam
  48. Kenapa ikan laga saya tidak mahu buat buih meskipun sudah diletakkan daun ketapang

    BalasPadam

author
Iskandar saje
Seorang insan biasa tak seberapa , yang gila suka pada ikan laga. Saya tak keseorangan, anda pun sama!!