Social Icons

Ahad, 10 Mac 2013

CARA BUAT MICROWORM

                       
Microworm adalah ulat yg bersaiz seni dan sesuai untuk anak-anak ikan yang baru menetas dan sesuai sebagai makanan pertama anak ikan laga. Walaupun namanya Microworm. Mereka bukan betul-betul cacing. Microworm adalah nematod. Sesetengah nematod adalah makanan terbaik untuk ikan dan sesetengah nematod lain adalah parasit yang boleh memburukkan kesihatan ikan. Sesetengah penternak ikan akan menghasilkan nematod sebagai makanan ikan mereka. Nematod nie makan makanan yang berkanji seperti Oatmeal,tepung dan seumpamanya. Jadi nematod nie betul-betul selamat untuk ikan anda dan boleh dimasukkan kedalam akuarium tanpa menjejaskan kesihatan ikan anda.

Microworm boleh dihasilkan sendiri dengan menggunakan Microworm Starter. Untuk Microworm Starter anda boleh cari kat mana-mana kedai ikan. Ataupun di www.mudah.my.. Sesetengah kedai menyediakan microworm dalam bentuk doh dan sesetengah dalam bentuk serbuk. Kalau dalam bentuk doh. Microworm boleh dihasilkan terus tapi untuk yang berbentuk serbuk campur sedikit air dan gaul sebelum  menghasilkan microworm.


Untuk  menghasilkan microworm anda perlu
  • Microworm Starter *Yg nie wajib...klu x derr..xderr larr microworm
  • Bekas kecil *tempat penghasilan microworm
  • Oatmeal 
  • Serbuk Yis *sebagai mknana utk microworm
  • Sedikit air
Cara hasilkan microworm
  1. Campurkan 7 sudu besar Oatmeal dengan sedikit air ke dalam bekas dan gaul *Jgn terlalu cair ataupun terlalu keras...sedang2..
  2. Taburkan satu sudu kecil yis dan campur dengan satu sudu Microworm Starter
  3. Gaulkan campuran tersebut
  4. Tutup bekas tersebut supaya microworm tidak terkeluar. Tebuk sikit pada penutup tu *supaya campuran tuu sentiasa lembab
  5. Biarkan selama 2-3 hari. Selepas tempoh nie akan kelihatan microworm merayap disekeliling bekas. Ambil sedikit dan beri pada anak ikan anda.
Perhatian
  • Untuk Microworm yg masih dalam keadaan serbuk. Campur sedikit air dan gaul. Biarkan selama sehari sebelum menghasilkan microworm
  • Untuk menghasilkan Microworm lagi. Anda perlu ulangi dari awal hingga akhir
  • Letakkan pada suhu bilik *pada suhu nie akan terhasil microworm. Microworm akan merayap keluar untuk melarikan diri dari haba nie.. >> tuu sbb pnuh pda sekeliling bkas
  • Suhu yang sejuk akan memperlambatkan proses penghasilan microworm
  • Microworm yang siap boleh diberi pada anak ikan *microworm nie bentuk putih kecil
  • Microworm oleh disimpan selama seminggu *simpan pada suhu bilik
Kebaikan microworm
  • sesuai untuk anak ikan kerana saiznya yang kecil
  • membantu pembesaran ikan
  • makanan hidup yang sesuai untuk ikan laga selepas jentik-jentik
  • mudah dihasilkan dan selama untuk ikan

55 Respon:

  1. salam...
    saya baru je start nak biak sendiri ikan laga ni..kat mana saya boleh dapatkan kutu air? microworm saya dah ada..saya tinggal di kb

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'salam...
      cba cari dkat KbMall..sbrang jalan dkt shell aderr kdai ikan try cri stu..admin x psti sgt aderr ke tk...sbb admin jrg pkai kutu air...

      Padam
    2. Saya d kb juga.tp mana mau dapat microworm ya?ble tlg

      Padam
    3. >> https://www.facebook.com/photo.php?fbid=362949253811017&set=pb.316442241795052.-2207520000.1378219502.&type=3&theater << ada pmbekal..cba jnguk fb admin

      Padam
    4. 0176558600 - ada jual microworm dan ikan bela yg cantik2

      Padam
  2. http://nadzirferoz.blogspot.com/ nk microworm area kedah?? PM aku oke >>http://nadzirferoz.blogspot.com/

    BalasPadam
  3. bagus juga ada microworm tak mati ank ikan laga aku.

    BalasPadam
  4. oatmeal tu apa ha?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bijiran yg nipis2..bleh cri kt mna2 kdai runcit/mall...mntak oatmeal..

      Padam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. hason jason.... klau nk pndah kan fry yg 3 hri pnya ke bkas yg laen bleh x? tp...ikan aku tu asyik kutip fry yg jtuh...tp buih x brapa nk ada...slamat ke fry aku tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bleh slamat klu ikan nie x diganggu...klu grak skit..tlur2 akn jtuh dn srg buih bleh musnah..jdi dlm 2-3 hri jgn ganggu..hnya bg mkan...

      Padam
  7. klau x bgi mkan microworm untuk anak2 ikan x pe x?
    apa mkanan yg sesuai untuk anak2 fry2 ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. xperr...bg makanan biase xperr..tpi kna tumbuk shingga hlus..ikan nie hnya apa ap yg muat dgn mulut...

      Padam
  8. admin ada fb tak? klau ade snang la nk tahu info2 psal ikan laga ni....

    BalasPadam
    Balasan
    1. dkat tpi tuu aderr logo fcebook.. >>> https://www.facebook.com/pages/I-kanlaga/316442241795052

      Padam
  9. fry akan brenang dan bleh diberi makan lpas 3 hri kan?..3 hri tu maksudnya dri bapa ikan tu mngutip fry yg trlepas tu kan...?? (FAHAM TAK SOALAN SAYA ADMIN??) dan lagi 1..bila boleh pisahkan fry tu ngan bapak...dan bila boleh bgi fry makan?..maaf kalau banyak tanya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu aderr fry yg msih kcik..atau msih pda sarang...x prlu dibg makan dhulu...kalau SMUA dh bleh brenang dgn sndiri tnpa bntuan bpa...bleh diberi makan..

      dlm tempoh anak2 ikan nie dh bleh brenang sndiri tnpa bntuan bapa...boleh dipisahkn...No Prob...tnya byk xperr

      Padam
  10. bro mana leh dapat microworm starter ni..u ada x jual

    BalasPadam
    Balasan
    1. aderr pembekal bleh call 012-922 7225 maxis
      014-517 5413 celcom

      Padam
    2. kat k.l nak beli kat ne bang microworm ni

      Padam
    3. cri dkat mne kedai ikan...mnta starter microworm..klu aderr microworm bleh ambk trus..area K.L msti byk kdai ikan...

      Padam
    4. nak beli...kena bayar guna top up ke

      Padam
  11. saya nak tanya .. microworm selalunya dijual dengan harge berape ?

    BalasPadam
  12. Microworm sng cari x at Area Sungai Petani, Kedah...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cba cri mna2 kdai ikan...sesetngh ada membekal microworm..

      Padam
  13. Kalau kt Kelantan Pasir Puteh ? ader xmicrowom ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cba tgok kt mudah.my ada pmbekal midroworm dri kelantan..tpi x psti dkat area mne...

      Padam
  14. kalau guna brine shrimp jadi x?

    BalasPadam
  15. Microworm stater tu ape???

    BalasPadam
  16. Microworm stater tu ape???

    BalasPadam
    Balasan
    1. mcm air yg pekat brbntuk doh lbih kurang...ini pnting...xderr nie xder microworm..

      Padam
    2. Bang nak kasi ikan laga mengawan cam ne??1time bela..

      Padam
    3. aderr stu tjuk mgenai cara pembiakan ikan laga di blog nie..boleh jengukk

      Padam
  17. Microworm ni blh ambik pakai tangan x??...

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh..tpi tngan msti brsih...bg mengelakkan dri mmindah bakteria...utk slamat boleh ambl dgn lidi2..ataupun apa2 yg mudah untk beri ikan mkan...

      Padam
  18. bolehkah kalau bagi ank ikn laga ni makan kuning telur?.....satu lagi boleh ker campur fry dengan bapak dia, x ker bapak dia makan ank dia ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh..tpi bg pda kdar yg sdikit..
      boleh..fry mmg kna brsama dgn bapa..terutama yg bru menetas..ikan laga yg bru mnetas msti brada dibawah jgaan bapa..ikan betine prlu dialih..iikan betina akan mkan...jntan jga akan mkan tlur/ank ikan yg rsak...tlur/ank ikan yg sakit akn dimakan poleh bapa...ini krana dikhuatiri tlur2/ikan2 lain akn brjangkit..

      Padam
    2. macam mana nak bagi kuning telur...pada umur brape bru blh bagi kuning telur

      Padam
  19. Por yis method, bleyh pkai roti kan??

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh..tpi pstikan ada tmbh air...microworn nk prsekitaran yg lmbab...

      Padam
  20. Salam..sy ade ikan laga dewasa..jdik kalu sy bg mkn jejentik bole ke?

    BalasPadam
  21. biasanye berapa hari baru boleh bagi microworm kat anak ikan laga

    BalasPadam
    Balasan
    1. hari ke tiga - sms 0176558600 , saya sedia membantu

      Padam
  22. sell microworm 1 bekas RM5
    min buy 2 bekas RM10
    sell artemia cyst BBS 85-90% hatch ( 40g RM30 )
    sms only 0178888564

    BalasPadam
  23. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  24. Siapa pembekal microworm kt area sungai petani ,kedah??? Harga berapa???

    BalasPadam
  25. sy dah bli microworm.. tp xde pon nmpk cacing caing tuh.. kne biar dua tiga hari dulu ke eh??

    BalasPadam
  26. Mcm mne nak bwat microworm

    BalasPadam
  27. Assalam..sye bru jgak dlm biakkn ikan laga ni..sya dpt info dr sifu sya kta yg microworm ni ad jgk sideefek utk ikan laga..dia ckp bleh jejaskn tulang ikan tu..skali skala xpe, tp klu bleh dia bgtaw cri BBS..

    BalasPadam
  28. assalamualaikum....sye azwar dari jb...slepas ikan laga betina sudah selesai bertelur..perlukah kte asingkannye trus dngan ikan laga jantan...

    BalasPadam