Social Icons

Selasa, 11 Disember 2012

PERBEZAAN ANTARA IKAN LAGA JANTAN DAN BETINA


SAIZ
Ikan laga jantan selalunya saiz sdikit besar dari betina..dn betina sedikit kecil tubuhnya klu besar tuhh..biasa arr..obeseti larr kot..
EKOR
Jantan kebiasaannya ekornya lebih pnjang dan mgkin lebih bsar 3-4 kali ganda dari betina..dn betina dh confem arr ekor dia kecil..tpi adaa gk sesetengah tuhh pnjang..skit.
TELUR
Ikan betina akan menampakkan bijik putih2 diperutnya manakala jantan x derr..bijik2 putih2 tuu larr tlur dia
INSANG
Ikan jantan insang die kelihatan..betina tak..bila ikan nie mengembang insang jantan lebih besar dari insang betina 
SARANG BUIH
Hanya ikan laga jantan yang membuat sarang nihh…ikan laga betina..tak buat..

Tgok betul2... @_@


 

46 Respon:

  1. salam,,owh baru sy knl ikan ni ble sudah membace di sini, ok terimakasih ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam... alhamdulillah err klu nie mmbntu..k

      Padam
    2. Wah baru saya taw.....

      Padam
  2. perkongsian yang baik.....:D

    BalasPadam
  3. alhamdulillah.bru sya thu

    BalasPadam
  4. saya bru je bela ikan nih..mslahnye sy xley nk beza jntina ikn..lps bce info kt sni bru sy taw..thanks..

    BalasPadam
  5. shamsuri osman1 Jun 2013 9:13 PTG

    bagos la..bnyk menbantu....

    BalasPadam
  6. salam bro...congtz utk blog yg bg bnyk manfaat ni..nak tnye sket..memandangkan susah sgt nk tau jantan ngn betina..kalau dlm smnggu dua2 xde buih ley x kte anggap yg dua2 betina...sebab td bru bli betina sekor..lg sekor yg awal2 beli tak tau jantina dia...hoho

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam...buih x semestinye munjukkan jantina ikan nie..jantan kebanyakan ekor2 die lbih bsar..dan betina kurang...

      Padam
  7. Saya nak cari penjual ikan laga betina..sapa boleh bantu saya cari??

    BalasPadam
    Balasan
    1. cba cri dkat mne2 kdai ikan...klu aderr ikan laga..msti ade betine...

      Padam
    2. Hi.. nak tnya. Mcm nak buatkan ikan tu bertelur? Sy ada ikan jantan n betina.. :-)

      Padam
    3. Hye..saya ada post mgenai cara pembiakan ikan laga..boleh rujuk disitu.. :)

      Padam
  8. assalam... saya nk tanya, adakah warna anak akan mengikut warna induk?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'salam...yer..dn kbanyakan ikut wrna bapa..

      Padam
    2. semua ikan betina ada biji putih tu ke

      Padam
    3. bkan smua..ada yg blum nmpk..msih kcil

      Padam
  9. salam..saya nak tanya,ikan laga jantan saya perut dia kembung sgt2,kenapa ya agaknya,adakah ia berisiko??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan tuu kna penyakit...cra perawatan tkar air baru tnpa klorin...jgn bg mkn dlu dlm 2-3 hri..bg kna cahaya matahari skit..nk ltak daun ktapang pun boleh..

      Padam
  10. salam , dia punya putih tu kanmacam satu baris putih putih yer

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam..klu tlur mcm biji2 putih...mcm tlur2 smut..

      Padam
  11. perut ikan jantan akan membesar juga kew sampai sama dengan ikan betina yang sedang bretelur ..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga yg perut bsar..antara pnyakit2 ikan laga..klu biasa saiz prut normal...

      Padam
  12. 0oooo .. yg betina keluarkan buih jga tak .. ?

    BalasPadam
  13. Saya baca ni punn tak paham... Camne ni... Saya ada 3 ikan Laga tapi sya tak tau mereka jantan ke betina..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betine bntuk bdn lbih kpada bulat2 dn jntan lbih lurus...sesetengah betine lbih kcil dri jntan..

      Padam
  14. Yeay2, ikn laga sye jntn!! Hihi, br bli smlm..tgk insang dy trkluar, tkut jgk..huhu, penting thu jntina nie sbb nk bg nm..btw, syabas..sy ske blog anda, sy wt kptsn nk bela ikn laga pn sbb byk pmbacaan n slh stu sumber bcaan sy ialah entri anda! Syabas skali lg... :3

    BalasPadam
  15. ikan saya ekornya panjang tetapi tidak membuat buih.itu ikan jantan ke betina

    BalasPadam
    Balasan
    1. mgkin jntan..betine x byk ekor pnjang...ikan jntan x kan buat buih slalu...brgntung pda keadaan jga..klu ikan laga gmbira/aktif ikan laga akn buat buih,..,.klu tidak..tpi msih aktif..ini normal..

      Padam
  16. saya ade 3 ekor ikan laga..pagi ni tgok ade buih2 rasenye yang buih tu ikan jantan,,kalo berbuih maknenye nk mengawan k...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga akan buat buih bila gmbira/aktif..ikan laga yg aktif boleh dibiak/dingawan...bila ikan laga buat buih ini brmakna ikan trsebut gembira/aktif/sihat ..ini normal...

      Padam
  17. nak tanya saya ada ikan laga betina dan jantan.hanya dua ekor sahaja.soalanyya:bagaimanakan nk thu ikan jantan atau betina

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba lihat pda ekor dibahagian perut/abdomen ikan laga..ekor ikan jntan lbih bsar dripada betina..

      Padam
  18. Mengapakah ikan laga saya mengembangkan ekor dan membuka insang apabila diletakkan bersama?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga jnis liar..dn prlu brsndirian...ikan laga akn brlaga,,,jika diletakkan dgn mna2 ikan...

      Padam
  19. assalamualaikum , nak tanye skit , macam mana kita nak thu yang ikan laga betina tu dh matang ?

    BalasPadam
  20. assalamualikum kwn saya ckp kalau nk tengok ikan laga tu jantan ka betina, dia kata tengok bawah tu kalau warna putih tu betina kalau bawah dia ada warna hitan tu jantan

    BalasPadam
  21. adakah ikan betina pon buat buih

    BalasPadam
  22. slm nk tnye sebesar mne ikan lage bole membesar

    BalasPadam
  23. ikan jantan saya sirip bawah dia kecil (jantan ke)

    BalasPadam
  24. Ikan saya ekor bwh perutnya pnjg tpi dia ada biji putih (telur)
    Tu jntan ka betina?

    BalasPadam
  25. hai macam mana nak tahu dia bertelur


    BalasPadam