Dikuasakan oleh Blogger.

Halaman lain di pelaga blog

Selasa, 11 Disember 2012

PERBEZAAN ANTARA IKAN LAGA JANTAN DAN BETINA


SAIZ
Ikan laga jantan selalunya saiz sdikit besar dari betina..dn betina sedikit kecil tubuhnya klu besar tuhh..biasa arr..obeseti larr kot..
EKOR
Jantan kebiasaannya ekornya lebih pnjang dan mgkin lebih bsar 3-4 kali ganda dari betina..dn betina dh confem arr ekor dia kecil..tpi adaa gk sesetengah tuhh pnjang..skit.
TELUR
Ikan betina akan menampakkan bijik putih2 diperutnya manakala jantan x derr..bijik2 putih2 tuu larr tlur dia
INSANG
Ikan jantan insang die kelihatan..betina tak..bila ikan nie mengembang insang jantan lebih besar dari insang betina 
SARANG BUIH
Hanya ikan laga jantan yang membuat sarang nihh…ikan laga betina..tak buat..

Tgok betul2... @_@


 

81 ulasan:

  1. salam,,owh baru sy knl ikan ni ble sudah membace di sini, ok terimakasih ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam... alhamdulillah err klu nie mmbntu..k

      Padam
    2. Wah baru saya taw.....

      Padam
  2. perkongsian yang baik.....:D

    BalasPadam
  3. alhamdulillah.bru sya thu

    BalasPadam
  4. saya bru je bela ikan nih..mslahnye sy xley nk beza jntina ikn..lps bce info kt sni bru sy taw..thanks..

    BalasPadam
  5. shamsuri osman1 Jun 2013 9:13 PTG

    bagos la..bnyk menbantu....

    BalasPadam
  6. salam bro...congtz utk blog yg bg bnyk manfaat ni..nak tnye sket..memandangkan susah sgt nk tau jantan ngn betina..kalau dlm smnggu dua2 xde buih ley x kte anggap yg dua2 betina...sebab td bru bli betina sekor..lg sekor yg awal2 beli tak tau jantina dia...hoho

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam...buih x semestinye munjukkan jantina ikan nie..jantan kebanyakan ekor2 die lbih bsar..dan betina kurang...

      Padam
  7. Saya nak cari penjual ikan laga betina..sapa boleh bantu saya cari??

    BalasPadam
    Balasan
    1. cba cri dkat mne2 kdai ikan...klu aderr ikan laga..msti ade betine...

      Padam
    2. Hi.. nak tnya. Mcm nak buatkan ikan tu bertelur? Sy ada ikan jantan n betina.. :-)

      Padam
    3. Hye..saya ada post mgenai cara pembiakan ikan laga..boleh rujuk disitu.. :)

      Padam
  8. assalam... saya nk tanya, adakah warna anak akan mengikut warna induk?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'salam...yer..dn kbanyakan ikut wrna bapa..

      Padam
    2. semua ikan betina ada biji putih tu ke

      Padam
    3. bkan smua..ada yg blum nmpk..msih kcil

      Padam
  9. salam..saya nak tanya,ikan laga jantan saya perut dia kembung sgt2,kenapa ya agaknya,adakah ia berisiko??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan tuu kna penyakit...cra perawatan tkar air baru tnpa klorin...jgn bg mkn dlu dlm 2-3 hri..bg kna cahaya matahari skit..nk ltak daun ktapang pun boleh..

      Padam
  10. salam , dia punya putih tu kanmacam satu baris putih putih yer

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam..klu tlur mcm biji2 putih...mcm tlur2 smut..

      Padam
  11. perut ikan jantan akan membesar juga kew sampai sama dengan ikan betina yang sedang bretelur ..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga yg perut bsar..antara pnyakit2 ikan laga..klu biasa saiz prut normal...

      Padam
  12. 0oooo .. yg betina keluarkan buih jga tak .. ?

    BalasPadam
  13. Saya baca ni punn tak paham... Camne ni... Saya ada 3 ikan Laga tapi sya tak tau mereka jantan ke betina..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betine bntuk bdn lbih kpada bulat2 dn jntan lbih lurus...sesetengah betine lbih kcil dri jntan..

      Padam
  14. Yeay2, ikn laga sye jntn!! Hihi, br bli smlm..tgk insang dy trkluar, tkut jgk..huhu, penting thu jntina nie sbb nk bg nm..btw, syabas..sy ske blog anda, sy wt kptsn nk bela ikn laga pn sbb byk pmbacaan n slh stu sumber bcaan sy ialah entri anda! Syabas skali lg... :3

    BalasPadam
  15. ikan saya ekornya panjang tetapi tidak membuat buih.itu ikan jantan ke betina

    BalasPadam
    Balasan
    1. mgkin jntan..betine x byk ekor pnjang...ikan jntan x kan buat buih slalu...brgntung pda keadaan jga..klu ikan laga gmbira/aktif ikan laga akn buat buih,..,.klu tidak..tpi msih aktif..ini normal..

      Padam
  16. saya ade 3 ekor ikan laga..pagi ni tgok ade buih2 rasenye yang buih tu ikan jantan,,kalo berbuih maknenye nk mengawan k...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga akan buat buih bila gmbira/aktif..ikan laga yg aktif boleh dibiak/dingawan...bila ikan laga buat buih ini brmakna ikan trsebut gembira/aktif/sihat ..ini normal...

      Padam
  17. nak tanya saya ada ikan laga betina dan jantan.hanya dua ekor sahaja.soalanyya:bagaimanakan nk thu ikan jantan atau betina

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba lihat pda ekor dibahagian perut/abdomen ikan laga..ekor ikan jntan lbih bsar dripada betina..

      Padam
  18. Mengapakah ikan laga saya mengembangkan ekor dan membuka insang apabila diletakkan bersama?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga jnis liar..dn prlu brsndirian...ikan laga akn brlaga,,,jika diletakkan dgn mna2 ikan...

      Padam
  19. assalamualaikum , nak tanye skit , macam mana kita nak thu yang ikan laga betina tu dh matang ?

    BalasPadam
  20. assalamualikum kwn saya ckp kalau nk tengok ikan laga tu jantan ka betina, dia kata tengok bawah tu kalau warna putih tu betina kalau bawah dia ada warna hitan tu jantan

    BalasPadam
  21. adakah ikan betina pon buat buih

    BalasPadam
  22. slm nk tnye sebesar mne ikan lage bole membesar

    BalasPadam
  23. ikan jantan saya sirip bawah dia kecil (jantan ke)

    BalasPadam
  24. Ikan saya ekor bwh perutnya pnjg tpi dia ada biji putih (telur)
    Tu jntan ka betina?

    BalasPadam
  25. hai macam mana nak tahu dia bertelur


    BalasPadam
  26. Ikan betina buat buihkah???

    BalasPadam
  27. Salam..bile cukup mse bru bole kacuk eh??

    BalasPadam
  28. Assalam, nak tnye sikit anak ikan laga ,dia ikut warna bapak dia ke?

    BalasPadam
  29. Salam.. Bro, nk tny.. Tapi serba salah pula.. Tanya jer lah.. Betul ke roti gardenia sedap dimakan begitu sahaja? ^^!
    Ehhe.. Bro, thz for the blog.. Very helpful.. Cume aku masih x kenal ikan laga aku jantan ke betina.. huhu..

    BalasPadam
  30. Hahaha...ikan laga anak saya buat byk buih... kecoh satu rumah ikan laga dia bertelur... thanks...sekrg dah pandai tengok jantina ikan laga dr blog tuan. Btw, ikan laga betina x cantik sangat...sebab tu x beli... ikan laga jantan yg sayap besar2...

    BalasPadam
  31. bolehke letakkan ikan neon dan ikan lumut yg kecil sekali dengan ikan laga jantan atau betina?

    BalasPadam
  32. boleh ke letak kura-kura sekali dengan ikan laga?

    please answer........!!!!!

    BalasPadam
  33. Assalamualaikum .. ikan laga saya baru je beli td pg ,, dh smpan air tapis n hiasan dlm blg ,, saya dh smpn dh ikan tu dlm blg ,, tp dri tdi ikan saya nmpk x aktif .. cmna nak bg dia aktif eyh ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba letak cermin dpn blg tu..supaya ikan awk ingat itu lawan dia..n dia akn rse tcbar smbil kmbangkn ekor'e..slah 1 aktviti yg boleh kte bg kt ikan laga ni..hrp m'bntu..

      Padam
  34. kalo sya kacukkan berlainan jenis ikan laga (halfmoon + longtail) berjaya x??
    atau kener kacuk dgn ygg sma jenis jugak

    BalasPadam
  35. Asalammualaikum...saye suke tengok i-kan blogspot.com sebab dia banyak membantu saya dalam menguruskan ikan laga saya terime kasih kerana membantu saya untuk menjaga ikan2 laga saya��

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tolong wsp saya saya kasi gmba ikan laga saya betina or jantan saya keliru huhu pls 0177534093

      Padam
  36. Asalam..blh x klu ikan laga sye buat buih lps tu sye tkr air...blh x...

    BalasPadam
  37. macamana nak pastikan ikan laga betina dan jantan tak berlaga.. kalau letak dua dua sekali dalam satu bekas ok ke tak??

    BalasPadam
  38. Tolong saya saya x tau nak bezakan jantan betina.....saya rasa jentan tapi penjual kata betina....tapi saya rasa dia tipu plss.........wsp saya saya kasi gmba huhu tolong lah
    0177534093

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah saya pls tolong

      Padam
    2. Yg betina selalunya gemuk sikit.dia ada bonjol putih kecik bwh perut.n dia xcantik mcm jantan selalunya.tp kdg2 klau muda bonjol telur dekat2 dgn tmpat keluar najis dia tu x nampak g.

      Padam
    3. Yg betina selalunya gemuk sikit.dia ada bonjol putih kecik bwh perut.n dia xcantik mcm jantan selalunya.tp kdg2 klau muda bonjol telur dekat2 dgn tmpat keluar najis dia tu x nampak g.

      Padam
  39. Ikan laga sy nie betina..tapi die bertelur tanpa ada pasangan...boleh terangkan

    BalasPadam
  40. ikan laga saya perutnya besar dan selalu terbaring tolong saya tolong kasi klu saya takut kalau ikan laga saya sakit...........PLEASE......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boh daun ketapang tua nn yg dah coklat2 merah dlm tu

      Padam
    2. Boh daun ketapang tua nn yg dah coklat2 merah dlm tu

      Padam
  41. tolong balas saya perlukan batuan...

    BalasPadam
  42. yang saya cakap ikan laga saya perut besar itu saya so tolonglah balas saya perlukan bantuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Letak daun ketapang tua dalam air ikan dduk dlm tu.nnt dia jd kaler coklat2.biar ja.nnt air tu jd penawar dia.seminggu sekali ka bru tukar daun lain lak

      Padam
  43. Ikqn laga saya ni saya beli kat kedai aunt tu cakap betina tapi saya letak kat jantan gaduh tapi jantan buat buih plak pelik2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Letak yg jantan dlm akuarium.n masukkan betina dalam balang jem or yg kecik lg Dr akuarium jantan.lepas tu letak balang jem tu dlm akuarium gk.jgn smpai betina boleh keluar.bg dia kenal 3 hari ke seminggu dlu.bila yg betina nampak belang2 n yg jantan buat buih2.bru lepas sekali.bila dah romen.kena asing betina balik kt luar.dlm 2 jam mcm tu lepas campur

      Padam
    2. Letak yg jantan dlm akuarium.n masukkan betina dalam balang jem or yg kecik lg Dr akuarium jantan.lepas tu letak balang jem tu dlm akuarium gk.jgn smpai betina boleh keluar.bg dia kenal 3 hari ke seminggu dlu.bila yg betina nampak belang2 n yg jantan buat buih2.bru lepas sekali.bila dah romen.kena asing betina balik kt luar.dlm 2 jam mcm tu lepas campur

      Padam
  44. Ikqn laga saya ni saya beli kat kedai aunt tu cakap betina tapi saya letak kat jantan gaduh tapi jantan buat buih plak pelik2

    BalasPadam
  45. Asslam,bro ikan lage saye perangai macam jantan tapi tengok perut ade telur lepas tu insang hitam terkeluar pelik

    BalasPadam
  46. Nak tanye..bkpe ikan laga sy die buat buih tapi x agresif mane and warnanye pun biase2 je n x menarik...tolong jawab please..!!...!!!!!!!!!!!!!!!!.:-)

    BalasPadam
  47. Saya dh letakkan ikan betina dlm botol dan diletakkan dlm bekas jantan selama 2 hari.. Bila dilepaskan bersama betina tu asyik kna kejar.. Mcm dia nk mngawan klu mcm tu..

    BalasPadam
  48. Saya dh letakkan ikan betina dlm botol dan diletakkan dlm bekas jantan selama 2 hari.. Bila dilepaskan bersama betina tu asyik kna kejar.. Mcm dia nk mngawan klu mcm tu..

    BalasPadam

author
Iskandar saje
Seorang insan biasa tak seberapa , yang gila suka pada ikan laga. Saya tak keseorangan, anda pun sama!!