Dikuasakan oleh Blogger.

Halaman lain di pelaga blog

Rabu, 17 Oktober 2012

NAK TINGGAL PUNYA MASALAH

                   
Oke kali ni saya nak mengupas beberapa masalah yang selalu dihadapai oleh pembela2 ikan laga ini. Antara satu yang menjadi masalah utama adalah 'problem' nak keluar rumah dalam tempoh yang lama. Dalam hati sedang gelisah "sapalah nak bagi ikan makan"…nak tahu ikan laga ni adalah belaan terbaik dan tak menyusahkan. Ikan laga ni jika dijaga dan diberi makan yang secukupnya dia mampu bertahan selama 2 minggu tak makan…. Kalau dah lepas 2 minggu tu cuba letak pokok air yang berlumut. Lumut tu akan menjadi makanannya… sebab sesetengah ikan kena bagi makan selalu.. tak bleh miss walau sehari… jadi ikan laga ni lah..ikan yang paling sesuai untuk orang yang sibuk.. harap maklumat tak seberapa ni berguna.. oke…

Masalah nk jaga anak ikan...anak ikan laga memang susah skit nk jaga..kadang2 dlm 100 tinggal 50 hdup....air msti kna tkar dlm smggu skali..klu kotor sgt..4-5 hri skali...makanan bg ala kadar klu byk2...makanan tuu akn jdi bakteria sbb ditinggal..dn bleh rsakkan air...pembela yg sabar diperlukn..k

9 ulasan:

  1. Hi, sy ada ada bela ikan laga jenis plakat warna badan putih, ekor siripnya keunguan.. Sy nak balik cuti seminggu pada krimas ini.. Boleh cik bagitau jenis pokok berlumut tu mcm mana? Skrg sy bg ikan mkn flakes yg kedai tmpt sy beli tu syorkan.ikan sy biasanya diberi makan sehari skali and kadang2 jika sy ada masa sy akan beri 2 kali sehari. Thanks.

    BalasPadam
  2. ikan nie x mkn bnyak..klu mkn banyk pon..dia buang...jd kotor larr air dia..bg mkan sekadar cukup2 arr..yg pokok tuhh...yg pnjang brdaun kecil2 tuhh...pokok air lain pon boleh jgak..lumut dia kcik arr..ikan nie bley larr nmpak...jdi x prlulah susah nk cri pokok..skali shari bg mkan pon dh memadai...ikan nie x prlu mkn bnyak2...asalkn makanan yg diberi tuhh mencukupi...stakat kcang pea..mkanan dia kn kcil jd bg stakat 10-20 bji arr...jgn blang plak..susah..bg ja..pndailah agk..k..

    BalasPadam
  3. kwn sye sruh sye amek ikn die kt umah die ,sbb die alik kmpong ikn tade orng jage tapi umah die kunci camne nk wat x kn nk pcah masuk .x psal2 tido lokap .tpi x tlong salah ,tlong salah sye ksian kt kwn sye

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu kwn tuhh dh jga elok2 bg makan sblum tuhhh...1-2minggu dia boley thn...tpi klu x...nk wt camna...kna sruh dia cpat2 balik...ermm

      Padam
    2. TAPE SYE DH MSUK UMAH YE EKUT TIKAP MAK YE IZINKAN

      Padam
  4. hahah..dh aderr mak ye..gitaw..arr...anak ye..yg sruhh...hurmm

    BalasPadam
  5. Nk beli ikn laga kt mne ye yg cntik2.??sy tggl kt taiping perak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sry la err,,sya x brapa arif area tuhh...

      Padam
  6. Pokok kiambang berlumut ke

    BalasPadam

author
Iskandar saje
Seorang insan biasa tak seberapa , yang gila suka pada ikan laga. Saya tak keseorangan, anda pun sama!!