Social Icons

Rabu, 30 Mac 2011

CARA PEMBIAKAN IKAN LAGA (Updated)

Gambar dari google

Ikan Laga atau dengan panggilan yang lebih glamor karem adalah ikan hiasan yang sangat terkenal dalam segelintir masyarakat Malaysia dan masyarakat Thailand. Selain dari kecantikan pelbagai jenis dan bentuk ekor, karem juga merupakan kumpulan yang menarik bila dibiak. Kaedah pembiakan ikan laga sangatlah mudah dan unik.

Cara Karem Membiak 
Karem membiak dengan cara bertelur dan telurnya akan dikumpul di buih-buih sarang yang dihasilkan oleh si bapa ..

Keperluan untuk pembiakan adalah seperti berikut :

1. Dua balang atau bekas *wajib
2. Pasangan pelaga yang sihat. *wajib
3. Tanaman air yang hidup *harus
4. Cawan polistrin dibelah dua *Jika ada
5. Makanan untuk pasangan tersebut *wajib
6. Air tanpa klorin ataupun air tapis *wajib
7. Daun ketapang *jika ada
8. Bekas atau aquarium yang luas *wajib
9. Jaring kecil lembut *sunat

Cara pemilihan pasangan

·   Pilihlah pasangan yang sihat dan matang *matured enough
·   Jantan mempunyai ekor yang panjang dan sesetengah betina juga berekor panjang namun boleh dibeza dengan melihat abdomennya
·   Betina mestilah buncit dan terdapat biji putih pada abdomennya *hanya betina begini

Untuk memudahkan proses pembiakan ini admin bahagikan kepada 3 fasa. Semasa pemindahan admin galakkan gunakan jaring supaya ekor pelaga tdak rosak.

Fasa 1 (proses kenal-kenal) (seminggu lebih baik)

·   Pasangan tersebut diasing dan diletakkan dalam balang masing-masing yang mengandungi air tanpa klorin serta diletak bertentangan supaya pasangan ini dapat melihat antara satu sama lain.
·   Letak daun ketapang jika ada, daun ini bertindak sebagai ‘tongkat ali’ supaya pelaga jantan lebih agresif dan gersang.
·   Semasa proses ini, jantan banyak bergerak dan mengembangkan insangnya *menunjuk-nunjuk
·   Betina hanya memberi tindak balas dengan bergerak ke sana-sini serta menunduk *mudah kata berkelakuan normal
·   Jantan akan membuat buih tanda pasangan ini sedia diadu atau diletak sekali
·   Makanan diberi seperti biasa. Pasangan ini mestilah sihat sepanjang proses pembiakan.

Fasa 2 (malam pertama) (1-2 hari )

·   Pasangan ini diletak bersama dalam bekas atau aquarium yang lebih luas. *bayangkan malam pertama bilik sempit, Fuhhh..siksa ..
·   Bekas tersebut diletak tanaman air dan daun ketapang jika ada
·   Letakkan cawan polistrin yang dibelah dua jika ada. *Jantan akan membuat sarang buihnya dibawah polistrin tersebut. Risiko buih untuk pecah adalah rendah. *jika tiada pelage jantan akan membuat sarangnya ditempat-tempat buih boleh dikumpul, ditepi-tepi..
·   Jantan akan memeluk betina ataupun mengejar betina. *Dalam proses ini telur dilepaskan oleh betina dan dikutip oleh jantan dan dihimpun disarang buih buatannya.
·   Sila beri pasangan ini privasi. *sukakah anda jika diganggu pada malam pertama ?

Fasa 3 (pasangan dipisahkan)

·   Selepas betina habis melepaskan telurnya, pelaga betina cuba untuk menghampiri telur dan dihalang oleh pelaga jantan. Betina mesti diasingkan untuk mengelak dari memakan telur-telur tersebut.
·   Tugas penjagaan telur adalah tugas pelaga jantan, jantan akan menjaga telur-telur tersebut disarang buatannya. Telur yang rosak akan dimakan kerana khuatiri akan menjangkiti telur-telur lain. *ini normal
·   Dalam tempoh 2-3 hari telur akan mula menetas dan kelihatan kelibat anak-anak ikan yang sangatlah kecil berpaut pada sarang buih.
·   Pada tempoh ini fry (anak-anak ikan) tidak perlu diberi makan kerana masih terdapat persediaan telur kuning pada badan.
·   Fry akan mula melepaskan pautannya dan berenang bebas dan mampu makan dengan sendiri.
·   Si bapa boleh diasingkan, tugas bapa selesai.
·   Pastikan semua fry sudah melepaskan pautannya dan berenang dengan bebas, fry yang masih lagi berpaut perlu dipantau oleh bapa kerana bimbang fry jatuh dan tidak boleh berenang dengan sendiri akan dibantu oleh bapa dan diletakkan disarang buih semula.

Perlu Tahu !!
·    Semasa tempoh penjagaan oleh bapa, pastikan keadaan sentiasa cerah supaya si bapa boleh melihat dan memantau telur-telurnya.
·    Jangan goncang bekas atau menganggu fry, ini akan menyebabkan fry yang masih lemah jatuh dan boleh membawa maut jika lambat diselamatkan.
·   Anda boleh puasakan si bapa sementara kerana khuatiri akan termakan telur. Boleh beri makan tapi mesti jauh dari kawasan fry atau telur.
·   Tanaman air akan menjadi tempat bermain bagi fry-fry ini.
·   Bekas tersebut harus ditutup untuk mengelak dari termasuk bendasing dan semut. *jgn ttup sehingga tiada udara, pelaga juga perlukan udara.
·   Fry sangatlah sensitif dan mudah mati jika dijangkiti fungus atau bacteria.
·   Betina mampu bertelur sehingga 200-1000 pada satu masa. Namun hanya 5-80 yang boleh selamat. *ini normal

Selepas habis semua proses ini, tanggungwab penjagaan fry terletak pada tuan empunya. Tuan empunya wajib mengetahui cara penjagaan fry kerana fry-fry ini sangatlah sensitif dan mudah mati dan anda mungkin akan kehilangan semua fry anda. Admin buat habis teliti dan jangan tinggal walau satu langkah kerana “sesaat terleka, selama-lamanya menyesal” huhu... >_< ..


Sumber luar..


Ikan Laga/Karem adalah ikan hiasan yang sangat dikenal oleh masyarakat terutamanya kanak-kanak, kerana ikan nie selain rupanya yang cantik juga merupakan kumpulan yang menarik bila diadu/biak. Ikan ini juga sering disebut ikan laga/karem dan nama latinnya adalah Betta splendens, termasuk dalam famili Anabantidae (Labirynth Fisher).


Cara Biak 
Ikan ini berkembang dengan cara bertelur dan telurnya akan dikumpul di buih-buih sarang yang di bina oleh si bapa niler..
Langkah-langkah yang perlu diketahui :


  1. Pilihlah induk yang baik dan jantan yang cantik dan agresif.
  2. Pisahkan induk jantan dan induk betina dan diberi makan cukup selama 4 atau 5 hari.
  3. Masukkan induk jantan dan induk betina kedalaman balang yang sesuai dan telah diberi tanaman air atau yang palsu..tapi lebih baik tanaman air...
  4. Setelah 2-3 hari akan terlihat telur berkumpul pada daun atau rapia.
  5. Pindahkan yang betina dan beri makan secukupnya. #kalau tak habis telur dimakan betina...buat penat  arr..
  6. Selama 2-3 hari anak ikan tersebut tidak diberi makan kerana masih ada persediaan kuning telur dalam tubuhnya.
  7. Selama 2-3 hari kemudian anak-anak ikan tersebut perlu diberi makan infosuria selama 3 hari kemudian diberi makan jentik-jentik yang disaring selama 10 hari dan setelah itu dapat diberi jentik-jentik tanpa disaring.
     Anak Ikan Laga 3-5 Hari     Ikan Laga 2-3 minggu
Cara Penjagaan
Induk ikan yang diberi makan cukup baik, setelah 2-3 minggu dapat dipindahkan kembali. Anak-anak ikan laga dapat dijual setelah berumur 2 bulan. Setelah panjang 4 cm, anak-anak ikan dapat diberi makan cacing. Ikan jantan termasuk ikan yang sayang dengan keturunannya, dilihat dari kebiasaannya membuat buih pada permukaan air setiap kali membiak. Sedangkan ikan betina kurang bakatlah lebih kurang merawat anaknya bahkan kadang-kadang memangsa anaknya sendiri sehingga harus cepat-cepat dipisahkan setelah bertelur. Untuk mendapatkan ikan jantan yang bentuk dan warnanya indah, biasanya setelah mencapai panjang 4,5 cm dimasukkan kedalam botol (toples, bekas selai, botol kopi, dll) dan diletakkan saling berdekatan satu sama lain agar dapat saling melihat selama 2 minggu, agar sirip ikan cupang tersebut mengembang kerana saling menantang. 
#Untuk membudidayakan ikan laga secara besar-besaran, dapat digunakan bak semen ukuran 1,5 x 3 m. Pemijahannya dilakukan dipinggir bak dengan mempergunakan kotak-kotak papan yang bagian depannya diberi saringan kasa plastik. Saringan ini dimaksudkan agar benih ikan dapat keluar dan kotak pemijahan, sedangkan induknya tetap berada di dalam kotak pemijahan. Ukuran kotak pemijahan 15 x cm atau 20 x 20 cm sedangkan cara perawatan sama dengan diatas. *Klu nk bukak kilang..larr

Sumber :
Dinas Peternakan, Perikanan dan Kelautan Provinsi DKI Jakarta
Jl. Gunung Sahari Raya No. 11, Jakarta Pusat #Edited
NAK TAHU LG JENGUK KT BAWAH: 

Ikan laga dan hiasan

Menurut kajian yang dilakukan, Malaysia merupakan pengeluar terbesar ikan hiasan dunia Malaysia merupakan antara pengeluar yang menghasilkan ikan Discus,Ikan Emas,Koi,dan Kelisa yang terbaik di dunia...bangga tak?hihih..errmm ok arini aku akan ajar korang camner nak wat breeding atau pembiakan ikan laga atau ikan spilar yang femes pada masa kita kecik2 dulu ni..sekarang pun ikan ni mempunyai peminat mereka yang tersendiri..


Pendahuluan
Ikan laga ni sebenarnya mempunyai beberapa varieti atau jenis2 yang berbeza..ia dapat dikenal pasti melalui bentuk ekor nya.ada spesis crown tail,half moon,moon atau jenis yang biasa.yang femes atau harga yang mencecah rm 20 hingga ratus2 sekor biasanya half moon..cantik kalo korang tengok..meleleh air liur.caya arr aku cakap..gambar yang aku tunjuk tu crown tail.ikan laga nie mempunyai bermacam2 warna dan kualitinya juga dinilai dari warna,sama ada sekata ke,seragam ke..gitu arr..aku pun xberape expert..

Jantina
cara nak kenal ikan jantan senang ajer..biasernya ikan jantan ekor die panjang.tapi tidak semestinya sebab sekarang nie para penternak dah hasilkan betina yang ekor panjang gak.Jadi masalah arr sket..tapi yg betina ni korang akan dapat kenal pasti melalui abdomen dan juga biji putih di bahagian anusnya..bwh ikan tuh arr..

Kematangan
untuk pembiakan korang memerlukan induk yang matang jadi pilihla dengan betul..

Jantan
induk jantan yang matang dan bersedia untuk membiak akan membuat buih di permukaan..tuh maknenya dia ngan 'hot' arr tuh.

Betina
Bagi yang betina plak,macam biasa arr perut atau abdomen dia akan buncit,dan terdapat biji putih di bahagian anusnya...

Kaedah pembiakan
Bagi kaedah pembiakan,korang kene sediakan yang selesa 1 kaki x 1 kaki x 1 kaki.tapi lagi kecik pun takder masalah..aku cume cakap hak asasi ikan tuh arr.cube korang bayangkan korang baru kahwin dan dapat bilik yg sangat sempit untuk malam pertama.huih..seksa..macam tu jugak ar dengan ikan laga neh..bagi nak bagi tongkat ali atau super power atau orang kampung kt ikan nie letak arr daun ketapang...air die akan jadi berasid dan sesuai untuk pembiakan..die lagi gersang..dan cepat membiak.untuk meransang pembentukan buih oleh jantan,sebaiknya letak arr polistrene atau kiambang untuk mengekalkan buih tuh sebab ikan akan suka buat buih di bawahnya..

sebaiknya korang letak dulu bekas yang ada induk jantan dan induk betina ni sebelah2 di dalam bekas yang berasingan dulu,ye la kan bagi kenal2 dulu,main sms dulu ker..jagi xder arr dieorang wat secara ganas nanti.lagi satu dalam tangki pembiakan letak arr daun atau batu kecik utk jadi pelindung kepada betina,mana la kita tau kan die dapat laki ganas ker..jadi kene arr bagi perlindungan..

selepas jantan buat buih baru arr dimasukkan induk betina..induk jantan dan betina nie sebaiknya dicampurkan atau dikahwinkan di awal pagi..menjelang tengahari ikan nie akan melakukan ritual peneluran..ikan jantan akan menari dengan mengibaskan ekornya,membelit betina dan mengutip telur dan memasukkannya ke dalam buih..benda nie akan berlaku dari setengah jam hinga sejam gitu arr..selepas tu keesokan harinya ceraikanla dieorang..alih yg betina tinggalkan yang jantan sahaja..sebab jantan akan jaga telur dan ditakuti yg betina akan makan telur atau anak..

telur tu akan menetas dalam masa 24jam hingga 36jam bergantung pada suhu semasa..sebaiknya letak di atas kayu atau rak..jangan letak atas simen..sejuk..mati ikan nanti.selepas sehari anak ikan menetas.alih arr jantan plak ke dalam bekas lain.sebab ikan jntan nie da lama tak makan,jadi ia lapar dan ditakuti ia akan makan anak die sendiri(bukan ditakuti,memang ye pun).

Penjagaan anak ikan
anak2 ikan laga perlu diberi makan selepas 3 hari mereka menetas,korang tenok arr perut atau yolk dieorang da kempis baru bagi makan..seeloknya rotifer disamping air hijau sebagai supplemen..kebaikan air hijau ni die akan melindungi badan anak ikan dari penembusan cahaya matahari yang boleh merosakkan mata dan organ anak ikan tersebut.air hijau nie sebenarnya mengandungi phytoplankton bernama chorella secara majoritinya,tapi ada gak banyak species lain yg ada.ia boleh didapati dari air ternakan ikan tilapia,ikan keli.korang perhatikan air dalam kolam ternakan dua spesis ni hijau,tu arr air hijau yang dimaksudkan..ok?

selepas seminggu cuba ar dapatkan moina atau artemia untuk peringkat pemakanan seterusnya..ikan laga nie akan makan apa sahaja yang muat dengan mulutnye..satu lagi tips ikan laga nie akan lagi cantik dan cepat membesar jika diberi makanan hidup mcm jentik2 ataupun frozen blood worm...cube arr yerkk

257 Respon:

  1. saya letak ikan jantan dan betina satu sama lain tapi dia bergaduh macam mana tanak bagi bergaduh

    BalasPadam
  2. dh ikan laga..mana lehh ltk satu sama len..klu betina lain larr...senang jarrr...mcm niee...letak ikan jantan dan betina dlm dua bekas yang berlainan pastu letak bekas tuuhhh sekali...bg diorang niee kenal2 dlu...pastu mana larrr tauuu tengah bhsa sms diorang...ltklarr dlm seminggu kerr...tengokk buih yang timbul dipermukan tempat ikan jantan...haaaa waktu tuu larr bleh ltk sekali..diorang dh kenal..x larr asing betol dk..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagus tu saya akan ikut cara2 ni

      Padam
  3. kenape ikan jantan saye makan anak ikan laga dan keluarkannya balik??

    BalasPadam
  4. ikan laga jantan tu,nak jaga telur tu supaya telur tu x dimakan oleh ikan laga betina

    BalasPadam
  5. cara dia mudah sngt...dan hanya satu jaa cra dia iaitu ikan laga betina dipisahkan selepas dh bertelurr...slalunyer larr..bla yg betina tuhh cba makan telur yg jantan akan halng...tpi ada masa yg jantan akn terlepas pandang dan telur dimakan oleh yg betina...jd cara mudah betina diasingkan selepas diee dh bertelurr...stu ggg hati2 wktu nk asingkan betina..jgn tresentuh srang buih yg dibuat oleh ikan jantan tuhh...sian diee...nk kna telur wat blik sarang dia..

    BalasPadam
  6. selalunyerrr ikan laga jantan akan makan ank dia dn luahkan balik di sarang..kdang2 ank ikan yg berpaut di sarang terjatuh...wktu tuhh dia pun kecik lg kann...jd yg si bapa nihh tlg lahh dgn berbuat demikian...sesetengah juga dri pengetahuan saya dia nk lingdungi ank dia..mgkin diganggu oleh apa2 kerr...bla ikan nihh dh bsr sket..mlut bapa dia pun dh x muat..wku tuhh dia dh blehh brdikari larr sket..

    BalasPadam
  7. wei lmbt la nk tggu ikan laga aku knl2..da 2 ary mcm xde pe2 je?betina asyk lri je?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tngk induk betina lu..kalau kt bdn die ade mcm blng2 tndenye induk betina dh sedia..kalau jantan dia buat buih tu.tandanya jntan dh sedia..br hleh cmpr..aq buat letak jantan dlam bekas pastu betina letak dlm bekas atau botol pastu letak botol tu dalam bks jantan...

      Padam
  8. skakat 2 ari jerr mna cukop..bagilah tempoh seminggu ker 2 minggu kerr...waktu ni ikan2 tuhh dh kenal sepenuhnya..dan boleh diletakkan bersama....yg penting ikan jantan dan betina nihh dipisahkan dahulu..jgn campur trus....nnt mati ikan tuhh..ingat sekurang-kurangnya seminggu...lps tuhh msti jdi punyerr..

    BalasPadam
  9. hason jason, thanks ya. info sgt2 bguna.. sy pun baru beli ikan laga sepasang, mula2 letak sekali, si jntan gaduh smpai si betina nk mati dh... then, sy asingkan...sy nk wat cam kamu cakap la, biar kenal lama sikit, baru letak skali.. TQ

    BalasPadam
  10. ikan laga jantan saye tuwh waktu dalam bekas die,die buat gile bapak banyak buih tpi waktu dalam bekas mengawan x buat buih pon.ape saye nak buat sekarang???

    BalasPadam
  11. Ada sesapa nk jual sepasang tk ?nk cubA

    BalasPadam
  12. sewaktu ikan laga jantan menjaga telurnya perlu memberi makanan ikan atau tidak?

    BalasPadam
  13. wan putera: 2 hari..mna cukop..bg larr 1-2 minggu kaa...wktu tuhh..betina malu2 lg..

    BalasPadam
  14. Ammy Ammirah : klu ad jadi apa2..bley rujuk kt saya..

    BalasPadam
  15. Mia luvly Ismi : ikan tuhh..kna bg mkan..jgak...dlm proses pembiakan pon..ikan nie..kna diberi makan...

    BalasPadam
  16. ikan laga nihh..bkannya mahal...bli spasang..pastu biak..brpuluh-puluh ekor korang..dpt...kn untung...

    BalasPadam
  17. Aliffi Dasriq : cba ltak daun ktapang...bru dia gersang..ataupun letak polistrin...sbb induk jntan akan bwat buih bwh tuhhh..kdng2...bla induk nihh..bwat buih..buih tuhh akan jatuhh....stu g...mkan..msti kna bg..bkas mngawan pon kna..bersih..

    BalasPadam
  18. mcm mna nk hasilkan microworm???? sbb aku nk cri starter dia ssah la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak hasilkn microworm tuhh mudar arr,,,tpi ky malaysia nie sya x brapa arif mna bley dapatkan microworm starter..sory ya...

      Padam
  19. camne nak wat ank ikn jadi cantik pelukan induk yg cantik ke

    BalasPadam
  20. sy ada betina 2 ekor tapi yg sekor tu jantan macam x minat.camne nak buat?

    BalasPadam
  21. tlong blas sye nak tau

    BalasPadam
  22. safwan: sry arr klu trlewat...klu nk cri baka yg cntik2 bley gk...stu lg bg ikn nie mkan jentik2...jentik2 nie makanan hidup yg bgus utk ikan nie membesar dgn cantik...jentik2 prlu diletk dlm air tapis dlu..kira cuci larr...ikan nie mkan bnda brsih2 gak..nnti bley skit gk dia..klu nk ekor dia kembang ltk bertentangan buat stu halangan dgn skit lubang..ataupun biarkan brtentangan..bru ekor dia kmbang..k..

    BalasPadam
  23. klu yg sekor tuhh x mnat bg yg sekor lg...tpi yg psti proses nk knal2 nie bkan sekejap arr...mkan masa gak..bglah 1-2 minggu..sya pon plik gakk..huhuhu...ada gk dia x mnat...k..ingat..bg diorg msa..skit..yupp

    BalasPadam
  24. utk pasal microworm tuhh jgn risau..sya adaa wt stu post bru mengenainya...k.

    BalasPadam
  25. ikan laga kampung sama jugak ker

    BalasPadam
  26. ikan laga kmpung ngan yg adaa skarang pon x da bezanya..sama gakk..

    BalasPadam
  27. o0oo0o0...yg pasal microworm tuhh sabar yerr...skit lg..

    BalasPadam
  28. nk buat mcm mane??
    klau ank jentik2 dh ade kt bkat ank ikan laga umor 1 minggu ??
    ank ikan laga akn mkn ke ank jentik2 tu??

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu anak2 jentik2 tuu muat ngn mulut diorg..anak2 ikan laga uu mgkin makan..klu x muat baik bg yg si bapa ja makan...klu anak jentik2 tuu bsar dari anak ikan ada baik klu dikeluarkn krana jentik2 nie akan kotorkn air..

      Padam
  29. mcm na nak bg diaorg kenal2 jantan n betina...kalu letak bekas asing2 paz 2 letak dekat2 diaorang x gdoh ke...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bkas yg diasingkn tuhh diletakkan bertentangan antara satu sma lain..biar ikan2 nie knal 1-2 mggu kerr...klu dlm bkas ikn nie mna bley gadoh..yg tuhh x pyh risau..k

      Padam
  30. ikan jantan ni akan ambk masa bopa lama untuk membuat buih(sarang)ni ye dalam bekas mengawan???sbb ikan jantan ni kan suka buat buih mcm na nak beza buih(sarang) or buih biasa??compius ar...thanks coz sudi membantu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wktu dia dptkn..tlur...dia akn bwat srang tuhh..klu buih biasa...mdh pcah...klu buih yg dibuatnya..akn nmpak..kekal...adaa..cam..koko2 skit...

      Padam
  31. Ikan laga sy br btelur td,tp masa nak keluarkan ibunya, sarang buih dah rosak..tak apa ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. xpa2...dia akn buat balik...tpi klu bnyk..kali..mgkin dia x buat balik dh...hati2 larr err

      Padam
  32. tape sye cume nak thu camne biak ikn laga kalu bela sye dh pakar sebab semenjak umur 6 thun sye dh bela ikn laga tapi telo dia tk pnh tnguk ,skarang ikan sye dh netas kalu tade awk kempunan sye nk tenguk telo & ank ikn laga yng masih kecil

    BalasPadam
  33. bila perlu diasingkan bapanya??time ank ikn 2 dh boleh brenang ke??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermm..wktu dia bsar skit...dlm 2-3 mnggu kerr...sbb wktu boley brenagn skalipun dia...msih kecil...k..

      Padam
    2. Klau ank ikan laga dduk kat bwah dia dh mti ker?

      Padam
    3. klu nmpk grak2 lg..x mati lg..tpi sakit...cba tkar air bru..ltk daun ketapang..dn bg kna chaya matahari skit..

      Padam
  34. saya ada sepasang ikan laga yang jantan tu selepas sehari letk bertentangan dia dah buat buih tapi sampai skrg dah seminggu bila campur jer jantan ngan betina jantan tu asyik gaduh jer ngn betina tu mcm mna

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu nmpak dia gaduh serius sgt...dia x brapa okey lg larr..tuhh...klu nk hasil lg elok....maksimum dia ltak arr bertentangan 2 minggu kerr...ataupun cari bekas besar...dan satu lg bkas yg kecil clear..ltak dlm bkas besar tuuhh...dlm bkas kecik tuu tarok betina..dn luar dia tuu tarok jantan..bru diorg lehh knal dkat skit...cba arr..

      Padam
  35. boleh tak kalau jantan dah buat buih saya keluarkan jantan tu masukkn betina jer

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermmm..mcm mna err...x brapa fhm lerr..sry..yup

      Padam
  36. tolong jawab saya nak tahu

    BalasPadam
    Balasan
    1. aq plek knpe soalan tanpa nama mcam soalan

      Padam
  37. ikan laga kalau nk tukr air cmne kalau dia dh buat buih.ikan laga boleh buat buih bapa kali sebelum betina bertelur

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu buih tuhh srg tlur dia...lg elok..nk cuci pkai paip mini sedup kotor2 yg trkumpul kt bwah tuhh..klu buih tuhh kosong arr..tarak telur..xpa cuci arr...jantan akn bwat balik..tpi klu diorg tgh mengawan baek..xyah ganggu..kot..privasi..tuhh

      Padam
  38. saya dh letak ikan tu bertentangn dah seminggu lepastu boleh tak kalau jantan tuh dah buat buih kita keluarkan yg jntan dan masukkan yg betina jer

    BalasPadam
    Balasan
    1. eleh tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu pun xtau klu kau ltk tine spe nk amek tlor pade ikn kau ,tgas jntan amek tlor ltkkan pde buih ,lgi stu klu kau wat gk smpai ikn tine mti xkan tlor ,jngan marah aq cume tlong {hason jason} die msti penat lyan kite semue hari2 ok.beresssssssssssssss

      Padam
    2. hahahhah...no prob....betina nie..x bley bertelur..sendiri....tuu sbb gunanya jantan.....klu dh oke..lps seminggu tuhh..boleh arr..ltak skalo..Insyaallah...2-3 hari..nmpak arr..sarang buih nga telur..k

      Padam
  39. masukkan ke mana tuhh..sry err...mmg x fhm

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul x kate sye ,hason jason ,ade ke patut dtk tine je dlm bks ngawan

      Padam
    2. hhahahah....tuhh bkan mengawan..tuhh...slah pilih err

      Padam
  40. saya buat biak ikn laga ...tapi ikn betina saya hancur kena gigit ngan ikn jantn...kenapa ikn jntn tu wat cm tu eeer ?????

    BalasPadam
    Balasan
    1. jantan tuhh..x oke..lg larr tuhh..cba ltak bertentangn dlm bekas yg berasingan lma skit...2 minggu kerr....klu gigit2 tuhh..x oke lg..arr..tuu..nnti sya post..satu...brkaitan ngn hal camni..k...

      Padam
  41. berapa lama ikan laga akan hasilkan telur ha

    BalasPadam
    Balasan
    1. iakn laga..nie dari kecik dh terhasil dgn telur..cma bla dh besar skit...baru nmpak telur..tuuu

      Padam
  42. hason ikan saya dah bertelur tapi telur ikn tu penuh kt bawah nnti dia kutip ker??
    buih ikan tu dia buat x banyak

    BalasPadam
    Balasan
    1. slalunyerr..jantan nihh...dh susun tlur2 tuhh...kt srang die..nihh..msti sbb trgoncang kerr...smpai tlur2 die jatuh...klu skali jerr...induk jantan tuhh mgkin akan kutip..tpi klu berkali-kali...dia x kutip dh..hurmm..fed up...hati2 errr...jgn smpai terganggu ketenteraman ikan nie...k..

      Padam
  43. maaf nak tnya...ikan jantan saya 2 dah laa xnak kuar kan buih..pas 2 yg betina plak yg kejar dia...aduii mcm mn yaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. dlm nk biak ikan laga..niee...nk pilih induk jantan ngn betina msti..ckop umo..3-4 blan...nihh msti jntan tuhhh kecik snpai kna kejar2 nie...cba pilih induk yg bsar skit...ckop umo...slalunyerr yg biasa pon bleh jd camni..sebabnya mgkin jantan tuhh x sihat...cb tgok elok2 ikan tuhh..oke kerrr...k..cba arr...Insyaalah..jd

      Padam
  44. Aku ad 12ekor betina dan 3 ekor jantan jenis halfmoon/siam(ekor panjang)/ekor matahari.. Aq x de buat suai knl mse nk ngawan..aq trus cmpur je..2hari je da dpt tlur..da byk yg menetas..tp plaga jntn halfmoon aq ni dia ske gegarkn telur dia smpi smua gugur...lps da gugur dia x kutip tpi buat bdo je...tlg bg info cm mne nk ksi jntn tu x gegarkn telur...??
    Skrg ni ank ikn laga yg dlm hari aq bg buih dari air ludah..alhamdulillah sihat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia lg mdah klu nk ngawan tuhh..pkai 2 ekor arr..jantan ngn tine...jgn bnyak2...ikan nie..malas gk klu bnyak2...yg gegar tuhh..ddie tarak keje larr kot..mgkin dia tgh tgok2 tlur..tuuu...klu gegar tuu x mgkin kot..mgkin adaaa bnda per2 yg ganggu die tuhh...

      Padam
  45. cam mane hah ikan laga saye dh bermingu2 die x nk ngawan nk wat cam mane hah.....???

    BalasPadam
    Balasan
    1. try pilih induk lain...ikan nie mgkin x saling mnat...nnati sya post satu...brkaitan ngn masalh nie,,k,,,

      Padam
  46. slm...sy nk tye leh x ltk lbh sekor ikn laga tina.....semasa wat biak..????

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahah..mna bleh...tuu x biak..tuu...dia kn al tk stu arr..biar jntan nie rsa berduaan ja..klu bnyak confem yerr x ngawan punya..

      Padam
  47. salam..paling kurang brapa hari ikan laga jantan ngan betina knal..?? nak biak ikan ni kena bagi wrna ikan jantan betina sama ke..??x same x pe ke..?? arini saya try la tgok ltak skali
    sbb saya tgok ikan jantan dh buat buih & ikan betina dh ada skit2 garis mnegak kt bdan dy..baru knal je..mgkin x smpai sehari..beli tgahari klmarin pagi ni try la tgok..dh x sbar sgat..bila dh msukkan saya tgok ikan betina mcm nk kna blasah je..pastu saya pon alihkan semula supaya mereka knal2 dulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan nie klu baru bli..kna kasi dia rehat..lu..1 stu hari..sbb wktu balik tuu kn goncang2..pning gk yer..pastu baru ngawan..bg larr diorg knal paling minimum 1 smggu..maksimum..2 mggu..sbb 2-3 hari..x ckop..klu ltk pon..mstii dorg gadoh2..k

      Padam
  48. nak taya nie.. lpas 3hari anak ikan menetas sy asingkan ikan jantan...sekarang dah 10 hari ank ikan hidup,tp sy nak tukar bekas lbih sb bekas kecil sgt.. soalan sy,x jady msalah ke kalau2 sy ubah ke tempat besar sket?? x mati ank ikan 2??

    BalasPadam
    Balasan
    1. xpe sbb anak2 ikan nie dh bsar skit..klu kcik x boleh..lg..sbb bdan diorg lmbk lg...klu nk ikan nie sihat buat elok2 jgn kasar err...

      Padam
    2. saya pernah ubah anak ikan baru menetas ni,kena wat hati2. jangan terus tuang dalam bekas baru.seelok2nya ceduk ngan sudu dan letak perlahan2.

      Padam
  49. mcmna nk tahu kedua-dua ikan sudah sedia untuk mmbiak..??
    klau ikan jantan dh buat buih pastu ikan betina dh ada belang kira dua2 dh sedia mmbiak ke..??tapi tkut juga klau2 bila masuk dua2 dy gaduh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan nie slalu dipilih dri umo..ambk yg umo 2-4 blan..yg nmpak bsar2..skit..oke arr tuu..klu buat btol2 msti jadi nyerr..

      Padam
  50. Macam mana nak tahu yang ikan tu dh bertelur???

    BalasPadam
    Balasan
    1. tgok perut betina klu dh kempis..dh bertelur arr tuu...klu nk thu betina aderr tlur kerr...priksa abdomen die..klu aderr bjik putih...aderr arr tuu

      Padam
  51. salam,mcm mna mau tahu c jantan sudah siap buat buih2 nya??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. wa'salam...ngak tentu..kdg2 jantan akn buat buih2nya brkali-kali...bla buih rusak..jntan..akn bikin smula..jdi ngak tentu kapan siapnya..

      Padam
  52. kenapa buih ikan laga saya suka pecah..??
    buih dia pon jadi sikit..saya dah msukkan polistren,tapi masih suka pecah.camna haa..??

    BalasPadam
    Balasan
    1. cba ltak daun ketapang..daun ketapang nie mrangsang pembentukan buih oleh jntan..stu lg..jgn kacau atau intai2 yerr..tlur ikan nie..sbb buih sensitif..klu sntuh skit pon boleh pacah..nie plak goyang...k

      Padam
  53. satu lagi,ikan laga ni kena sama warna ke..??

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu nk anak yg sama wrna mmg kna dua2 sma wrna..klu cmpuran wrna pon campuran..jdi klu nk wrna lain2 pon xperr x derr masalah..

      Padam
  54. hmm saya skunk nie tngah kacukkan jantan kampung dngan betina siam boleh ker.....tapi jantan nie dah siap buat buih dan tengok depa x gadoh pown cuma mana betina pegi jantan ikut....rasa nyer jadi ker

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu oke arr dari awl...msti jdi arr...kna tunggu smpai yerr brtelur...k

      Padam
  55. ikan jantan dh buat buih..pastu saya masukkan ikan betina..
    smasa ikan dicampurkan skali,ikan betina mula ada tanda garis mnegak..tapi masih brgadoh..teruk ikan betina kena blasah..
    bleh ke saya bagi dia knal2 smula..??

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu nk knal2 smula boleh..tpi kna bg yerr rehat dlu 1-2 mggu kerr..lps gduh..pastu nk knal balik..x bleh arr..k..klu x jdi tkar ngn induk laen..

      Padam
    2. tukar induk jantan atau betina?

      Padam
    3. btine...sbb btine kna truk ngn jntan..x sesuai arr tuu

      Padam
  56. selain daun ketapang,daun pisang pon bleh ke..????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha... mna bleh..daun pisang x derr per2 khasiat utk ikan nie..daun ketapang arr.yg sesuai

      Padam
  57. Di mana nak cari microworm dan daun ketapang erkk

    BalasPadam
  58. Di mana nak cari microworm dan daun ketapang erkk

    BalasPadam
  59. Di mana nak cari microworm dan daun ketapang erkk

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu microworm..cba cri kt mudah.my..sbb kadg kedai2 ikan x jual microwrm...klu daun ketapang cba cari..sbb Admin ambk dari pohon die...daun ketapang nie bkan nyerr pokok yg asing,,pokok nie aderr kt mana2,,klu boleh cri kt mudah.my .. atau pun kdai2 ikan..sesetengah ada jual daun ketapang yg dlm bungkusan2 tuu..k

      Padam
  60. Anak ikan laga sya duduk ngn jejentik.xp ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. xperr tpi klu jentik2 tuu x digunakan baik dialih sbb bila jentik-jentik jadi nyamuk yerr akan tinggalkan kempompong yerr yg boleh kotorkn air..klu x serius sgt x perr arr

      Padam
  61. salam admin..sy nk tnya bila telur bru netas boleh tak bagi anak ikan makan telur ayam kuning yang di blender dgn air..????

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh..mmg sesuai untk anak ikan yg bru netas..tpi bg dlm kadar yg sikit dh arr..sbb byk2 boleh kotorkn air..k.nk bg microwrm pon x perr..

      Padam
  62. telur rebus kuning

    BalasPadam
    Balasan
    1. telur kuning yg direbus..boleh bg anak ikan mkn..err

      Padam
  63. ikan jantan saya dh buat bnyak buih wlaupon x dak ikan betina..tu mknanya dy dh brsdia untuk mngawan ke..??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan laga yang sihat dan 'happy' akan wt buih..keaadaan nie sesuai untk mengawan err..

      Padam
    2. oo..jadi ikan saya dh brsedia lah yee..sbb dy buat buih byak wlaupon x dak ikan betina..

      Padam
  64. telur die colour putih ka???

    BalasPadam
  65. ikan betina nk kna asingkan waktu bila???

    BalasPadam
    Balasan
    1. ps brtelur...sbbb yer akn makan tlur klu lmbat pisah...

      Padam
  66. ank die nk bagi mkn berapa kali sehari???

    BalasPadam
  67. bapak die kna asingkan wktu bila???

    BalasPadam
    Balasan
    1. time anak2 yer dh bsar ataupun boleh brenang sndiri..

      Padam
  68. bagi makan telur kuning betul kerr nii

    BalasPadam
    Balasan
    1. nk bg telur kuning bleh..artemia bleh..

      Padam
  69. nak buat macam mna telur kuning ni ??? sila jelaskan

    BalasPadam
  70. ambk tlur kuning yg dh direbus..cmpur ngn air skt..bg anak ikan makan...bg dlm kadar yg skit klu bnyak boleh kotorkn air..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila ada anak cam na nak tukar air ?

      Padam
    2. x kna tkar cma cuci air..yerr...pkai paip kcik/mini sedut semua kotor2 yg trkumpul...buat hati2 jgn smpai trsedut ank ikan..k

      Padam
  71. artemia dekat mna blh dpt

    BalasPadam
  72. saya dh bbrapa kali mncuba biak ikan laga ni...
    tapi masih x menjadi...nnti msukkn gmbar kdudukan ikan betina dengan ikan jantan semasa sesi brknalan (klau boleh la) supaya saya snang skit...brapa hari yang trbaik untuk sesi brknalan ni...brapa hari,brapa minggu (tempoh yang trbaik)..??

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo..boleh2..tpi kee fcbook boleh..mdah nk upload gmbar..k

      Padam
  73. jentik2 yang disaring mcam mna..??
    jentik2 yang dikeringkn ke..??

    BalasPadam
    Balasan
    1. jentik2 yg bebbas dri kekotoran...cra yerr ambk jntik2 ltak dlm air yg x berklorin beberapa minit..bg ikan makan...nk jemur pon blehhh..

      Padam
  74. mcmana nk tahu yang jantan sudah siap buat buih semasa sesi brknalan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dlm proses nie kna sabar..yerr x brgantung pda buih sja...kdg2 jntan takkan buat buih..cma bg diorg btul knal..bg ikan nie knal2 1-2 mggu..lps tempoh tuu..bru bleh biak...

      Padam
  75. klau ikan jantan lebih kecik dari betina bleh mengawan ke..??
    ikan jantan tu kecik je tapi dh bleh buat buih..ikan betina lagi besar dari dia..ikan jantan jenis betta imbellis sbb tu dia kecik..ikan betina jenis splendens..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yerr elok klu ikan jantan lbih bsar dri betina..sbb nk ngawan kna ikan yg ckop matang..klu kcik x jdi arrr..

      yerr mana2 ikan pon akn bwat buih...tpi pasal jdi tuu x pasti arr...kdg2 tuu ada gk jdi.tpi kesian arr jntan kna blasah ngn tine yg bsar..

      Padam
    2. ermm..ikan jantan saya tak kena belasah dengan betina lagi wlaupon kdang2 tu ikan betina nk melawan..ikan betina ada la kena sikit ngan jantan..tapi ttak terok sngat la..ikan betina saya mesti dh matang sebab dia besar dan perut dia pon besar..kadang2 saya tengok ikan jantan macam nak belit ikan betina dah..tapi ikan betina mcam tak nak jee dan kdang2 ikan betina akan melawan balik..

      Padam
    3. klu nmpak x serius sgt...biar jerr..mgkin jdi..

      Padam
  76. slepas sesi brknalan..klau saya letak kedua-dua ikan ni skali dia wal pagi..agak2 bila ikan ni siap mengawan dan ikan betina sesuai dikeluarkan....brapa jam brapa minit..
    tghari/petang ke bila yee..

    BalasPadam
    Balasan
    1. proses mengawan tuu kjap arr...dlm 2-3 hri lps yerr diletakkan skali...klu nk pasti tgok buih...klu ada tlur..oke arr tuu..dn time tuu bley angkt tine kluar..

      Padam
    2. mcmna nk tgok telur dia dh ada ke tak dekat buih..sbb ikan saya dia buat buih kt bawah polistren..nk angkat balang takut buih pecah plak nnti..

      Padam
    3. klu nmpk jntan sbuk arr..kt kwasan tuu..ada arr tlur..klu x pasti..cba biar 2-3 hri...lps tempoh tuu tgok balik..

      Padam
  77. saya punya induk betina mati kna pkul dek jantan,,xsmpai 5mnit cmpur dia pkul smpai lmbik,,skang dh mati,,wlaupun dh sminggu bg knal,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. wktu knal2 tuu..klu nmpak ikan jntan agresif bla lihat betina..cba tkar dgn induk laen... time ikan nie knal2 jantan kna biasa ngn betina..dn x agresif bla ltak skali...

      Padam
  78. kenapa induk betina berubah warna dari biru gelap jadi kelabu pucat bila letak dalam satu bekas dgn induk jantan ya? dan kalau betina tu dah bertelur minggu lepas, minggu ni boleh bertelur lagi tak?.. pastu induk betina boleh mengawan dengan induk jantan yg lain2 ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. keadaan nie sbb air brmasalah/murung.. bla keadaan nie..tkar air..ltk daun ketapang..bg kna matahari skit...bru yerr aktif skit.. >>> klu nk kasi yerr brtelur lg..kna bg yerr rest dlu..1-2 mggu.. >>>boleh.. tpi kna bwat proses mengawan tuu dri awal lg err..

      Padam
  79. bila saya sudah letak jantan dan betina di bekas lain dalam semingu.saya lepas lah betina tu di awal pagi sebab jantan dah buat buih dgan banyak tetapi kenapa jantan tu kejar-kejar betina sambil membuka insangnya??
    TOLONG LAH BAGI TIPS2! SAYA MENGHARAPKAN NI

    BalasPadam
    Balasan
    1. kdg2 ikan jntan akan mgawan dgn cara mengejar btina...dn wktu tuu jntan akn kutip tlur yg dijatuhkn oleh btina..time ikan nie diknal2...cba tgok jntan oke kerr bla lhat betina..klu yerr agresif lg..kna tmbahkn lg tempoh brkenalan tuu...smpai larr jntan oke...buih tuu prkara biasa..

      Padam
    2. patutlah jantan terlalu agresif bila dia nampak betina .thanks infonya...

      Padam
  80. kenapa anak ikan laga tak besar-besar lepas 3 minggu lebih? still nampak macam 1 minggu punya saiz je lagi..

    BalasPadam
  81. yerr kna bg mkn slalu...makanan yg yerr akn makan...klu x..ank ikan nie akn kcik..brbulan-bulan bru bsar...

    BalasPadam
  82. knpe ank ikan laga aku saiz die mcm 1 minggu padahal dah masuk 2 bulan lebih dah

    BalasPadam
    Balasan
    1. slalu nie sbb dri cra penjagaan kta..klu nk ikan yg cpt bsar cba bg makan mkanan yg hdup sperti jentik2 kerr ataupun microworm...shari tuu bg arr dlm 5 ekor jntik2..mkanan yg hdup..sesuai untk ikan laga membesar..klu bg makan mkanan biase..mmg ikan akn lmbt membesar..

      Padam
  83. saye ingin mencuba bela la.....yg saya pelik ..........jika saya sudah beli sebasang ada kah di asingkan atau di sekalikan????harap ada sapa yg leh tlg saya .......

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu nk biak kna buat sperti yg tertera di ats tuhh...klu x..kna asing..sbb ikan nie akn brlaga klu ltk skali..tanpa dikenalkn dlu...

      Padam
  84. saya ad ikan hias perut buncit sangat,mata macam nk keluar,sisik macam nk tercabut..adakah ia nk menghasilkan telur..macamana nak buat masalah nie...

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu camtu bkan meghasilkn tlur..tuu yerr sakit...klu prut trlebih buncit tuu bkan brtelur...bdan yerr mengembang..tkar air baru tanpa klorin...ltak daun ketapang skit...ltk dkt matahari skit..jgn2 btul2 tgh matahri...bg kna chaya skit err sbgai oksigen utk yerr...

      Padam
  85. macam mana nak kenal gred bagi ikan laga tu......

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikan yg sihat dn ekor sempurna..bntuk yg sempurna..x trkoyak..tiada cacat cela..

      Padam
    2. sebab saya tngok dekat mudah.my,ikan lebih kurang ja mcm kedai biasa pnya,tp harga mahal.....so maybe ada gred kot.....
      n klau anak ikan dh berusia 2 or 3 hari klau saya nak letak oxygen ada gnggu anak ikan tu x??n klau saya xbeli microworm n etc.tp saya hancurkan makanan ikan laga biasa smpai halus dan dicampur dengn air boleh juga ka??tq :)

      Padam
    3. dan satu lagi,skarang ni usia anak ikan saya dh mencecah 4 hari.....bilakah masa yg sesuai na keluarkan bapak dia???sebb saya terperasan yg bapak dia dok telan anak dia sendiri???saya was2 samaada dia memangsakan anak dia sendiri ataupon menjaga anak2 tersebut didalam mulut nya???please saaya takut ni.....anak2 mkin berkurangan??? T_T

      Padam
    4. dan bila masa yg sesuai na alihkan si bapak dr anak2nya..... tq

      Padam
    5. Kbanyakan ikan mahal2 tuu nk kait untung err..jrg org bli ikan tgok gred...mgkin sbb ikan diorg ikan yg dikacuk...
      klu nk ltak oxygen kna tggu ank ikan bsar lg...dlm 3-4 mggu..2-3 hri ank ikn msih kcik lg..klu ltak oxygen mgkin akn ganggu ikan nie..bla ltak oxygen air akn byk brgerak..
      bleh hncurkn makanan ikan biasa..tpi x prlu cmpurkn dgr air..sbb bla dihancurkn mkanan nie takkan timbul lma ats air..klu dicmpur dgn air makanan akn jtuh trus ke dasar air..cma tbur2 skit kt prmukaan air..

      bapak akan mkn ank die yg skit slalunye..anak yg skit klu xdimakan akn brjangkit pda ikan2 laen...klu tkut brkurangan bleh diasingkn..tpi prjagaan ikan nie kna lbih serius sbb bla tanpa jgaan bapak die..mgkin akan mati..jdi kna jga btul2..taruk skit pokok2 air..bapak die tuu kna bg mkn gk..time bg..tabur jauh dripada ank2 ikan..sbb nnti rsau trmakan anak..

      masa yg sesuai dialihkan dlm 2-3 mmgu..time nie akan ikan brtukar putih2 dn bsar2 skit..

      Padam
    6. owhh.....thanks alot....anak2 dh mkin berkurang...mula3 dlu almost 250 anak...skang xsmpai 25 ekor jaa, :(
      klau kita nak kawinkan balik parent yg dh dikawinkan dlu kena tunggu brapa lama lagi yaaa na dikawinkN semula :)???

      Padam
    7. bg ikan2 tuu rehat dlu dlm 1-2 mmgu..bru dikahwin smula..tpi klu risau bapak mkan anak..slpas 5-6 hri..bapak bleh dialihkan...tpi kna jga btul2 anak die..

      Padam
  86. klau saya ambil air hijau dari mana2 tapi bukan dari air hijau ikan keli dan tilapia x pa ka..??

    pastu kuning telur rebus nk bagi camna..
    tolong hurai dengan jelas yee..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sya pun xpasti sbb sya xprnah buat lg..klu air tuu oke..cba dlu..klu xdr per2 jdi...boleh ler gna..

      yg tlur tuu...ambil trus rbus yg kning ja..cmpur ngn air skit..bg kdi ktul2 bg kt anak2 ikan..jgn bg bnyk2 sbb nnti akn kotorkn air..

      Padam
  87. kalau bagi makan kat ikan laga anak ikan kapi boleh ke....????

    BalasPadam
  88. salam....bleh ke kawenkan ikan laga dlam bkas plastik?....klau ltakkan skeping polisterin kt dlam bkas tu bleh tk?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'salam...bleh..tpi bkas kna luas..utk ikan nie mengawan,...bleh

      Padam
  89. anak ikan sya bru ja kemarin menetas,tpi sya tak tahu mau beri makan apa??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ank ikan yg bru menetas x prlu diberi mkan..slpas 4-5 hri mnetas bru bleh..bg mkanan ikan biasa yg dh ditmbuk...ank ikan hnya mkan mkanan yg muat dgn mulut..

      Padam
    2. yg jantan tue keluarkan kah? atau masih ngan ank2 nya

      Padam
  90. bila nak pisah kan bapa die ngan ank2 die??

    BalasPadam
    Balasan
    1. 4-5 hri slpas brtelur bleh...dipisahkn..tpi ank ikn yg msih disarg prlu brsama dgn bapa lg..klu smua dh bleh brenang sndiri..bleh dipisahkn..

      Padam
  91. microworm tue apa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sya ada buat post utk microworm...bleh tgok dimuka dpn..

      Padam
  92. salam...nak tanya...klu dlm proses pengenalan tu,si jantan kene letak dlm bekas pembiakan terus ker???sebab nak buat sarang terus?tima kasih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam..bleh ltak dlm bkas pembiakan trus..tpi x bleh dgn betina lg...klu nk ltak skali bleh..tpi betina ltak dlm bkas asing yg kcil skit spaya bleh ltak dlm bkas pembiakan...

      Padam
  93. nk tnya skit blh??? apa akan jadi kalau kita terpecahkan buih yg ada telur

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu skali xperr...bapa akn buat lgi...tpi klu byk kali pecah..bapa x buat dh...buih nie brtujuan sbgai srg untk tlur ikan laga..tlur yg brada di buih mdah mnetas..brbanding yg tenggelam...

      Padam
  94. salam. iakn saya sudah menetas 1 minggu. . sy xtahu nk bg makan apa ye..klu air kotor nk cuci mcm mne yee. .sy xde brang utk cuci..bapa boleh diasing kn x. . .

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam...klu nmpk ank2 ikan dh bleh brenang dgn sndiri...boleh dipisahkn dri bapa...cra cuci utk ank ikanbleh guna paip kcil..wrna jrnih...paip tuu bleh diguna utk mnyedut smua kotor2 yg trkumpul pda dasar air...utk ank ikan x boleh tkar air keseluruhan..hnya bleh...buang kotor..

      Padam
  95. sya letak betina lam bekas ... bersama ngan induk jantan kt luar ... induk betina kat dalam .. induk jantan kt luar ... tp nape induk jantan xbuat buih lagi ? :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu baru..ambk mse..skit..bleh ltak daun ketapang..spaya proses brjalan dgn elok...

      Padam
  96. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  97. hason...nak tnye nie...boleh tak biarkan aje jantan tu dgn ank2nya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh..smpai ank2 die dh boleh brenang..lps tempoh tuu kna pindahkn...

      Padam
  98. mcne nak bg ank2 ikan tu mkn frozen blood worm? ank ikan sye umur dye 8 hari...n still ngan bapanye...and nak bersihkn air dye pyhla nak sedut dgn hos kecil...bab ank2 ikan tu tersedut jg...kalu biarkn aje tak ape ke?soalan last...mcmne nak tau ank ikan tu sihat atau sakit?

    BalasPadam
    Balasan
    1. frozen blood worm tuu dihncurkn sehingga hlus...ank2 ikan yg skit bapa akn makan...klu x akn brjngkit pda ank2 ikan lain...

      Padam
  99. Ank ikan saya mati slepas letak daun ketapang yg kering sigh*

    BalasPadam
    Balasan
    1. daun ketapang ltak skadar air brtukar kuning...klu daun yg brsih air akn kuning dn bersih jelas..daun ketapang yg rsak akn buat air nmpk keruh...

      Padam
  100. asal ikan betina asyik kene kejar ngan ikan jantan je.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu nmpk biasa2 xperr...bila ikan laga kjar betine...time nie tlur2 akn jtuh dn jntan akn kutip...klu jntn kejar2 brtujuan untk laga prlu disaingkn segera...dn dibiak dgn induk lain..

      Padam
  101. kalu tina n jantan x sama warna bleh x d kawen kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh...ikan laga x prlu wrna@corak yg sma utk dibiak...

      Padam
  102. nak tanya,macm na nak atasi ikan sya dia x nak makan n murung jak hehehee

    BalasPadam